پیام اروپایی وزیر خارجه فنلاند برای ایران چیست؟

پیام اروپایی وزیر خارجه فنلاند برای ایران چیست؟

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه فنلاند برای دیداری دو روزه از ایران و گفتگو با مقامات ارشد کشورمان امشب وارد تهران می شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه فنلاند برای دیداری دو روزه از ایران و گفتگو با مقامات ارشد کشورمان امشب وارد تهران می شود.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه فنلاند اعلام کرد«ارکی تیو میویا» به دعوت محمد جواد ظریف 30 آگوست تا یکم سپتامبر به ایران سفر می کند. وی در این سفر با روحانی، رئیس جمهور ایران، لاریجان، رئیس مجلس، هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام و ولایتی مشاور رهبر ایران در امور بین الملل گفتگو خواهد کرد.  وزیر خارجه فنلاند سفری نیز به شهر تاریخی شیراز خواهد داشت.

درباره سابقه این وزیر سید رسول موسوی سفیر ایران در فنلاند در صفحه فیس بوک خود نوشت:تیومیویا در جوانی از مخالفان سرسخت محمدرضا شاه بوده است و 44 سال پیش زمانی که محمدرضا پهلوی به فنلاند آمد او در صف مقدم تظاهرات‌کنندگان علیه شاه ایران بوده است.

تیومیو یا که در ایتالیا و نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت کرده است عازم تهران خواهد شد. یکی از مهمترین محورهای نشست مذکور بررسی تحولات خاورمیانه از جمله موضوعات غزه، سوریه و عراق است. به نظر می رسد سفر این وزیر اروپایی همراه با پیامی از سوی اتحادیه اروپا برای کشورمان درباره تحولات منطقه باشد. سایت وزارت خارجه فنلاند آورده است که دو وزیر درباره مسائل روز سیاست خارجی گفتگو خواهند کرد.

 یکی از مهم ترین موضوعات روز در این حوزه شکل گیری نوعی ائتلاف بین المللی علیه داعش در منطقه است. چندی قبل دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مقاله‌ای خواستار همکاری ایران در نبرد علیه داعش شد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری هفتگی خود  از امکان این همکاری‌ها سخن گفت و تایید کرد که  تهران رایزنی با کشورهای اروپایی برای مبارزه با داعش را آغاز کرده است.

افخم درباره سخنان اخیر نخست‌وزیر انگلیس درباره همکاری با ایران در مساله مبارزه با داعش گفت: «ایران گفت‌وگوهایی با کشورهای مختلف از جمله اروپایی درباره خطر تروریسم و نگرانی‌ها نسبت به گسترش فعالیت تکفیری‌ها آغاز کرده و مشورت‌ها با کشورهای مختلف نیز جریان دارد و مطالبی که در یادداشت مورد اشاره آمده در همین چارچوب است.»

ظاهرا کشورهای اروپایی با واقع بینی بیشتری متوجه تهدید گروه های تروریستی و تندرو در منطقه شده اند و با توجه به رویکرد برخی بازیگران منطقه که حمایت و پشتیبانی مستقیم و غیر مستقیم  از این گروه هاست، جمهوری اسلامی را  به عنوان کشور قابل اعتماد و موثر برای همکاری در مبارزه با تروریسم یافته اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان