آمریکا به دنبال تبدیل نوار غزه به منطقه عاری از سلاح

آمریکا به دنبال تبدیل نوار غزه به منطقه عاری از سلاح

خبرگزاری تسنیم: آمریکا به دنبال ارائه طرحی در شورای امنیت سازمان ملل است که نوار غزه را به منطقه خالی از سلاح تبدیل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه النهار لبنان، دیپلمات‌هایی در سازمان ملل اعلام کردند که تلاش‌هایی در شورای امنیت سازمان ملل در حال انجام است که به دنبال "راه حل طولانی مدت" برای جلوگیری از جنگ دوباره میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است.

بر اساس این گزارش، آمریکا طرحی را ارائه کرده که بر اساس آن، نوار غزه به منطقه‌ای خالی از سلاح تبدیل خواهد شد و تمامی تونل‌ها در مرز با مصر و فلسطین اشغالی نابود می‌شود.

بر اساس این طرح که شامل 12 بند است، شورای امنیت خواستار راه حل دائم برای اوضاع در نوار غزه خواهد شد که بر اساس آن، سیطره این منطقه بار دیگر به دست تشکیلات خودگردان فلسطین باز خواهد گشت. همچنین تمامی گذرگاه‌های نوار غزه به طور کامل و ایمن بازگشایی خواهد شد و تلاش‌ها برای بازسازی نوار غزه و بهبود وضع اقتصادی این منطقه آغاز می‌شود.

این طرح شامل اجرایی شدن تفاهمات آتش بس سال 2012 نیز خواهد شد که طی آن توافقاتی درباره ماهیگیری دریایی مناطق جدا شده وجود داشت.

در این طرح، آمریکا از تمامی کشورها خواهد خواست تا اقداماتی را برای جلوگیری از فروش مستقیم و غیر مستقیم تسلیحات ممنوع شده و مواد مربوط به آن به غزه اتخاذ کنند.

بر همین اساس، هرگونه راه حل دائم برای نوار غزه باید در نهایت به ایجاد منطقه‌ای خالی از هرگونه سلاح و ادوات جنگی منتهی شده و به طور کامل تحت سیره تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفته و تمامی تونل‌ها در مرزهای نوار غزه نیز باید نابود گردد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد در شورای امنیت سازمان ملل گفته است که تلاش‌ها برای نهایی شدن این طرح پیش از پایان دور دوم مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان با میانجی‌گری فلسطین صورت خواهد بود.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت