دفاع از غزه، لبنان و سوریه را برای خود افتخار می‌دانیم/به رشد اقتصادی نزدیک به نیم درصد مثبت رسیدیم

دفاع از غزه، لبنان و سوریه را برای خود افتخار می‌دانیم/به رشد اقتصادی نزدیک به نیم درصد مثبت رسیدیم

خبرگزاری تسنیم:سخنگوی دولت گفت: خوشبختانه ما به یک رشد اقتصادی نزدیک نیم درصد مثبت طی سه ماهه اول ۹۳ رسیده‌ایم که بعد از محاسبات کامل جزئیات را اعلام خواهیم کرد و باید در این راستا با سیاست‌های سنجیده عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت هفته دولت و شهادت شهید رجایی و باهنر گفت: دولت به دنبال این است با بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و خدماتی به مردم بزرگوار که در واقع صاحبان اصلی این کشور هستند هم خدمت خود را انجام دهد و هم گزارش کاری ارائه دهد. 

وی ضمن تشکر ازستاد نماز جمعه تهران در جهت در اختیار گذاشتن فرصت برای بیان عملکردهای دولت به فعالیت‌های داخلی و خارجی دولت در طی یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: در حوزه داخل مهمترین فعالیت دولت و توجه دولت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم عزیز بود. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: با عنایت به اینکه وضعیت معیشتی مردم در حوزه اقتصاد با افزایش قدرت خرید خانوارها امکانپذیر بوده و است دولت در ظرف یک سال گذشته تا آنجایی که ممکن بود در جهت افزایش قدرت خرید مردم متمرکز شد. 

نوبخت مسئله تورم و نوسانات بازار ارز را دو عامل مهم در کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و گفت: دولت همه توان خود را در مسیر افزایش قدرت خرید مردم گذاشت و سیاست‌هایی را در این راستا در پیش گرفت تا بتواند از یکسو جلوی نرخ شتابنده تورم را بگیرد و از سوی دیگر در راستای تثبیت نرخ ارز و کاهش آن تلاش کند. 

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که موجب می‌شد اقتصاد با تورم رو به بالا حرکت کند و قدرت خرید را در سالهای گذشته کاهش دهد مسئله کسری بودجه و بی‌انضباطی‌های مالی و بودجه‌ای بود. لذا این وظیفه برای دولت در جهت جلوگیری از کسری بودجه با ارائه لایحه‌ای در جهت اصلاح قانون بودجه سال 92 آغاز شد که من در همین جا از مجلس محترم به دلیل همکاری در تصویب این قانون تشکر می‌کنم. 

* برای منفی شدن نرخ تورم تلاش می کنیم

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت توانست با مجموعه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها نرخ تورم را از عدد بالای 40 درصد به زیر 25 درصد برساند. البته این به این معنا نیست که دولت مدعی باشد قیمت‌ها را ارزان کرده است. ما در طی این سال برای اینکه بتوانیم با کاهش نرخ تورم قدرت خرید مردم را بالا ببریم و کالاها را نسبت به گذشته ارزان کنیم اولین رویکردمان این بود که جلوی افزایش شتابنده را بگیریم. بنابراین تقلیل نرخ تورم از 45 درصد به زیر 25 درصد به معنای ارزان کردن کالا و خدمات در اقتصاد نیست و فقط نشان دهنده رویکرد ماست که بتوانیم جلوی شدت افزایش تورم را بگیریم تا رفته رفته طی برنامه‌های مختلف موفق شویم نرخ تورم را یک رقمی و حتی نهایتا به صفر برسانیم که در این راستا برخی کشورها دارای نرخ منفی تورم هستند و ما هم باید در این راستا تلاش کنیم.

* هزینه های درمانی تنها قیمتی که ارزان شد

نوبخت مسئله کاهش هزینه‌های درمانی مردم را تنها حوزه‌ای دانست که قیمت‌ها در آن ارزان شد و در تشریح اقدامات دولت در این راستا گفت: امروز وقتی مردم به بیمارستانها می‌روند متوجه این اقدام دولت می‌شوند که با حداکثر 10 درصد هزینه درمان می‌شوند و در روستاها نیز به 5 درصد هزینه می‌رسد. 

وی به اقدامات دولت در جهت کنترل نوسانات قیمت ارز اشاره کرد و افزود: قیمت ارز طی سالهای گذشته به رقم‌های بالایی رفته بود تا قدرت پولی ملی به کمتر از یک سوم تقلیل پیدا کند و خوشبختانه در سایه سیاست‌های در پیش گرفته شده قیمت ارز نه تنها در طول این یکسال دچار نوسان نشد بلکه قیمت ارز در بازار آزاد امروز ارزانتر از قیمتی است که در آغاز به کار دولت با آن روبرو بودیم. 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مسئله بیکاری و رکود اقتصادی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بعد از تورم نرخ بالای بیکاری و رکود اقتصادی یک غم بزرگ و مشکل اساسی به حساب می‌آمد و به همین جهت برنامه اشتغال و خروج از رکود را تدارک دیدیم. ما ظرفیت‌های فراوانی در کشور داریم که باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم. 

* رشد اقتصادی سه ماهه امسال حدود مثبت نیم درصد شد

نوبخت با اظهار امیدواری از ارائه گزارش از برنامه خروج از رکود در ماه‌های آینده به مردم گفت: خوشبختانه موفق شدیم رشد اقتصادی منفی دو سال گذشته را به یک رشد مثبتی تبدیل کنیم.

وی به آمار بانک مرکزی به صورت برآورد اولیه در سه ماه نخست سال 93 اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ما به یک رشد نزدیک نیم درصد مثبت طی سه ماهه اول 93 رسیده‌ایم که بعد از محاسبات کامل جزئیات را اعلام خواهیم کرد و باید در این راستا با سیاست‌های سنجیده عمل کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز مردم به حق انتظار ندارند که دولت همه مشکلاتی که طی سالهای گذشته به وجود آمده را به یکباره حل کند. اما انتظار دارند که رویکرد دولت یک رویکرد درست، سنجیده و به سمت اهدافی است که انتظار است قرار دارد. 

*طراحی برنامه ششم توسعه بر اساس اقتصاد مقاومتی

نوبخت با اشاره به عزم دولت در ارائه به موقع لایحه بودجه 94 به مجلس شورای اسلامی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب رامورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در این سیاست‌ها تصریح شده که اهداف سند چشم‌انداز توسعه‌یافتگی و استقرار ایران در جایگاه نخست اقتصاد، علم و فناوری در منطقه هدف باشد. لذا دولت بر خود فرض دانست این سیاست‌های ابلاغی را به صورت برنامه اجرایی طراحی و وظیفه هر دستگاه نسبت به این سیاست‌ها را مشخص کند و هم اکنون وظیفه هر دستگاه در مقابل 24 بند اقتصاد مقاومتی کاملا مشخص است.

وی در بخش دیگری ازسخنانش به سند ششم توسعه و وظیفه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در این راستا اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه ششم توسعه که سال آینده به پایان می‌رسد براساس اقتصاد مقاومتی براساس دستور رئیس جمهور طراحی شده و همکاران من در معاونت برنامه‌ریزی برنامه ششم کشور را در همین چارچوب و فرهنگ اسلامی و ایرانی در دست طراحی دارند. 

 *هزینه عمرانی دولت 3.2 برابر شد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر عزم دولت بر تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور گفت: هدف این است که بتوانیم هزینه‌های جاری را کاهش و طرح‌های عمرانی را افزایش دهیم و در این راستا ظرف 5 ماهه نخست سال براساس آمارهای رسمی مقدار اعتباراتی که به طرح‌های عمرانی داده شده است 3.2 برابر از عدد سال گذشته در همین مقطع زمانی بوده است. 

نوبخت ادامه داد: در همین سفرهایی که رئیس جمهور و دولت به استانها سفر می‌کنند اینچنین نیست که طرح‌های جدیدی را به 2900 طرح‌های ناتمام اضافه کند و هدف این است که به جای شروع کردن طرح‌های جدید طرح‌های گذشته را به اتمام برساند و در سفرهای رئیس جمهور تعدادی از این طرح‌های مهم باتوجه به نظرات کارشناسانه و هماهنگی بین استانها برای پایان رساندن مورد عنایت ایشان قرار می‌گیرد و انشاءالله در اسفندماه امسال از رسانه‌ها خواهیم شنید که برخی طرح‌های عمرانی که از سوی رئیس جمهور وعده داده شده بود افتتاح خواهند شد و برخی طرح‌های دیگر نیز نیمه نخست سال 94 به اتمام خواهند رسید. 

وی همچنین به برنامه‌های دولت در راستای تکریم خانواده‌های شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: موضع دولت در خصوص ارزش‌های انقلاب و ایثارگران کاملا مشخص است و اگر دست‌مان برسد بیبشتر از آنی که هست به این بزرگواران خدمت خواهیم کرد و کرنش و احترام خود را به خانواده ایثارگر و شهدا یک وظیفه می‌دانیم. 

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور محترم در پایان هفته به دیدار خانواده‌های شهدا می‌روند و این رویکرد ایشان و دولت را در احترام به ارزشهای انقلاب نشان می‌دهد و دولت این سیاست را دنبال خواهد کرد. 

نوبخت در بخش پایانی سخنانش به سیاست‌‌ خارجی دولت اشاره کرد و گفت: رویکرد خود را در حوزه سیاست خارجی به سه امر دفاع از حقوق ملت در عرصه جهانی، دفاع از حقوق مسلمین جهان بخصوص کشورهای همسایه و معرفی چهره مهربان، صمیمی اسلام به دنیا معطوف کرده‌ایم. 

وی گفت: همانگونه که می‌دانیم دولت‌های بزرگ و در راس آن‌ها مستکبر بزرگ جهانی یعنی آمریکا ده‌ها میلیارد از منابع ارزی ما که حاصل از فروش نفت بود را بلوکه کرده بود و این ناجوانمردانه است که نه تنها پول ما را پس نمی‌دهند بلکه تحریم‌هایی را به ما اعمال می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: ما با توجه به ظرفیت‌ها توان تولید 4 میلیون بشکه نفت  را داشتیم اما به دلیل تحریم‌ها ما تنها یک میلیون بشکه نفت را امکان صادرات داریم. بنابراین وظیفه دولت این بود که بتواند در عرصه‌های جهانی مبارزه کند تا هم استیفای حقوق هسته‌ای را داشته باشیم و هم نسبت به رفع تحریم‌های ناجوانمردانه اقدام کنیم.

نوبخت همچنین تصریح کرد: همه تلاش دولت این است که از مردم بزرگروار و رنج‌دیده سوریه، لبنان، عراق و غزه با افتخار دفاع کنیم و شما شاهدید که همه تلاش ما بر این است که بتوانیم آنچه را که مورد انتظار ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری است را انجام دهیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon