ضرورت پایش دوره‌‌ای برای بررسی وضعیت کمی و کیفی جنگل‌ها


ضرورت پایش دوره‌‌ای برای بررسی وضعیت کمی و کیفی جنگل‌ها

خبرگزاری تسنیم: سرپرست سابق دفتر امور جنگل‌‌های سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پایش دوره‌ای برای بررسی وضعیت کمی و کیفی جنگل‌ها یک ضرورت است.

کامران پورمقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که در رابطه با قاچاق چوب باید بگویم این امر در کشور افزایش یافته است، اظهار داشت: ما امروزه شاهد افزایش تخریب جنگل‌ها و مراتع هستیم که برای جلوگیری از این امر باید پایش دوره‌ای بررسی وضعیت کمی و کیفی جنگل‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: باید برآورد دقیق در خصوص میزان قاچاق و تخریب جنگل‌ها صورت گیرد و حتی بازسازی جنگل‌ها با نظارت کامل انجام شود.

**عدم ارزیابی دقیق در خصوص وضعیت جنگل‌ها

سرپرست سابق دفتر امور جنگل‌‌های سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: متأسفانه سیستم روتینی مبنی بر چگونگی وضعیت جنگل‌ها در دستگاه‌های متولی وجود دارد که کارایی خاصی ندارد همچنین باید بگویم ارزیابی دقیق و دوره‌ای در خصوص وضعیت جنگل‌ها یک خلاء است که باید برای این امر برنامه‌ریزی صورت گیرد.

پور مقدم با اشاره به اینکه هر روز شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در مراتع و جنگل‌ها هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد، افزود: سازمان محیط زیست اعلام کرده است که برای مدتی باید جنگل‌ها استراحت داشته باشند در حقیقت هیچ‌گونه بهره‌برداری از آن نشود که باید بگویم این امر باعث می‌شود قاچاقچیان چوب از این فرصت استفاده کرده و میزان چوبی که قاچاق می کنند با قیمت گزافی در بازار بفروشند.

**تقویت یگان حفاظت از جنگل‌ها

وی با اشاره به اینکه دولت و سازمان‌جنگل‌ها باید سیستم نظارتی در خصوص بهره‌برداری از جنگل داشته باشند و همچنین یگان‌های حفاظت خود را در جنگل‌ها تقویت کند تا شاهد تخریب مراتع و جنگل‌ها نباشیم، افزود: مشارکت مردمی در حفاظت از محیط‌زیست بسیار مؤثر است که نباید این امر را نادیده گرفت.

سرپرست سابق دفتر امور جنگل‌‌های سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این‌که کمبود تجهیزات و امکانات از مواردی که امروزه به چشم می‌خورد، گفت: باید برخورد شدید و سخت‌گیرانه با قاچاقچیان چوب و تخریب‌کنندگان جنگل صورت گیرد.

**کمرنگ بودن مشارکت در بخش محیط زیست

پورمقدم با أاکید بر این‌که متأسفانه در بخش محیط‌زیست موضوع مشارکت کمرنگ است، اظهار داشت: مشارکت مردمی و حضور تشکل‌های مردم نهاد در بحث محیط زیست باعث می‌شود که در احیا و حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها موفق‌تر عمل شود همچنین  باید بگویم در قانون جامع منابع طبیعی باید بحث مشارکت دستگا‌ه‌های مردمی بیش‌تر دیده شود.

وی افزود: امیدواریم با اقدامات مؤثر از سوی سازمان محیط زیست و جنگل‌ها شاهد بهبود وضعیت جنگل‌ها باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon