سند "حقوق شهروندی" در کشور تدوین شده است


سند "حقوق شهروندی" در کشور تدوین شده است

خبرگزاری تسنیم: معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر لزوم آشنایی مردم به حقوق شهروندی، گفت: سند حقوق شهروندی تدوین و منتظر دستور رئیس جمهور برای اجرایی شدن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، الهام امین‌زاده در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به هفته دولت، به تشریح فعالیت‌های دولتمردان در یک سال عمر دولت اشاره و اظهار کرد: کشور در وضعیت رکود تورم قرار گرفته است و اگر قصد کاهش تورم را داشته باشیم باید پول را کاهش دهیم و در این‌صورت رکود اتفاق می‌افتد و اگر به دنبال رفع رکود باشیم باید با انتشار پول این مشکل را برطرف کرد که در این‌صورت تورم دامن زده می‌شود و هر یک می‌تواند دیگری را نقض کند.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای تسهیل فضای کسب و کار، افزود: در بخش قوانین دولت، قوانینی را که برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و تولید مانع ایجاد کرده بود و سبب ایجاد مشکلاتی برای این افراد شده بود و هر مانعی که سبب کاهش انگیزه افراد برای سرمایه‌گذاری و تولید می‌شد را حذف کرده است.

امین‌زاده با اشاره به اهمیت همکاری مردم در بخش تسهیل فضای کسب و کار، خاطرنشان کرد: مردم نیز اگر قوانینی را که سبب وارد آمدن صدمه به فضای کسب و کار می‌دانند نیز می‌توانند به کمیته 76 که در آن دو نماینده از قوه مقننه، دو نماینده از قوه مجریه و دو نماینده از قوه قضائیه حضور دارند منتقل کنند تا نسبت به بررسی و اعمال نظر اقدام شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در یک‌سالی که از عمر دولت سپری شده است، تصریح کرد: در سال 92، تورم 40 درصد و امروز تورم به 25 درصد رسیده است و رشد اقتصادی کشور در سال 91 منفی 6 درصد بود که امروز به مثبت نیم درصد رسیده است.

امین‌زاده از ثبات نرخ ارز در کشور و آرامش خیال مردم در این زمینه در اثر فعالیت‌های دولت خبر داد و گفت: در خصوصی سازی واقعی به معنای تعلق مزیت‌ها به بخش خصوصی نیز 100 درصد رشد وجود داشته است.

رشد 3 درصدی صادرات غیرنفتی کشور

وی با اشار به رشد سه درصدی در صادرات غیرنفتی کشور، گفت: در بخش بین‌الملل عقود مالی و پولی گشایش یافته است و حمل و نقل دریایی تسهیل شده است، شهریه دانشجویان ایرانی خارج  از کشور که با تحریم و محدودیت روبرو شده بود از تحریم خارج شد،‌ از واردات کالاهای اساسی تحریم شده در غذا و دارو رفع تحریم شده، تجارت فلزات گرانبها نیز تسهیل و شرکت های تحریمی از تحریم خارح شده‌اند و فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده‌اند.

امین‌زاده از رفع تفکر ایران‌ هراسی بین شرکای تجاری ایران به‌عنوان دستاوردی دیگر از فعالیت‌های دولت یاد و خاطرنشان کرد: شرکای تجاری ایران با طیب خاطر با کشور وارد تجارت شده‌اند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای برای بیماران، گفت: سهم پرداخت بیماران از پرداخت بابت خدمات بیمه‌ای از 37 رصد به هفت درصد کاهش یافته است.

امین‌زاده با اشاره به اهمیت جایگاه ایثارگران در هر جامعه‌ای به‌ویژه ایران اسلامی، از نظر ویژه دولت به ایثارگران خبر داد و افزود: گسترش فرهنگ ایثار نیز از الویت‌های برنامه‌های فرهنگی دولت است تا بتوان در کنار آن فرهنگ ایرانی اسلامی را به‌عنوان رهنمون حیات طیبه گسترش داد.

وی با بیان اینکه تحول در نظام حقوقی از دیگر برنامه‌های دولت یازدهم است، به 9 میلیون پرونده قضایی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مردم باید به حقوق خود و دیگران آگاه شده و به آرامش برسند.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: با تفاهمی که با آموزش و پرورش در آینده‌ای نزدیک منعقد می‌شود با آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیمی که برای افراد سه تا 18 ساله و نیز والدین آنها صورت می گیرد فارغ التحصیلان از مدارس کاملا به حقوق خود و دیگران ملسط می‌شوند.

امین‌زاده با اشاره به اهمیت آگاهی مردم به مسائل حقوقی و تسهیل دسترسی مردم به قوانین روز، خاطرنشان کرد: مردم برای دسترسی سریع به قانون می‌توانند به سامانه الکترونیکی معاونت حقوقی ریاست جمهوری مراجعه کنند و با جستجوی یک کلمه در این سامانه به روزترین اطلاعات در مورد هر سؤال حقوقی خود دست یابند.

تعامل بین قوا عامل مهمی در موفقیت دولت

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور برای آگاهی مردم به حقوق شهروندی، گفت: سند حقوق شهروندی بر اساس فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی (ره) و نیز رهنمودهای ایشان و مقام معظم رهبری با همکاری فقها و نخبگان و دانشگاهیان تدوین شده تا در اختیار مردم قرار بگیرد و برای اجرایی شدن منتظر دستور رئیس جمهور هستیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه موفقیت‌هایی که در یک سال گذشته اتفاق افتاده نتیجه همکاری سه قوه بوده است، اظهار کرد: با وجود تفکیک در وظایف سه قوا، تعامل بین قوا عامل مهمی در موفقیت دولت در یک سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon