فولادسازان در رکود ۵۰درصدی/ هیچ تولیدی با سود بانکی ۳۰درصد سرپا نیست

فولادسازان در رکود 50درصدی/ هیچ تولیدی با سود بانکی 30درصد سرپا نیست

خبرگزاری تسنیم: عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه تورم بالا و سیاست‌های انقباضی دولت کنار کاهش سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان شرایط سختی را برای واحدهای فولادی ایجاد کرده است، گفت: بودجه طرحهای عمرانی باید افزایش پیدا کند.

سید رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش فولاد در رکود به سر می‌برد، اظهار داشت: البته این رکود مختص ایران نیست بلکه در عرصه بین المللی نیز بازار معاملاتی فولاد در رکود قرار داشته و این امر منجر به کاهش قیمت سنگ‌آهن هم شده است.

وی با بیان اینکه تورم بالا و سیاست‌های انقباضی دولت کنار کاهش سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان شرایط سختی را برای واحدهای فولادی ایجاد کرده است، افزود: با بهره 30 درصدی بانک‌ها هیچ واحد صنعتی قادر به فعالیت نخواهد بود.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: بودجه‌های عمرانی کشور از 30 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 10 هزار میلیارد تومان آن هم با دلار 3هزار تومانی رسیده است که این امر برای تولیدکنندگان فولاد بسیار ناخوشایند است.

شهرستانی با اشاره به اینکه با گذشت 6 ماه هنوز هم بودجه 10 هزار میلیارد تومانی دولت برای طرحهای عمرانی بالای 70 درصد پیشرفت ابلاغ نشده است، تصریح کرد: فولاد و سیمان معمولاً در ابتدای پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اختصاص منابع مذکور به پروژه‌های بالای 70 درصد پیشرفت آسیب‌های جدی را به تولیدکنندگان این بخشها وارد خواهد آورد.

وی با بیان این که به‌علت تحریم‌های بین المللی صادرکنندگان فولاد در معاملات خود با برخی از کشورها همانند ترکیه، هند و چین مجبورند به‌جای پول کالا دریافت کنند، گفت: واردات کالا آن هم با ارز مبادله‌ای باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی که مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند توان رقابت را با کالاهای وارداتی ارزان را نداشته و در نتیجه نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

شهرستانی با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای تولیدی فولاد با ظرفیت 30 تا 50 درصدی به فعالیت می‌پردازند، افزود: دولت باید برای تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی تدبیر مناسبی را اتخاذ کند.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعتقاد بر اینکه بعید است تا پایان سال تغییری در اقتصاد کشور ایجاد شود، گفت: بهره بانکی باید کاهش پیدا کند و بودجه طرحهای عمرانی هم افزایش یابد تا بتوان به رونق بازار فولاد در کشور امیدوار بود.

 انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه