اخوان عبداللهیان: یک‌ریال هم از عوارض آزادراه مشهد-باغچه نصیب خراسان‌رضوی نمی‌شود

اخوان عبداللهیان: یک‌ریال هم از عوارض آزادراه مشهد-باغچه نصیب خراسان‌رضوی نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: استان ما یک ریال بابت عوارض آزادراه مشهد-باغچه سهمی ندارد و این را به اطلاع مقام عالی وزارت نیز رسانده‌ایم و قرار است تفاهمنامه قدیمی این مسئله بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، همزمان با هفته دولت و در راستای اطلاع از آخرین وضعیت اقدامات و پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت‌وگویی تفصیلی با مدیرکل راه و شهرسازی این استان در محل دفتر مدیرکل داشتیم. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

تسنیم: جناب آقای اخوان عبداللهیان، شمن تشکر از حضرتعالی، بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید. لطفا در ارتباط با پروژه‌های راه‌های روستایی استان توضیحاتی ارائه فرمائید.

اخوان عبداللهیان: با عرض سلام. بنده نیز از شما تشکر می‌کنم. در بحث راه‌های روستایی باید عنوان کرد که 250 کیلومتر راه روستایی هم اکنون در دست احداث است و بزودی ان‌شاءالله آماده بهره‌برداری است و 20 درصد بیشتر از برنامه پیش بینی شده پیشرفت داشته‌ایم. برای راه‌های شهری نیز، در این زمینه 117 پروژه داریم که تاکنون براساس برنامه اعلام شده 21 درصد پیشرفت داشته‌ایم، همچنین بهسازی محورهای نشتیفان، تایباد و بهره‌برداری از سه راه نشتیفان در دستور کار ما است که اگر اعتبارات آن اختصاص پیدا کند تا قبل از فصل زمستان 90 درصد این راه‌ها اجرایی می‌شود.

تسنیم: مهمترین مشکلاتی که سبب می‌شود پروژه‌های راه‌های روستایی و شهری استان به تاخیر بیفتد چیست؟

اخوان عبداللهیان: یکی از مهمترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، افزایش بی‌رویه قیمت قیر است و همین مسئله سبب شده تا تکمیل بسیاری از پروژه‌ها به تأخیر بیفتد و به فصل زمستان موکول شود در حالی که آسفالت مقوله‌ای است که باید در فصل گرما و تابستان انجام شود. یکی از مشکلات دیگر در این زمینه اعتبارات و نحوه تخصیص آن است که باید عنوان کرد تاکنون تخصیص شایانی صورت نگرفته است.آسفالت آزاد راه مشهد-باغچه و بزرگراه باغچه- نیشابور نیز در دستور کار قرار گرفته است که وزارتخانه در این زمینه قیر مورد نیاز را تأمین کرده و در اختیار ما قرار داده است.در محور کلات نیز آسفالت قله زو در دستور کار قرار گرفته است که دارای خانوار بالا است و امیدواریم تا نیمه شهریورماه این مسئله محقق شود.

آسفالت 300 کیلومتر راه روستایی در استان در دستور کار قرار گرفته است؛ یکی از محورهای اصلی در این زمینه چهارخطه فریمان، مشهد، تربت جام به دوغارون است که امیدواریم تا آذر ماه این مسئله محقق شود.

در مورد عملکرد این اداره کل در ساخت راه‌های روستایی و شهری در 5 ماهه نخست امسال نیز باید گفت با وجود تمام محدودیت‌هایی که داشتیم توانستیم 131 کیلومتر راه را احداث کنیم و 59 کیلومتر راه نیز از ابتدای امسال آسفالت شده است، همچنین 103 کیلومتر راه بین شهری آسفالت و 70 کیلومتر راه بین شهری نیز احداث شده است.

تسنیم: در زمینه نگهداری از راه‌های استان نیز مهمترین اقدامات انجام شده را تشریح بفرمایید

اخوان عبداللهیان: در سطح استان خراسان رضوی 20 هزار و 484 کیلومتر راه وجود دارد که 6 هزار و 331 کیلومتر راه شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی این راه‌ها را تشکیل می‌دهند.عملیات راهداری امسال نیز از ابتدای سال اجرایی شده است که شامل نگهداری رویه راه‌ها، پل‌ها و بحث علائم و ایمنی جاده‌ها بوده است.

در سطح راهداری استان در فصل تابستان 82 اکیپ فعال بودند که در مجموع 900 نفر در این زمینه درگیر بودند، همچنین 30 اکیپ امدادی و تعمیراتی با 526 دستگاه درگیر طرح بودند و 45 دستگاه گشت راهداری نیز در ایام تابستان فعال بودند. با وجود محدودیت‌های مالی در 14 محور اصلی استان عملیات نگهداری رویه راه‌ها انجام شد و در 165 کیلومتر نیز عملیات سیلکت صورت گرفت، در 175 کیلومتر راه نیز عملیات درزگیری با قیر پلیمر، در 157 کیلومتر عملیات ماسه آسفالت و در 15 کیلومتر نیز عملیات روکش آسفالت انجام شد.

همچنین در بحث راهداری، در زمینه نصب علائم و تجهیزات و احیای خط کشی محورها، تعمیر گاردریل‌ها و نصب تابلو و علائم ایمنی فعال بودیم.

رفع حادثه خیزی جاده‌ها نیاز به اعتبار مالی دارد با این وجود عملیات آشکارسازی و آرام سازی در 31 نقطه پرحادثه استان انجام شد این در حالی است که در استان حدود 109 نقطه پرحادثه شناسایی شده است.

اداره کل راه و شهرسازی استان یکی از وظایفی که در زمینه راهداری انجام می‌دهد نگهداری، تعمیر و مرمت پل‌های بزرگ است. 45 اکیپ گشت راهداری در استان فعال است که در صورت لزوم و اگر اتفاقی بیفتد بلافاصله به آنها اطلاع رسانی می‌شود و مسئله‌ای که وجود دارد این است که باید رسانه‌ها خدمات و اقدامات ارزنده راهداران را که به صورت شبانه روزی فعال هستند را منعکس کنند.

تسنیم: یکی از ادارات تابعه و زیرمجموعه شما، معماری و شهرسازی است. در زمینه فعالیت‌های این مجموعه و همچنین تفاوت‌های آن با معاونت معماری و شهرسازی شهرداری نیز توضیحاتی ارائه فرمائید.

اخوان عبداللهیان: در واقع در این زمینه سه وظیفه اساسی را برعهده داریم که شامل تهیه طرح‌ها، نظارت بر حسن اجرا و ترویج و آموزش است.در زمینه ترویج و آموزش مهمترین هدف ما این است که ارگان‌های اجرایی را از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها به طرح‌ها مسلط کنیم و در بخش ترویج نیز به دنبال اطلاع رسانی عمومی هستیم تا مردم نیز به حقوق عمومی خود آشنا شوند.در زمینه نظارت عالیه نیز فعال هستیم.

در واقع معاونت شهرسازی و معماری شهرداری وظیفه اجرایی و نظارت دارد و معاونت شهرسازی این اداره کل بیشتر وظیفه سیاستگذاری را برعهده دارد.

سیستم و سامانه املاک ما سنتی است یعنی از سویی تا حدی به نرم افزارها مجهز هستیم اما ارتباط سیستمی بین ما و سایر نهادها وجود ندارد و امروز بسیار خرسندیم که خراسان رضوی به عنوان پایلوت برای اجرای سامانه GIS انتخاب شده است و امیدواریم این مسئله در کل کشور نهادینه شود و ارتباط سیستمی بین مراکز استان و وزارتخانه برقرار شود.

سومین همایش ملی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در مشهد برگزار می‌شود

این همایش روزهای 20 و 21 شهریور در مشهد مقدس برگزار می‌شود؛‌از سال 86 وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت تا برخی از وظایف را با هدف مشارکت بیشتر به استانها واگذار کند و دبیرخانه‌هایی نیز در این زمینه پیش بینی شدند و در قسمت فناوری‌های نوین این وظیفه به خراسان رضوی داده شد.

از همان سال این برنامه در استان شروع شد و هدف اصلی آن نیز کمک به تغییر رویکرد تولیدکنندگان ساختمانی، جلب مشارکت مراکز علمی و تشکل‌های مهندسی با هدف انجام پروژه‌های تحقیقاتی و برنامه ریزی برای آموزش دست اندرکاران صنعت ساختمان و نکته مهمتر آسیب شناسی موانع اجرایی استفاده از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان بود.

نخستین همایش در این زمینه در سال 87 برگزار شد و در آن سال تعداد فناوری‌هایی که به ثبت رسیده بود کمتر از 100 مورد بود و دومین مرحله آن نیز در سال 90 با حضور 1200 نفر برگزار شد و همزمان نخستین نمایشگاه بین‌المللی نیز پایه گذاری شد و در آن سال 250 فناوری به ثبت رسید.

در حال حاضر و در استانه برگزاری سومین همایش تعداد فعالیت‌های صنعتی ثبت شده و دارای مجوز حدود 500 مورد است.سومین همایش نیز از ابتدای امسال کارهای اجرایی خود را آغاز کرد و شورای سیاستگذاری همایش فعال شد و در این زمین جلساتی نیز برگزار و محورهای 18 گانه آن مصوب شد.

اعضای کمیته علمی همایش نیز مشخص شدند که شش عضو آن از اساتید برجسته استانی و 13 استاد برجسته کشوری نیز در آن حضور دارند.بلافاصله کمیته‌های همایش شکل گرفت و فعالیت در حوزه‌های مختلف آغاز شد، محل برگزاری این همایش سالن صبای صدا و سیمای خراسان رضوی در نظر گرفته شده است و امیدواریم مهمانانی که شامل مقام عالیه وزارت راه و شهرسازی و معاونان و تقریبا تمامی مدیران بنیاد مسکن کشور هستند در آن حضور یابند، مقالات این همایش در دو بخش دریافت شد؛ 220 مورد خلاصه مقاله تا 20 تیرماه دریافت و مورد ارزیابی قرار گرفت که عمدتا از سوی دانشجویان دکتری این رشته ارائه شده بود.

در مرحله دوم باید اصل مقالات تا 17 مرداد ارسال می‌شد که تا 24 مرداد تمدید شد و 202 مورد از مقالات به دبیرخانه همایش ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 35 مقاله برتر در همایش ارائه می‌شود و همزمان کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی نیز در این برنامه پیش بینی شده است.

همزمان با این همایش نمایشگاه توانمندی‌ها نیز برگزار می‌شود که 35 غرفه به صورت تخصصی و 10 غرفه در حوزه نشریات و بخش جانبی در این زمینه فعال هستند و تاکنون 80 درصد غرفه‌ها تعیین تکلیف شده است.با رایزنی‌هایی که صورت گرفته است تلاش کرده‌ایم تا همایش بعدی را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم و قرار شد با توجه به جایگاه استان دبیرخانه آن تبدیل به یک برند شود تا قطبی در زمینه فناوری‌های نوین در این زمینه در استان شکل بگیرد.

تاکید می‌کنم که همایش ملی فناوری‌های نوین یک فرصت بسیار مناسب است زیرا در حال حاضر خراسان رضوی دبیرخانه دائمی آن است و مطمئنا می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های این همایش در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساختمان تصمیمات زیرساختی را اتخاذ کرد.

تسنیم: در مورد پروژه‌های احتمالی نیز که در دست افتتاح است توضیحاتی ارائه فرمائید

اخوان عبداللهیان: کارخانه سوپرپنل در شهرک صنعتی چناران در دست احداث است که در فاز اول 5 هزار واحد و در افق خود 15 هزار واحد را تولید می‌کند و با هماهنگی‌های لازم به‌زودی افتتاح می‌شود.

در وزارت راه و شهرسازی سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی داریم که معاون وزیر و مدیرعامل آن را هدایت می‌کنند و در استانها اداره کل فنی و اجرایی راه و شهرسازی استانها آن را دنبال می‌کنند.

مدیریت فنی و اجرایی از سه زیرمجموعه تشکیل شده است که شامل اداره مهندسی و فنی، اداره نظارت بر پروژه‌های ساختمانی و تاسیسات و اداره پیمان و رسیدگی است.برنامه اقدامات امور تامینی و تربیتی و ساختمان و تاسیسات ندامتگاه‌ها، تجهیزات دولتی از جمله فرمانداریها، بخشداری‌ها و مجتمع‌های دولتی، مراکز بهداشتی و پایگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و استخرها و مناسب سازی فضاهای اداری بخشی از وظایفی است که ما برعهده داریم.

برای 83 پروژه استانی در سال 93 اعتبار از محل تملک دارایی تامین شده است که در دست اقدام است، کل پروژه‌هایی که البته داشتیم 131 مورد بود که در سال 93 برای همه آنها اعتبار در نظر گرفته نشد و اگر سالی 40 میلیارد به آنها اختصاص پیدا کند همه آنها تکمیل می‌شوند، زیربنای کل این پروژه‌ها 250 هزارمترمربع است.

همچنین 6 پروژه ملی بیمارستانی داریم که بسیار بزرگ هستند و به صورت ملی صورت می‌گیرد و نظارت مقیم آنها با استان است، در این زمینه دو پروژه بزرگ بیمارستانی و انتقال خون مشهد و اورژانس قائم تحت نظر استان انجام می‌شود.

 سه پروژه افتتاحی در هفته دولت داریم که یکی ساختمان فرمانداری زاوه است که برای نخستین بار در استان سیستم جداگر لرزه‌ای به نام ایزولاتور دارد و در برابر زلزله مقاوم است و بهره‌برداری از ساختمان فرمانداری جوین و فیروزه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

10 هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت افتتاح می‌شود

 73 شهر در مجموع در خراسان رضوی وجود دارد که 60 شهر آن کمتر از 25 هزار نفر و 13 شهر نیز بالای 25 هزار نفر دارند و البته دو شهر جدید نیز در استان شکل گرفته است و یکی از مهمترین وظایف محوله به استان بحث مسکن مهر بود که در استان 118 هزار و 65 واحد مسکن مهر در حال اجرا و یا تمام شده است که از این تعداد 64 هزار و 222 واحد را افتتاح و یا آماده افتتاح داریم و تاکنون چهار مرحله افتتاحیه مسکن مهر در استان خراسان رضوی انجام شده است و در هفته دولت امسال نیز 15 هزار و 84 واحد در دست افتتاح است که معادل 54 درصد کل مسکن مهر استان را تشکیل می‌دهد و 46 درصد باقی مانده نیز باید به سرعت ساماندهی شوند.

پایلوت افتتاحی ما در مورد مسکن مهر استان در هفته دولت شهرستان‌های سبزوار و کاشمر است که سبزوار به صورت حضوری و کاشمر به صورت غیرحضوری افتتاح می‌شود و در مجموع 1191 واحد مسکن مهر در این دو شهرستان افتتاح می‌شود، همچنین از کل پروژه‌های افتتاحی مسکن مهر استان در ایام هفته دولت 5 هزار و 512 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 4 هزار و 361 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و در گلبهار و بینالود نیز 5 هزار و 211 واحد افتتاح می‌شوند.

کل پیشرفت مسکن مهر استان تا تاریخ 15 مرداد 92، 82.17 درصد بوده است و تکمیل باقیمانده آن نیز چندان زمانبر نیست.
در مجموع سیاست ما این است که بلافاصله مسکن مهر را به تمام برسانیم و بتوانیم بحث مسکن اجتماعی را که در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است را دنبال کنیم که دارای بسته‌های متفاوتی است و مراحل پایانی ابلاغ خود را دنبال می‌کند و امیدواریم برای نیمه دوم سال 93 سیاست‌های مربوط به آن ابلاغ شود.

سیاست‌های مسکن اجتماعی قطعا با مسکن مهر متفاوت است و این ظرفیت حتما شامل دهک‌های مختلف جامعه می‌شود.

تسنیم: جناب اخوان، به عنوان سئوال پایانی در ارتباط با عوارض آزادراه مشهد-باغچه نیز و اینکه این عوارض در چه محلی مصرف می‌شود توضیحاتی ارائه فرمائید.

اخوان عبداللهیان: استان ما یک ریال بابت این عوارض سهمی ندارد و این را به اطلاع مقام عالی وزارت نیز رسانده‌ایم و قرار است تفاهمنامه قدیمی این مسئله بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد تا این سهم به استان برگردد، این در حالی است که نگهداری از آزادراه مشهد- باغچه براساس کمک‌هایی است که خود سازمان راهداری انجام می‌دهد و حق و حقوقاتی که باید گرفته شود به آزادراه نمی‌رسد و گاهی از محل منابع دیگری این آزادراه را از لحاظ نگهداری تأمین می‌کنیم و امیدواریم سهم واقعی در این زمینه به استان بازگردد.

گفت‌وگو از محمد شیخانی

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon