استقبال گسترده مردم «قیر» از انیمشین «آتو»؛ این‌ انرژی نهفته جریان فرهنگی انقلاب است

استقبال گسترده مردم «قیر» از انیمشین «آتو»؛ این‌ انرژی نهفته جریان فرهنگی انقلاب است

خبرگزاری تسنیم:نشست فیلمسازان سینمای انقلاب، این هفته با شمایلی متفاوت از نشست‌های هر هفته برگزار شد. این تفاوت به دلیل حضور مخاطبان خاص این نشست بود. مخاطبانی از اقصی نقاط کشور که همگی ویژگی مشترکی داشتند. همه آنها اکران کننده فیلم‌های عمار بودند.

نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب، این هفته با شکل و شمایلی متفاوت از نشست‌های هر هفته برگزار شد. این تفاوت به دلیل حضور مخاطبان خاص این نشست بود. مخاطبانی از اقصی نقاط کشور که همگی ویژگی مشترکی داشتند. همه آنها اکران کننده فیلم‌های جشنواره عمار بودند.

فارس، کاشان، اصفهان، زنجان، مشهد، تهران، قم و ... ، فیلم‌های جشنواره عمار در همه‌جای ایران اکران می‌شود. از روستاها و شهرستان‌هایی بگیر که جمعیتشان به چند هزار نفر هم نمی‌رسد تا کلان شهرهایی با میلیون‌ها نفر جمعیت. جشنواره مردمی فیلم عمار، تحقق آرزوی همه مستندسازانی است که می‌خواهند همه مردم ایران آثارشان را ببینند. این آرزو را می‌شود در چشم‌های امین‌زاده که با برقی خاص در حال شنیدن حرفهای یکی از اکران کننده‌ها که در حال تعریف چگونگی اکران انیمیشن «آتو، سربازان بین‌الملل» و استقبال مردم از آن است، می‌توان دید.

این هفته نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب همزمان شده بود با نشست فعالان اکران‌های مردمی جشنواره فیلم عمار. اکران‌کننده‌ها به تهران آمده بودند تا در نشستی دو روزه به گفت‌وگو درباره اکران فیلم‌های عمار در جای جای ایران بنشینند و بعد از آشنایی با یکدیگر از کلاس‌هایی که دبیرخانه‌ این جشنواره برای آنها فراهم کرده بود، استفاده کنند.

در حاشیه نشست فعالان اکران‌های مردمی، نمایشگاهی از عکس‌های اکران‌ها برپا شده است. یکی از پوسترهای این مجموعه داستان جالبی را روایت می‌کرد

18 ساعت کلاس در طول یک روز و نیم، برنامه فشرده‌ای است برای کسانی که تنها بر اساس دغدغه‌های شخصی به اکران فیلم‌های جشنواره عمار در سراسر ایران می‌پردازند. اکران‌هایی که از چند نفر شروع شده و شامل چند هزار نفر هم می‌شود. وحید جلیلی، از موسسان جشنواره عمار می‌گوید، برای ما هم در روز اول، این چنین وسعت اکرانی قابل پیش بینی نبود. اگر می‌خواستیم بر اساس چنین وسعتی برنامه ریزی کنیم شاید جشنواره عمار حتی شکل هم نمی‌گرفت و در همان حد جلسه و حرف باقی می‌ماند. تصورش سخت است که در شهرستانی که جمعا 18 هزار نفر جمعیت دارد، فیلم‌های مستند جشنواره عمار بیش از 14 هزار بار دیده شده باشد. این وسعت اکران برای همه مدیران فرهنگی یک آرزو است.

شهرام انصاری، اکران کننده فیلم‌های عمار که از روستای معز آباد شهرستان خرامه استان فارس آمده، می‌گوید جشنواره عمار به جایی رسیده که با برنامه ریزی می‌تواند در چند سال آینده به درآمدزایی برای فیلم‌های مستندسازان بپردازد. او می‌گوید مردم تشنه دیدن فیلم‌های مستند هستند. البته باید این نیاز را مدیریت کرد و طوری عمل نکرد که مردم از دیدن فیلم‌های عمار اشباع شوند. برای همین است که او قبل از اکران هر فیلم، ابتدا نیاز مخاطبان را برآورد می‌کند و بر اساس این نیاز، فیلم‌هایی برای اکران آماده می‌کند.

تحقق آرزوی همه مدیران فرهنگی را می‌توان در برق چشم‌های امین‌زاده دید. فرهاد امین زاده مدیرعامل شرکت انیمیشن‌سازی فراسوی ابعاد است که کیلومترها دورتر از تهران، در کرمان انیمیشن‌هایی می‌سازد تا در اندازه خودش به مقابله با ظلم‌های ابر قدرتانی که خود را مالک زمین و انسان‌هایش می‌دانند، بپردازد. برق چشمان او نشان می‌دهد که هیچ چیز به اندازه استقبال مردم کشورش از انیمشین «آتو» حتی در جایی به نام «قیر» در استان فارس، نمی‌تواند به او انقدر انرژی دهد. انرژی‌ای که برای ادامه راه ناهمواری که در پیش رویش است، نیاز دارد. او می‌گوید به دلیل عدم حمایت مسئولان فرهنگی، تامین هزینه‌های شرکتش و پرداخت دستمزد و بیمه هنرمندانی که با او کار می‌کنند، به یکی از دغدغه‌های همیشگی‌اش در  آخر هر ماه تبدیل شده است. او نمی‌خواهد کسی به او کمک مالی کند، تنها می‌خواهد مدیران فرهنگی به شرکتی که امتحانش را پس داده اعتماد کنند و با آن قرار داد ببندند. او می‌داند انیمیشن‌سازی در ایران در حد هنر باقی مانده و هنوز تبدیل به صنعت نشده است اما او حق دارد که از عدم حمایت مسئولان گله‌مند باشد.

نشست این هفته فیلمسازان جوان سینمای انقلاب، با حضور تورج کلانتری، کارگردان مستند «سینمای 99 درصدی» و فرهاد امین زاده تهیه کننده انیمیشن «سربازان بین الملل» برگزار شد. کلانتری می‌گفت ساخت مستند من تنها 3 روز طول کشید، این فیلم در حد یک گزارش تصویری است و برای همین من به همان اندازه که ساخت فیلمم طول کشیده است حرف می‌زنم و دربرابر فردی که اثرش در 400 روز تولید شده است، بیشتر سکوت می‌کنم. کلانتری می‌گوید سوژه فیلم «سینمای 99 درصدی» 15 روز مانده به برگزاری جشنواره عمار به ما معرفی شد و من تصمیم گرفتم فیلمی در اینباره بسازم تا در جشنواره عمار حضور پیدا کند.

امین‌زاده می‌گوید نباید از انیمیشن توقعی بیش از زدن حرفهای ساده داشت. انیمیشن ظرفی است که گنجایش زدن حرفهای ساده را دارد و نباید مفاهیم بسیار متعالی که مثلا در جلسه با آیت‌الله بهجت گفته می‌شود را در آن گنجاند زیرا حاصل کار تبدیل می‌شود به انیمیشن‌های شعاری و غیر محبوبی که در این سال‌ها در شبکه پویا تولید و پخش شده است. او راست می‌گوید، این را می‌شود از حرف‍های اکران کننده‌ها فهمید. استقبال از انیمیشن «سربازان بین‌الملل» به حدی بوده که جلسات 20 نفره را طی دو روز به جلسات چند صدنفره تبدیل می‌کرده و همه خواستار ادامه این مجموعه می‌شدند. امین زاده می‌گوید شخصیت پردازی کاراکترهای این انیمیشن طوری انجام شده که بتوان مجموعه های بعدی را هم تولید کرد اما هنوز کسی درخواست چنین کاری را نداده است.

امین زاده و کلانتری هر دو بر این باورند که جشنواره عمار توانسته در ایجاد ارتباط با مردم خوب عمل کند. اکران کننده‌ها هم این موضوع را تایید می‌کنند. انها می‌گویند جشنواره عمار بهترین جا برای دیده شدن آثار فیلمسازان است زیرا در جایی که مردم تلویزیون ندارند هم فیلم‌های این جشنواره اکران می‌شو و با استقبال روبرو می‌شود.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران