سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کُردی رضوی در سنندج پایان یافت


سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کُردی رضوی در سنندج پایان یافت

خبرگزاری تسنیم: سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کُردی رضوی با حضور مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سنندج به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در مراسم پایانی جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کُردی رضوی که با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و شاعران کُرد زبان از استان‌های مختلف کشور در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد, اظهار کرد: مضامین بسیار پویا در ادبیات کُردی وجود دارد که حلقه اتحاد بین مذاهب اسلامی را ایجاد می‌کند.

وی گفت: امروز امام رضا(ع) به عنوان حلقه اتحاد در بین بخش های مختلف دین اسلام و فرقه های مذاهب اسلامی مطرح است که این وحدت بخشی در برگزاری چنین جشنواره هایی بیشتر نمود پیدا کرده است.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش شاعران کُرد و مداحان اهل بیت(ع) اهل سنت تصریح کرد: مداحان اهل سنت تعلقات قلبی و ارادت خود را به ائمه اطهار و از جمله امام رضا(ع) همواره بیان کرده‌اند و این ارادت پایه گذار حرکت های بزرگ خواهد بود.

وی گفت: آنچه در ادبیات کُردی مشاهده می کنیم مضامین بلند عاشقانه ادبیات شفاهی، ضرب المثل کردی در حوزه ترجمه است که این مسئله قبل از اینکه دارای نگاه به خارج از کشور باشد باید معطوف به داخل کشور باشد.

امیرزاده با بیان اینکه نهضت ترجمه کُردی به فارسی ظرفیت خوبی دارد به خدمات محمد قاضی و ابراهیم یونسی اشاره کرد و افزود: در این راستا در ترجمه به زبان فارسی اقداماتی انجام شده اما کافی نیست چرا که ترجمه آثار به زبان فارسی مورد غفلت واقع شده است.

دبیر اجرایی جشنواره بین المللی فرهنگ و ادبیات کُردی رضوی هم در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه ادبیات هر قومی نشان از اصالت آن قوم دارد، اظهار کرد: رساترین رسانه و بلیغ ترین تبلیغ برای آرمان هر جامعه ای، ادبیات و هنر است که می تواند اندیشه ها و عواطف را نشر دهد.

شهین سیف با بیان اینکه ادبیات، آئینه تمام نمای اندیشه های بشری است، تصریح کرد: چنانچه ادبیات به خدمت ایده و تفکر درآید می تواند نقش زیادی در مسیر آرمان های انسانی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از جنبه های بارز در ادبیات متعهد، ارزشهای والای انسانی است که نشات گرفته از دین مبین اسلام است.

دبیر اجرایی جشنواره گفت: شعرا و ادیبانی که در مورد الگوهای دینی و بزرگان دین اشعاری می سرایند، معلمان فضیلت هستند.

در ادامه این مراسم از مبلغان و مروجان، شاعران کُرد زبان استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان که در مدح امام رضا(ع) اشعاری را سرودند، تجلیل شد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon