صادرات روزانه ۱.۱۸ میلیون بشکه‌ای نفت ایران به ۴ مشتری آسیایی

صادرات روزانه 1.18 میلیون بشکه‌ای نفت ایران به 4 مشتری آسیایی

خبرگزاری تسنیم: در ۷ ماهه نخست امسال، ۴ مشتری آسیایی نفت ایران به طور متوسط روزانه ۱.۱۸ میلیون بشکه نفت از ایران خریدند که این رقم ۲۵.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مشتریان اصلی نفت ایران در ماه جولای 29.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل، از تهران نفت خریدند. چین به عنوان بزرگترین مشتری نفتی ایران همچنان بیشترین افزایش خرید نفت از ایران را از زمان کاهش تحریم ها در آغاز امسال به ثبت رسانده است.
قدرت های غربی در تلاش برای متقاعد کردن ایران برای محدود کردن برنامه هسته ای اش هستند و توافق اولیه منعقد شده، بخشی از تحریم ها علیه این کشور را کاهش داده است، اما گفت و گوها برای دستیابی به توافق جامع هنوز به نتیجه نرسیده است.
بر اساس توافق موقت ژنو که تا 24 نوامبر پابرجا خواهد بود، صادرات نفت ایران باید تنها اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد. به گفته کارشناسان در صورت انعقاد توافق جامع، صادرات نفت ایران به سرعت افزایش خواهد یافت.
هیروکی کاکونو، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «(در آن صورت) احتمالا حجم صادرات افزایش خواهد یافت و نفت ایران می تواند به اروپا و آمریکا صادر شود.»
وی افزود: «این امر می تواند به افزایش قیمت رسمی نفت ایران در آسیا منجر شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، تقاضا برای نفت سایر کشورها ممکن است افزایش یابد و عرضه نفت ایران به آسیا کاهش خواهد یافت.»
بر اساس آمارهای رسمی و پیگیری آمد و شد تانکرها، کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، بزرگترین مشتریان نفتی ایران در آسیا، ماه گذشته 1.029 میلیون بشکه در روز از این کشور نفت خریدند که 0.3 درصد نسبت به ماه گذشته میلادی کاهش داشت.
در 7 ماهه نخست امسال، 4 مشتری نفت ایران به طور متوسط روزانه 1.18 میلیون بشکه نفت از ایران خریدند که 25.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
واردات نفت چین از ایران در بازه زمانی ژانویه تا جولای به 617 هزار و 670 بشکه در روز رسید که حدود 200 هزار بشکه در روز افزایش داشت و بخش عمده ای از افزایش صادرات نفت ایران به آسیا را به خود اختصاص داد.
واردات نفت چین از ایران در ماه جولای با 40.6 درصد افزایش به 558 هزار و 865 بشکه در روز رسید که برای هفتمین ماه متوالی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
واردات نفت هند از ایران در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا 6 برابر شد و به 210 هزار و 300 بشکه در روز رسید.
بر اساس آمارهای رسمی، واردات کره جنوبی از ایران در ماه گذشته 31.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 130 هزار و 226 بشکه در روز رسید، در حالی که واردات ژاپن در این ماه با 24.4 درصد کاهش نسبت به سال قبل، به 129 هزار و 990 بشکه در روز رسید.
انتهای پیام/ 165

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه