بلاتکلیف همراه و بی‌انگیزه مردم

بلاتکلیف همراه و بی‌انگیزه مردم

خبرگزاری تسنیم: رکود موجود در بازار موبایل هم زمان با رکود حاکم بر سایر بازارها بیانگر تعمیق این مشکل و بیماری است. بیماری که دولت باید هرچه زودتر برای درمان آن چاره ای بیندیشد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، رکود یکی از معضلات و مشکلات مهم اقتصادی است که تمام شاخصها را تحت تاثیر خود قرار می دهد ، اگر این مشکل زود درمان نشود خود باعث بی انگیزگی و بی نشاطی عرصه اقتصادی خصوصا برای حضور بخش خصوصی می شود. سرعت در درمان این مشکل از لازمه های رسیدن به شرایط متعادل اقتصادی و درمان سایر بیماری ها است.

عدم توجه به این مشکل خود در آینده مشکل ساز شده و درمان را طولانی تر و سخت تر می کند. وضعیت بازار همیشه یکی از بهترین شاخص ها و دماسنج های بازار محسوب می شود. با توجه به تعمیق رکود در اقتصاد کشور سری به بازار موبایل زدیم . حاصل این گفت و گو و گزارش را در ذیل می خوانید.

حسین طالبی که در زیر همکف علاءالدین میرزا صدایش می‌کنند کافی بود تا متوجه شود خبرنگارم و حال یا به کنایه یا هر چیز دیگری بگوید "دلت خوشه بابا، تو این بازار خراب دنبال لیست قیمت می‌گردی؟"

بازاری که دل کسبه را به امید رونق بعد از ماه مبارک رمضان خوش نگاه داشته بود گویا این روزها هم دل و دماغ ندارد و صرفا ویترینی برای مسافران شهری تهران بزرگ شده است.

علیرضا وطن خواه بازار دلالان را همچون همیشه پر رونق‌تر از بازار اصلی می‌داند و با خنده می‌گوید: البته چه عرض کنم، وقتی بازار اصلی و حتی نمایندگی جنس قاچاق می‌فروشد، شاید سخت بتوان تفکیکی بین پاساژ و پیاده‌رو خیابان جمهوری قائل شد.

وی وضعیت بازاری که به نسبت شلوغ بود را فریبنده دانست و گفت: بازار وقتی فهمیده خبرنگاری برای تهیه گزارش می‌آید، به خودش آمده و رنگ و رویی پیدا کرده است اما مجموع فاکتورهای چند ماه گذشته ما تنها یک چیز می‌گوید.

چه چیزی ؟

می گوید: واضح است، فاکتورهای ما همان چیزی را می‌گوید که اکثر صنوف می‌گوید و آن چیزی نیست جز رکود در بازار؛ اواسط ماه مبارک رمضان به دل‌مان صابون می‌زدیم که بعد از این ماه چه‌ها خواهد شد و بر این اساس کمی بر وزن انبار افزودیم اما راحت بگویم که هیچ اتفاقی نیافتاد.

کافی است تا کمی بال شرقی و غرب این پاساژ را بچرخید تا متوجه شوید اکثر فروشندگان این بازار حال و روزی این چنین دارند؛ البته هستند صداقت نام‌هایی که هر چه از آنان درباره وضعیت بازار بپرسی به جوابی نخواهی رسید چون شکرگزار اند.

صداقت که امیدوار است بتواند مزین به صفت اخلاقی هم‌ردیف با نام خانوادگی‌اش شود، با اشاره به اینکه مشتریان ما از ابتدای سال جاری با توجه به روال همیشگی نوسان نرخ ارز ریزش داشته‌اند، گفت: گاهی مردم گمان می‌کنند که بازار راکد حاصل از افزایش قیمت‌هاست در حالیکه بسیاری از عوامل بر معادلات اقتصادی تأثیرگذار هستند. به عنوان مثال ممکن است قیمت یک محصول در دو بازه زمانی تغییری نکند اما با بازارهای رونق و رکود مواجه باشد که ناشی از عوامل بیرونی است.

وی گفت: آیفون 5S با حافظه 32 گیگابایت را تیر ماه با قیمت دو میلیون 600 هزار تومان می‌فروختیم اما در حال حاضر قیمت آن دو میلیون و 510 تا 520 هزار تومان است که با استقبال کمی نیز روبروست.

او افزود: گالکسی‌های سامسونگ و اچ‌تی‌سی هم نزدیک به 200 هزار تومان در هر مدل کاهش داشته‌اند.

محمدی دیگر فعال این بازار است که شلوغی را ناشی از تعطیلات تابستان می‌داند و معتقد است که رنج سنی بازدیدکنندگان در این فصل سال معمولا همان سن دوران دانشجویی و  دانش‌آموزی است.

وی البته گفت: بازار دانشجویی و دانش‌آموزی هم بهتر از این نمی‌شود دیگر؛ صبح تا شب مشغول قیمت دادن هستیم و چهره را که ببینیم متوجه می‌شویم چه کسی خریدار واقعی است از این جهت راحت می‌گویم که 80 درصد شلوغی این بازار پوچ و بی‌نتیجه است.

او خاطر نشان کرد: علی‌رغم اینکه عده‌ای گمان می‌کنند مذاکرات سیاسی نتیجه‌ای بر این بازار ندارد اما کاملا اشتباه می‌کنند زیرا دقیقا همان زمان‌هایی که احتمال می‌رفت تحریم‌ها براساس مذاکرات برداشته شود، موجودی بازار هم کم می‌شد و ما که پشت پرده را می‌بینیم در جریان این موضوع بودیم.

محمدی گفت: بازار در آن زمان امیدوار بود و رکودش توجیه داشت اما آن وضعیت به اندازه‌ای ادامه پیدا کرد که ساختار بازار کرخت شد؛ رکود کنونی مشخص نیست چون بعید به نظر می‌رسد مردم همچنان امیدوار باشند تا تحریم‌ها برداشته شود و نهایتا قیمت گوشی‌های همراه 100 تا 200 هزار تومان کمتر شود.

این فروشنده بازار موبایل درباره دیدگاهش از این وضعیت گفت: فکر می‌کنم مردم پول ندارند یا بودجه‌شان صرف خریدهای ضروری‌تر می‌شود.

شایان هم که در گوشه‌ای از بازار و پشت ویترین منتظر مشتری ایستاده یا شاید هم خستگی روز وی را به بیرون از مغازه کشانده، درباره اینکه چرا برخلاف بازار نسبتا شلوغ، فروشندگان معتقند که وضعیت خوب نیست؟، گفت: شلوغی سر درد می‌آورد؛ ما دوست نداریم پاساژ شلوغ باشد بلکه می‌خواهیم مشتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس شما هم معتقدید بازار در رکود به سر می‌برد، گفت: رکود برای یک دقیقه آن هست. شما بگو از سال گذشته کی بوده که ما روی رونق را دیده باشیم که حال از راکد بودنش گلایه کنیم؟

*گزارش از مجید هدایتی نسب*

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید...
بیشتر بخوانید...
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک