ویترین مطبوعات آمریکا/پوتین در اوکراین، غرب را می آزماید

ویترین مطبوعات آمریکا/پوتین در اوکراین، غرب را می آزماید

خبرگزاری تسنیم: پوتین توجه خود را به جنوب شرق اوکراین معطوف داشته و عملیات نظامی در آن منطقه صورت داده و نیروهای زیادی در حمایت از مخالفین منطقه دونسک اوکراین دارد.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین سرمقاله های روزنامه های آمریکایی داشته است که در ادامه ملاحظه می کنید:

پوتین در اوکراین، غرب را می آزماید

شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز در یادداشتی به موضوع بحران اوکراین اشاره کرده است. هیچ تردیدی نیست که سربازان روسی در اوکراین هستند، نه به عنوان داوطلب که به عنوان فرماندهان شورشی در منطقه دونسکت که از نظر نظامی بسیار مجهز هستند.

تحریم های اقتصادی سخت تر غرب مورد نیاز است تا ولادیمر پوتین دریابد که غرب این تنش ها را تهدید اصلی می داند. ناتو تردید دارد که هدف روسیه جلوگیری از شکست نظامی شورشیان و یا آتش بس است که بدین ترتیب کنترل روسیه بر قلب صنعتی اوکراین کم اثر خواهد شد. روسیه قواعد اصلی حقوق بین الملل را از زمان جنگ جهانی دوم نقض کرده است چرا که بر اساس این قواعد، دولت ها نمی تواند از طریق زور قلمرویی را در دست بگیرند. پوتین توجه خود را به جنوب شرق اوکراین معطوف داشته و عملیات نظامی در آن منطقه صورت داده و نیروهای زیادی در حمایت از مخالفین منطقه دونسک اوکراین دارد. پس از سقوط هواپیمای مالزیایی، دخالت روسیه بیشتر هم شد و اتحادیه اروپا و ایالات متحده دور جدید تحریم را علیه مسکو تصویب کردند، اما پوتین هر نوع دخالت را رد می کند.

رهبران اروپایی در نشست روز شنبه آینده خود باید در زمینه گسترش تحریم های اقتصادی علیه روسیه به امریکا بپویندند.

 

جنبش سنی‌ها

 

فرید زکریا نویسنده سرمقاله واشنگتن پست است. وی در یادداشت خود به مساله مهم دولت اسلامی و تحرکات آن پرداخته است. نقاظ قوت دولت اسلامی چیست؟ پاسخ به این سوال با مشاهدات یک دیپلمات اروپایی و یک مقام سابق امریکایی ممکن است. این دیپلمات اروپایی که به خاورمیانه سفر کرده باور دارد که دولت اسلامی در ماه های اخیر رشد چشم گیر اقتصادی و نظامی داشته است. وی برآورد کرده که این گروه روزانه 1 میلیون دلار در سوریه و عراق از طریق فروش نفت و گاز درآمد کسب می کند، البته کارشناسان آمریکایی معتقدند که این رقم در عراق بسیار بیشتر است.

استراتژی نظامی دولت اسلامی نیز هوشمندانه است. گزارش های سالیانه از روش های نظامی و موفقیت های آن برای تاثیر بر حامیانشان نشان دارد. آن ها به دنبال القای ترس در ذهن مخالفین خود که در میدان جنگ مقابل دولت اسلامی قرار دارند، هستند. اما خطرناک ترین جنبه دولت اسلامی، جذابیت های ایدئولوژیک آن است. آن ها به دنبال نیرو گرفتن از میان سنی های جوان سوریه و عراق هستند. جذب این افراد به طور گسترده به دلیل سیاست های جدایی طلبانه بغداد و دمشق بود. رشد دولت اسلامی به دلیل از بین رفتن نهاد ها و گروه های میانه رو، سکولار  و حتی اسلامی همانند اخوان المسلمین در خاورمیانه است.

چطور می توان این چالش را مدیریت کرد؟ بنا بر نظر یک مقام سابق آمریکایی، دولت اسلامی به قدرت القاعده در عراق نیست. دولت اسلامی می تواند شکست پیدا کند اما نیاز به استراتژی جامع و پایدار دارد. نخستین ماموریت، سیاسی است؛ حمایت از اقدامات دولت اوباما برای تحت فشار قرار دادن حکومت عراق برای اینکه این حکومت فراگیرتر باشد. اگر این اقدام صورت گیرد، گام بعدی ایجاد نیروی زمینی قدرتمند و موثر برای مقابله با دولت اسلامی است. نیرویی که توسط آمریکا ساخته، تربیت و تجهیز شده است.

هر دو این کارشناسان بر یک خطر مرکزی توافق دارند. باید در نظر گرفت که کلید اصلی پیروزی بر دولت اسلامی این است که سنی ها باید رهبری مقابله با آن ها را در دست گیرند و در خط مقدم نبرد باشند. تنها نظری که شانس پیروزی زیادی دارد، جنبش سنی هاست.

 

ناتو باید در مقابل تهدید پوتین برای حمله به اوکراین بایستد

 

کورت ولکر و اریک براتبرگ نویسندگان سرمقاله دیگر واشنگتن پست هستند. کورت ولکر سفیر سابق آمریکا در ناتو و مدیر اجرایی موسسه مک کین در زمینه رهبری بین الملل در دانشگاه دولتی آریزوناست. اریک براتبرگ نیز استاد مدعو در موسسه مک کین از سوی موسسه سوئدی امور بین المللی است.

با وجود مخالفت های بروکسل، لندن، برلین، پوتین باور دارد که ناتو فاقد اراده لازم برای ممانعت او در زمینه اوکراین می باشد. او با ارسال مستقیم سرباز، تانک و توپ به اوکراین ثابت کرده که برای اوکراین می جنگد اما ناتو اینگونه نیست.

رهبران ناتو برای آینده امنیت اروپا و اعتبار ناتو به عنوان یک سازمان دفاعی نیاز دارند تا تصمیمات محکمی بگیرد و موجب عقب نشینی روسیه شود. ناتو تاکنون گام های مثبت نظامی خصوصا در نواحی شرقی همچون لهستان، دولت های بالتیک و رومانی برداشته است. این قبیل اقدامات می تواند موجب شود تا روسیه پیش از گسترش اقدامات خود از اوکراین به دولت های عضو ناتو، به فکر رود. ناتو باید نه تنها بر دفاع از اعضای خود که بر بحران های فراتر از قلمرو ناتو نیز تمرکز کند.

ناتو باید در نشست هفته آینده خود گام هایی را برای اثبات اینکه پوتین اشتباه می کند، بردارد. این گام ها عبارتند از: فراهم کردن حمایت مستقیم نظامی و اطلاعاتی برای دولت اوکراین. حیاتی ترین نیاز اوکراین تاکتیکی است تا به آن کمک شود که از تجهیزات و سربازات خود برای ایجاد مرز با روسیه استفاده کند.

لغو فروش تمام تجهیزات نظامی به روسیه. معروف ترین آن کشتی های نظامی فرانسوی است، سایر متحدین همچون بریتانیا و آلمان نیز باید فروش خود را به روسیه متوقف سازند.

تحمیل تحریم های بیشتر به روسیه. روسیه در زمینه اقدامات علیه غرب در حوزه تهدید منابع انرژی، دست بالا را دارد. ایالات متحده و اروپا باید اقدامات جدید امنیتی انرژی را انجام دهند برای مثال توزیع گاز طبیعی امریکا در اروپا.

ایجاد حضور نظامی چند ملیتی ناتو در دولت های لهستان و بالتیک.این قبیل اقدامات برای پیش گیری گسترش روسیه ضروری است.

تاکید بر تعهد ناتو برای ساخت اروپایی آزاد و مسالمت آمیز. ناتو نبایر اوامر روسیه در زمینه مسائل حوزه همسایگی اش را بپذیرد.

نشست آینده ناتو مهم ترین اجلاس از زمان نشست سال 2002 پراگ است که در آن هفت عضو جدید به ناتو پیوستند. اثری که نشست آینده ناتو برجای می گذارد، آینده اروپا را برای سال های آینده تحت تاثیر قرار می دهد.

انتهای پیام/پ

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان