بازار سرمایه در مسیر تعادل یا گرفتار رکود

بازار سرمایه در مسیر تعادل یا گرفتار رکود

خبرگزاری تسنیم: به باور کارشناسان در شرایط کنونی، بورس به دلیل نبود نقدینگی دچار رکود شده است و در مقابل برخی می گویند روند کنونی بازار سرمایه حاکی از حرکت منطقی سهامداران است؛ چرا‌ که سرمایه گذاران با تجربه بیشتری نسبت به گذشته در بورس فعال هستند.

در شروع معاملات اولین روز شهریور امسال شاخص بورس با صعود به ارتفاع 74 هزار واحد نوید پایانی خوش برای سهامداران را در تابستان امسال می داد، اما این امیدواری دوام چندانی نداشت و در پایان معاملات روز شنبه گذشته دماسنج بازار سرمایه با افت 37 واحدی به درجا زدن خود در ارتفاع 73 هزار واحد ادامه داد تا با کاهش 338 واحدی در روز یکشنبه شاخص بورس این بار تا نیمه 73 هزار واحد عقب نشینی کند و برای سومین روز متوالی این روند نزولی با افت 29 واحدی در روز دوشنبه دنبال شود.
اما در روز سه شنبه نماگر بازار سهام با رشد 41 واحدی سعی کرد تا افتهای متوالی خود را جبران کند، با این حال در روز چهارشنبه شاخص بورس دوباره منفی شد و با کاهش 228 واحدی این بار در آستانه سقوط به ارتفاع 72 هزار واحد قرار گرفت تا در مجموع با افت 594 واحدی، روند کاهشی دماسنج بازار سهام برای چهارمین هفته متوالی ادامه داشته باشد و نماگر بازار سرمایه از ابتدای امسال با کاهش 5703 واحدی به عدد 73 هزار و 312 واحدی برسد.
اما شرایط فعلی بازار سهام دل نگرانی هایی را برای سهامداران و سرمایه گذاران به دنبال داشته و کماکان دارد که یکی از این دلمشغولی ها در صنعت پالایشگاهی دنبال می شود. به گفته معاون ناشران و اعضاء بورس، این شرکت ها پیش بینی های خود را به دلیل بحثی که با شرکت پخش و پالایش دارند، ارسال نکرده اند و بعلت ابهامات موجود کماکان امکان حضور در بورس را ندارند و هر زمانی که شرکت های پالایشی بودجه خود را به بازار منعکس کنند، نماد آنها در تالار شیشه ای بازگشایی می شود.
مالمیر با اشاره به اینکه موضوع کیفی سازی در سال 92 برای همه شرکت های پالایشی غیر از پالایش نفت تهران منتفی است افزود: در هفته های گذشته جلسه ای برگزار و قرار شد تا دو هفته دیگر فرمول کیفی سازی نهایی شود و پس از نهایی شدن این فرمول، شرکت ها می توانند با توجه به تاثیر کیفی سازی بر روی شرکت، پیش بینی های خود را به بازار منعکس کنند.
اما حواشی پیرامون گروه بانکی نیز این روزها کماکان ادامه دارد و تازگیها رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از بنگاهداری بانکها گفته، برخی بانکها در این زمینه از حدود مجاز عدول و تخلف کرده اند و به حدود پایبند نبوده اند. بر اساس نیز بخشنامه ای به بانک ها داده ایم و بانکها باید ظرف سه سال به حد نصاب مورد قبول بانک مرکزی برسند؛ به طوریکه بانکهای متخلف موظفند طی این مدت هرساله یک سوم مازاد بر سقف سرمایه گذاری انجام شده در بنگاهداری را به صورت سهام در بازار عرضه کنند تا سرمایه گذاری آنها در شرکت داری به کمتر از 40 درصد برسد. بعلاوه این که به این دلیل مدت مورد نیاز را سه سال گذاشتیم که ارائه حجم زیادی از سهام ممکن است مشکل در بازار سرمایه ایجاد کند.
سیف با بیان اینکه بانک ها باید ظرف 15 روز آینده یک لیست از همه بنگاه هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مالکیت آن ها هستند را ارائه دهند گفت: بنگاهداری 40 درصد پایه سرمایه بانکهاست، یعنی اگر یک بانک خصوصی 500 میلیارد تومان سرمایه دارد باید 40 درصد آن یعنی 200 میلیارد را سهام در جاهای مختلف داشته باشد که البته این امر نامحدود نیست.
با گذر از این موضوع، می توان گفت شرایط کنونی بازار سرمایه که از آن به عنوان نبض اقتصاد کشور یاد می شود مهر تاییدی بر وضعیت رکودی اقتصاد است؛ چرا که به باور کارشناسان بورسی در شرایط کنونی، بورس به دلیل نبود نقدینگی دچار رکود شده که یکی از دلایل کاهش نقدینگی در بورس نیز سیاست انقباضی دولت در اقتصاد است.
بعلاوه این که در شرایط کنونی بازار سرمایه به دلیل ابهامات موجود در اقتصاد در حالت انتظار قرار گرفته و رکود بر معاملات بازار سرمایه حاکم شده است؛ چرا که در حال حاضر سیاست‌ها نامشخص بوده و در خصوص معادن، پتروشیمی، گاز، فولاد و خودرو ابهامات کلیدی وجود دارد و دولت و مجلس در این خصوص با یکدیگر هماهنگ نیستند و تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود بازار از این وضعیت خارج نخواهد شد.
بر این اساس نیز با توجه به برنامه های دولت پیش بینی می شود با تبدیل لایحه خروج از رکود به قانون و اجرایی شدن آن، شاهد رونق اقتصادی و رشد معاملات بازار سرمایه باشیم.
در مقابل برخی دیگر بر این باورند روند کنونی بازار سرمایه حاکی از حرکت منطقی سهامداران است؛ چرا‌ که سرمایه گذاران با تجربه بیشتری نسبت به گذشته در بازار سرمایه فعال هستند و سهامداران کنونی، شناخت بیشتری از وضعیت بازار سرمایه دارند.
همچنین با توجه به اطلاعات موجود، در شرایط کنونی سهام بیشتر شرکتها به قیمت‌های جذاب رسیده‌اند اما وجود ابهامات گوناگون باعث تعلل در سرمایه‌گذاری می‌شود که به نظر می‌رسد حصول نتیجه نهایی مذاکرات، منجر به تحرک اثرگذار در روند بازار سرمایه شود.
اما در هفته های گذشته راهکارهای مختلفی پیرامون بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه از جمله عرضه های اولیه در بورس مطرح شده است که پس از عرضه اولیه ناموفق و البته پرحاشیه نفت سپاهان در بورس در روز پنجم خرداد امسال، بنظر می رسد مدیران بازار سرمایه دوباره عرضه اولیه سهام را به عنوان راهکار موقت برون رفت بورس از سیر نزولی برگزیده اند؛ هر چند که به گفته مدیرعامل شرکت بورس در شرایط کنونی، عرضه‌های اولیه نمی تواند رونق را به بورس بازگرداند، مگر این که عرضه اولیه آنقدر جذاب باشد که بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند و موجب ورود نقدینگی جدید به بورس شود.
با این وجود قرار است روز دوشنبه(دهم شهریور) 20 میلیون سهم شرکت 200 میلیون سهمی سرمایه گذاری مسکن زاینده رود در نماد "ثرود" در بازار اول فرابورس عرضه اولیه شود که پیش بینی شده حجم نقدینگی لازم برای این عرضه اولیه کمتر از 8 میلیارد تومان باشد.
در این رابطه رئیس اداره عملیات بازارفرابورس ایران با اشاره به اینکه بابت تجهیز نقدینگی این عرضه در بازار جای هیچگونه نگرانی نیست عنوان کرد: نقدینگی لازم به منظور انجام موفقیت آمیز این عرضه پایین بوده و این عرضه به صورت مدیریت شده انجام می شود؛ بنابراین سهامداران و فعالان بازار ضمن هوشیاری به این موضوع، تنها متناسب با حجم این عرضه نسبت به تجهیز نقدینگی اقدام کنند.
از سوی دیگر یکی از موضوعاتی که این روزها، با هدف افزایش عرضه مسکن و بالا رفتن قدرت خرید مردم در مورد آن صحبت می شود، افتتاح صندوق زمین و ساختمان در بازار سرمایه می باشد که بر این اساس قرار است مراسم افتتاح نخستین صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان با حضور وزیر اقتصاد؛ وزیر راه و شهرسازی در اولین روز هفته پیش رو برگزار شود و همزمان تعداد 15 میلیون واحد سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم قابل معامله در فرابورس از فردا با قیمت اسمی هر واحد 10 هزار ریال در نماد نسیم مورد پذیره نویسی قرار گیرد که تامین‌مالی ساخت‌وسازهای مسکونی با استفاده از پتانسیل بورس از جمله هدفهای اصلی این طرح عنوان می شود.

مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه