ارتباط تحریم‌های جدید آمریکا با مقاومت ایران در بازدید از پارچین

ارتباط تحریم‌های جدید آمریکا با مقاومت ایران در بازدید از پارچین

خبرگزاری تسنیم: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی تلاش کرده تا وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را به تاخیر در روند تکمیل توافق اخیر با آژانس و نیز برخی موضع‌گیری ها درباره بازدید از سایت پارچین ارتباط دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی تلاش کرده تا وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را به کُند شدن روند توافق اخیر با آژانس و نیز برخی موضع گیری ها درباره بازدید از سایت پارچین ارتباط دهد.

در حال که برخی نشانه ها حاکی از مقاومت  نظامیان ایران در مقابل بازدید و بازرسی بیشتر از برخی تاسیسات است، دولت اوباما روز جمعه تحریم هایی را بر چندین نهاد و فرد مرتبط با ایران اعمال کرد.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای گفته است که این تحریم‌ها ادامه راهبرد آمریکا علیه گروه هایی است که در یاری دادن ایران در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته‌اند. هرچند دولت آمریکا همزمان «متعهد است که برای رسیدن به یک راه حل بلندمدت و جامع برای کسب این اطمینان که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است به همراه دیگر شرکایش در گروه 1+5 تلاش کند.»

 با این حال طی یک ماه و اندی پس از تمدید گفتگوها، ایران مهلت توافق شده برای ارائه اطلاعات درباره تحقیقات هسته ای به آژانس را از دست داد، همچنین اعلام کرد اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی (پارچین) خود را نمی دهد و افزود که در حال تکمیل کار بر روی سانتریفیوژهای قدرتمندتری است.

تحریم های اعمال شده در روز جمعه، مدت زیادی قبل از این اظهارات تهران در دستور کار بود. مهمترین بخش این تحریم ها علیه سازمان پژوهشی و نوآوری دفاعی است که ( به ادعای این نشریه) سه سال و نیم قبل توسط محسن فخری زاده، تاسیس شده است. وی به عنوان پدر برنامه هسته ای ایران شناخته می شود.

اما تحریم های جدید یک روز پس از آنکه ایران گفت اجازه بازدید از پارچین را نمی دهد اعلام شد. تاکنون از سایت پارچین چندین بار بازدید شده است. همچنین روز دوشنبه هفته گذشته پایان مهلت توافق 5 ماده ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و ظاهرا این تاریخ بدون انتقال اطلاعات طی شده است، هر چند ایران اعلام کرد در حال کار برای پاسخ دادن به سوالات متعدد آژانس است. به اعتقاد برخی مقامات آژانس انتظار می رود این روند ماه ها و یا سالها طول بکشد.

 ایران همچنین از پیشرفت در ساخت نسل جدیدی از سانتریفیوژها که قادر است تا 24 برابر سریع تر از دستگاه های فعلی  غنی سازی کند خبر داده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است ساخت و تولید سانتریفیوژهای جدید حق ماست.

صالحی همچنین از آغاز بازطراحی رآکتور اراک به منظور کاهش میزان تولید پلوتونیوم خبر داده، امری که احتمالا افتتاح این راکتور رابیش از  3 سال به تاخیر می اندازد.

پیمان محسنی از محققان دانشگاه هاروارد که اخیر به ایران سفر کرده است اخیرا در گزارشی عنوان کرد: احساس کردم ایرانی ها اطمینان زیادی به قدرت رو به ظهورشان در منطقه دارند و هیچ احساس فوری و یا نیازی به سازش و مصالحه برای حل و فصل بن بست هسته‌ای ندارند. آنها معتقدند که از تحولات و بحرانهای منطقه  به نفع آنها تمام شده،  این دیدگاه در گفتگو با چهره های برجسته محافظه کار در دولت مشهود بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت