تداوم بحران آب و خشکسالی تا تابستان آینده/ پیشنهاد ردیف اختصاصی آب در بودجه ۹۴

تداوم بحران آب و خشکسالی تا تابستان آینده/ پیشنهاد ردیف اختصاصی آب در بودجه 94

خبرگزاری تسنیم: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: با توجه به شرایط حال حاضر کشور باید ردیف بودجه‌ای به‌صورت ویژه برای مدیریت بحران آبی و ظرفیت‌بخشی به بخش تأمین آب در نظر گرفته شود.

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: اینکه با شروع سال آبی جدید، شاهد ادامه خشکسالی‌ها و کمبود بارش‌ها باشیم و در 8 ماه آینده، میزان بارش‌ها به‌گونه‌ای باشد که تابستان 94 مثل تابستان امسال در برداشت آب از منابع سطحی محدودیت داشته باشیم، امری کاملاً محتمل است.

وی افزود: برای تابستان سال جاری با وجود دستور رئیس جمهور برای تخصیص اعتبار ویژه مهار بحران آبی، منتظر طی شدن مراحل تخصیص منابع مالی این دستور ریاست جمهوری نشدیم و اجرای برآیند تمامی کارهای کارشناسیِ انجام شده، با منابع مالی داخلی مجموعه وزارت نیرو آغاز شد تا بتوانیم بحران آبی را در پیک مصرف به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که با قطعی‌های گسترده آب مواجه نشویم.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته تکمیل برخی طرحهای تأمین آب و آبرسانیِ با اولویت بالا به‌صورت متمرکز پیگیری شد، گفت: در مجموعه وزارت نیرو با وجود کمبود منابع مالی، کار به هیچ وجه متوقف نشد اما مدیریت مالی این مجموعه عظیم با محدودیت‌های مالی، کاری سخت، پیچیده و شبانه‌روزی طلب می‌کرد که آنچه در گذر از تابستان شاهد بودیم، نشان از موفقیت در اجرای برنامه‌ها دارد.

دائمی تصریح کرد: اعتبار خشکسالی که رئیس جمهور دستور داده بود، 300 میلیارد تومان بود که برای گذر از بحران آبی سال جاری در تابستان و پاییز در نظر گرفته شد، اما رقمی که ما برای مدیریت بحران آبی ناشی از خشکسالی و تغییر اقلیم نیاز داریم تا پروژه‌های با اولویت بالا را به بهره برداری برسانیم که در سالهای آتی هم در صورت ادامه روند خشکسالی، با چالش مواجه نشویم بسیار بیش از اینهاست.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم احیای تالاب‌های مهم کشور، به بهره برداری رسیدن سریع‌تر طرحهای آبی با پیشرفت بالای 80 درصد و تکمیل برخی طرحهای انتقال آب، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حال حاضر کشور، باید ردیف بودجه‌ای به‌صورت ویژه برای مدیریت بحران آبی و ظرفیت بخشی به بخش تأمین آب در نظر گرفته شود.

وی افزود:‌ در قانون بودجه سال جاری با همکاری تنگاتنگ دولت و مجلس، ظرفیت‌های خوبی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی با تنوع بخشی به منابع مالی در نظر گرفته شده اما  این پیشنهاد نیز خوب است که در بودجه سنواتی کشور برای موضوع مهم آب، ردیف بودجه اختصاصی در نظر گرفته شود، البته این مسئله باید مورد بررسی دولت و مجلس قرار گیرد و اکنون در حد حرف و پیشنهاد است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه