آمریکا توافق ژنو را نقض کرد/ تحریم میعانات گازی ایران تحریم جدید است

آمریکا توافق ژنو را نقض کرد/ تحریم میعانات گازی ایران تحریم جدید است

خبرگزاری تسنیم: درحالی که به‌اذعان وزارت خزانه‌داری آمریکا میعانات گازی جزو تحریم نفتی ایران قرار نداشته است تحریم اخیر یک شرکت به‌اتهام همکاری با ایران در فروش میعانات گازی به‌منزله وضع تحریم جدید پس از توافق ژنو و نقض آشکار این توافق است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دولت آمریکا روز جمعه با بی‌اعتنایی به توافق موقت هسته‌ای افراد و شرکت‌ها، بانک‌ها و خطوط هواپیمایی ایرانی و خارجی جدیدی را به فهرست تحریم ایران اضافه کرد.

بانک آسیا، خطوط هواپیمایی کاسپین، خطوط هواپیمایی معراج ایر و شرکت خدمات دریایی لیسوم که یک شرکت کشتیرانی است از جمله شرکت‌های تحریم شده هستند.

همچنین 4 شرکت دیگر به‌همراه شرکت اماراتی گلدن تکس به‌اتهام کمک به برنامه هسته‌ای ایران هدف تحریم قرار گرفته‌اند. یک شرکت ایتالیایی به‌نام دتین اسپا که گفته می‌شود با صنعت پتروشیمی ایران همکاری داشته است نیز مورد تحریم قرار گرفته است.

بر این اساس دارایی احتمالی شرکت‌ها و افراد تحریم شده در آمریکا مسدود می‌شود و آنها از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم خواهند شد. هر شرکت خارجی نیز با این شرکت‌ها معامله کند هدف تحریم قرار خواهد گرفت.

دولت آمریکا مدعی است افراد و شرکت‌های جدید در راستای تحریم‌های سابق که در توافق ژنو به قوت خود باقی مانده‌اند هدف تحریم قرار گرفته‌اند، اما تحلیلگران وضع این‌گونه تحریم‌ها را در وهله اول مغایر با روح این توافق می‌دانند ضمن آن که در این توافق تحریم صدور قطعات هواپیما به ایران لغو شده است اما میان شرکت‌های جدید تحریم شده چند شرکت هواپیمایی نیز قرار دارند.

تحریم شرکت فایلاکا پترولیوم مورد آشکارتری از نقض توافق ژنو است. پلاتس نوشت این شرکت به‌همراه چند شخص حقیقی به‌اتهام کمک به پنهان کردن منشأ میعانات گازی صادراتی ایران هدف تحریم‌ها قرار گرفته است.

به‌اذعان مقامات آمریکایی میعانات گازی ایران جزو تحریم نفتی آمریکا علیه ایران قرار ندارد و بنابراین تحریم کردن شرکتی به‌بهانه کمک به صادرات میعانات گازی ایران به‌معنای وضع تحریم جدید علیه ایران است و بر اساس توافق ژنو دولت آمریکا نباید تحریم جدیدی را علیه ایران وضع کند.

میعانات گازی یکی از منافذ قانون تحریم نفتی آمریکا علیه ایران بوده است. در این قانون به‌طور صریح از میعانات گازی سخنی به میان نیامده است و ایران با استفاده از این وضعیت، صادرات میعانات گازی خود را طی ماه‌های اخیر افزایش داده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود تولید نفت خام ایران را 2.8 میلیون بشکه در روز و کل تولید سوخت مایع ایران را 3.3 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. بر اساس برآوردها ایران در حال حاضر حدود 500 هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از آن صادر می‌شود.

ایران در سه ماه نخست اجرای توافق ژنو به‌طور متوسط روزانه 1.33 میلیون بشکه نفت صادر کرده است که بخشی از این رقم مربوط به صادرات میعانات گازی است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز در این باره نوشت: این‌گونه به نظر می‌رسد که ایران نفتی بیش از آنچه بر اساس توافق ژنو مجاز بوده، صادر کرده است، اما مقامات آمریکایی به‌جای شکایت کردن از این اتفاق، استدلال می‌کنند که تهران در حال حرکت در چهارچوب محدودیت‌های توافق ژنو است.

افزایش صادرات نفت ایران نشان دهنده استفاده این کشور از شکافی است که در قوانین آمریکا وجود دارد و به مشتریان این کشور اجازه می‌دهد تا از تهران میعانات خریداری کنند، یک نفت بسیار سبک که مشمول تحریم‌ها نیست.

طرف آمریکایی مدعی است بر اساس توافق ژنو صادرات نفت ایران نباید روزانه بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد.

بر اساس این گزارش از نظر دولت آمریکا میعانات، نوعی نفت بسیار سبک که در میادین گاز طبیعی یافت می‌شود و عمدتاً برای ساخت پلاستیک استفاده می‌شود، به‌عنوان نفت خام محسوب نمی‌شود.

مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند که محاسبه نکردن فروش میعانات به‌عنوان فروش نفت خام، شکافی است که به‌صورت ناخواسته در تحریم‌ها علیه ایران ایجاد شده است.

بخش 1245 قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا 2012 بانک‌های خارجی را تهدید می‌کند که در صورت خرید یا فروش «نفت یا فرآورده‌های نفتی» از یا به ایران، از ارتباط با سیستم مالی آمریکا محروم خواهند شد.

افراد نزدیک به تهیه پیش‌نویس این قانون گفتند، آنها تصور می‌کردند که میعانات نیز به‌عنوان نفت خام محاسبه خواهد شد. اما وزارت خزانه داری آمریکا تفسیری را از این قانون منتشر کرد که بر اساس آن، میعانات جزو نفت خام و مشمول این قانون محسوب نمی‌شد. این تفسیر، دستیاران کنگره را متعجب ساخت.

بر این اساس، به‌اذعان وزارت خزانه داری آمریکا میعانات گازی در قانون تحریم نفتی ایران درج نشده است. اکنون تحریم کردن یک شرکت به‌اتهام همکاری با ایران در زمینه فروش میعانات گازی تحریم جدیدی خارج از چارچوب تحریم‌های وضع‌شده قبل از توافق ژنو محسوب می‌شود و به‌معنای نقض توافق ژنو است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه