۷هزار هکتار جنگل در آتش سوخت/ بهره‌برداری جنگل‌های شمال تا ۱۰ سال ممنوع شد


7هزار هکتار جنگل در آتش سوخت/ بهره‌برداری جنگل‌های شمال تا 10 سال ممنوع شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ممنوعیت بهره‌برداری جنگل‌های شمال تا ۱۰ سال دیگر خبر داد و گفت: سطح آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در ۵ماهه اول ۷۰۴۷ هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیش (۵۹۷۶ هکتار) ۱۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خداکرم جلالی در نشست خبری امروز که به‌مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، افزود: بحث منابع طبیعی بحثی بسیار مهم و اساسی برای توسعه پایدار هر کشور است. ما در کشور خود حدود 14.3 میلیون هکتار جنگل، 84.5 میلیون هکتار مرتع، 32.5 میلیون هکتار بیابان داریم که می‌توانیم با بهره‌برداری اصولی از این منابع کشوری آباد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سازمان جنگل‌ها در دولت یازدهم با کمک همکاران و با عنایت ویژه رهبری، دولت و مجلس در این زمینه تلاش زیادی می‌کند و همه انتظار دارند که منابع طبیعی به‌عنوان بستر توسعه پایدار و حیات اجتماعی بتواند در خدمت مردم باشد. برای رسیدن به این اهداف ما اقداماتی را انجام داده‌ایم که مشروح این اقدامات به‌شرح زیر است:

ــ اولین اقدامی که ما در این دولت انجام دادیم بحث بازنگری قانون از ابتدای این دوره بوده است. ما در زمینه قانون نارسایی‌هایی داشتیم و منابع طبیعی آن جایگاه ویژه‌ای را که باید در عرصه‌های اقتصادی و طرح‌های عمرانی داشته باشند، نداشتند. سازمان جنگل‌ها با هماهنگی مجلس و دولت این موضوع را پیگیری کرد و به این نتیجه رسیدیم که باید لایحه‌ای تحت عنوان تقویت ساختار منابع طبیعی تهیه و تنظیم شود. این لایحه تنظیم شده و به‌زودی تقدیم دولت می‌شود. لایحه مذکور طی چندین ماه توسط اساتید و محققان برجسته جمع‌آوری و تنظیم شده است.

ــ گروهی از صاحب‌نظران در شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری و صاحب‌نظران دانشگاه‌ها با کمک‌ سازمان‌های بین‌المللی بحث رویکرد مشارکت مردم در اجرای طرح‌های منابع طبیعی را مطرح کردند که این طرح به‌عنوان یک رویکرد اساسی پذیرفته شده و از سال جاری پایلوت‌های آن در کشور ایجاد می‌شود. از سال آینده نیز تقریباً تمام طرح‌های سازمان با این رویکرد پیش خواهد رفت. اگر فرآیند توسعه را در 3 بعد محیط، جامعه و اقتصاد بدانیم نیاز است که حفاظت مطلوبی از محیط زیست داشته باشیم. اگر بخواهیم هر یکی از این 3 بعد را به‌شکل انتزاعی پیش ببریم موفقیت لازم را کسب نخواهیم کرد. در قرن 21 تقریباً در تمام کشورهایی که به مسئله منابع طبیعی توجه کرده‌اند این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است که بدون مشارکت مردم نمی‌توان موفق عمل کرد.

ــ بحث دیگر بحث تقویت شورای عالی در سازمان است. یکی از موضوعات حائز اهمیت این مسئله است که در طول یک سال گذشته نیز به آن توجه شده تا این شورا به‌عنوان بالاترین مرکز فنی و علمی سازمان مورد توجه قرار گیرد.

ــ برای برخی از موضوعات مهم سازمان جنگل‌ها مجری تعیین کرده است؛ که از جمله این موضوعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 ــ احیای جنگل‌های زاگرس که مسئله بسیار مهمی است و ما تصمیم گرفتیم علاوه بر ادارات کل یک مجری نیز برای آن تعیین کنیم.

2 ــ بحث گیاهان دارویی که بحث بسیار مهمی است برای اهمیت دادن به آن مجری توسعه گیاهان دارویی را تعیین کردیم و دنبال این هستیم در سازمان دفتر توسعه گیاهان دارویی داشته باشیم. برای بحث جنگل‌کاری دامنه جنوبی البرز مجری قرار دادیم تا این کار را سرعت ببخشد و دامنه را از خشکسالی نجات دهد و سرسبز کند.

3 ــ برای جنگل‌کاری اطراف جاده‌ها و ایجاد پارک‌های جنگلی مجری قرار دادیم و برای جلوگیری از فرسایش خاک و توسعه جنگل‌ها.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در اواخر دی ماه سال گذشته دولت مصوبه‌ای داشته که طی آن بهره‌برداری جنگل‌های شمال تنها مختص به برداشت درخت‌های افتاده، شکسته و آفت‌زده است. بهره‌برداری اصولی، فنی و علمی از جنگل‌های شمال هم علمی است هم به پایداری و جوانی جنگل کمک می‌کند. ما تنها در یک میلیون هکتار از جنگل‌های شما بهره‌برداری داریم و قرار شده از این پس تنها از درختان آسیب‌دیده بهره‌برداری شود. (برای یک دوره 10ساله) تا جنگل‌ها استراحتی داشته باشند که این امر به توسعه و پایداری آنها کمک می‌کند.

جلالی در مورد خشکیدگی درختان بلوط نیز گفت:‌این مسئله به‌عنوان یکی از موضوعات مهم برای ما مطرح بود. تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام گرفته و در خصوص کنترل این امر کارشناسان داخلی و خارجی نظرات زیادی را ارائه کرده‌اند.

وی با اعلام "ماه قبل 4 نفر از کارشناسان فنی فائو برای رسیدگی به این مسئله در قالب سفری اضطراری به کشور ما سفر کردند" افزود: آنها پس از بررسی عوامل و اقداماتی که باید انجام شود نظرات خود را بیان کردند. جمع‌بندی این نظرات بسیار به نظرات کارشناسان داخلی نزدیک بود و ما بر اساس مجموعه نظرات برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم. همچنین در این راستا دولت 25 میلیارد تومان برای اقدامات اولویت‌دار در این زمینه اختصاص داد. همچنین سازمان جنگل‌ها 50 میلیارد تومان از اعتبارات خود را به این مسئله اختصاص داده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در طول سال جدید از ابتدای (فروردین‌ماه تاکنون) هیچ گزارشی مبنی بر توسعه خشکیدگی بلوط در کل زاگرس به دست ما نرسیده است که علت این امر وجود چند سرمای زیر 10 درجه در سال گذشته و اقداماتی که سازمان جنگل‌ها در زمینه عملیاتی اورژانسی و بهداشتی انجام داده است بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اطفای حریق نیز افزود: ما در بحث مراقبت از جنگل از نظر تجهیزات نارسایی‌های زیادی داریم. اطفای حریق ما غالباً سنتی است که با دست و بیل انجام می‌شود، در نتیجه این روش نمی‌تواند ما را در مقابل این پدیده راضی کند و باید به‌دنبال پیشرفت در این مسئله باشیم.

جلالی اضافه کرد: سازمان جنگل‌ها 400 خودروی  اطفای حریق (برای هر شهرستان یک خودرو) تدارک دیده که 50 در صد از این خودروها به تجهیزات اطفای حریق مجهز هستند. 90 خودرو تاکنون تحویل داده شده و تا پایان سال همه این خودروها به استان‌های مورد نظر تحویل داده می‌شود.

وی با بیان "اگر ما در همان لحظات اولیه آتش‌سوزی متوجه شویم می‌توانیم سریع‌تر آن را کنترل کنیم" افزود: سازمان جنگل‌ها توافقنامه‌ای با وزارت کشور مبنی بر کمک 28هزار بهیار در کشور امضا کرده است که این بهیاران می‌توانند کمک زیادی در بحث اطفای حریق و پیشگیری از آن به ما کنند. همچنین ما در این زمینه توافقنامه‌ای با سازمان مدیریت بحران امضا کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: صندوق توسعه منابع طبیعی که زیرمجموعه صندوق توسعه کشاورزی و منابع طبیعی کشور است قرار است تشکیل شود و امیدواریم تا پایان سال این صندوق در همه استان‌ها گسترش یابد. ما به‌دلیل کم‌توجهی سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه نداشته‌ایم.

جلالی در خصوص آتش‌سوزی‌های گسترده در منطقه گلستان نیز گفت: مدیریت حدود 90 هزار هکتار از جنگل‌های گلستان با سازمان محیط زیست است و ما در این زمینه تنها با آنها همکاری می‌کنیم.

وی در مورد آتش‌سوزی‌های سامان یافته در کشور نیز گفت: بر اساس بررسی‌های سازمان جنگل‌ها در کشور این مسئله که گروهی به‌صورت سازمان‌یافته به‌دنبال آتش‌زدن جنگل‌ها باشند صحت ندارد. در برخی موارد که دلایلی بر عمدی بودن این کار وجود دارد متخلفان پیگیری قضایی شده و به‌جد با آنان برخورد می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بیش از 20 نفر در این زمینه دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند.

جلالی ادامه داد: در 5ماهه اول امسال تعداد آتش‌سوزی‌ها در کشور 638 مورد بوده که این میزان نسبت به 720 مورد مدت مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است؛ ضمن اینکه سطح این آتش‌سوزی‌ها در 5ماهه اول 7047 هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیش (5976 هکتار) 18 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه زراعت چوب یکی از موضوعاتی است که باید برای کاهش فشار به جنگل‌ها به آن توجه شود، گفت: ما بر اساس برنامه باید سالانه 30هزار هکتار توسعه زراعت چوب داشته باشیم و امیدواریم امسال بتوانیم این رقم را تحقق بخشیم. زراعت چوب نسبت به سایر زراعت‌ها کاملاً اقتصادی است و ما سالانه بیش از یک میلیون مترمکعب چوب وارد می‌کنیم که امیدوار هستیم با توجه به انجام این زارعت در داخل کشور نیازمان برطرف شود. ضمن اینکه تاکنون 270هزار هکتار زراعت چوب در کشور انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با بحث آبخیزداری اضافه کرد: ما سال گذشته 278 هزار هکتار عملیات آبخیزداری را در کشور انجام دادیم در حالی که نیاز ما به این عملیات سالانه بین 2 تا 3 میلیون هکتار است.

جلالی افزود: از کل 75 میلیون هکتار مراتع و جنگل که نیازمند آبخیزداری هستند 25 میلیون هکتار از آن عملیاتی شده است و اخیراً نمایندگان مجلس تقاضا کرده‌اند که اعتبارات آن افزایش پیدا کند و به‌زودی این بحث در دستور کار شورای عالی آب قرار بگیرد.

وی با اعلام "ما 32.5 میلیون هکتار بیابان در کشور داریم" گفت: حدود 7 میلیون هکتار از آنها جزو کانون بحرانی هستند. یکی از بخش‌های فعال و مهم سازمان جنگل‌ها بخش مقابله پدیده بیابانی شدن است. ما در قالب طرح‌های مختلف مشارکت مردمی و کمک گرفتن از سازمان‌های بین‌المللی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدوار هستیم با این پیگیری‌ها بخش قابل توجهی از کانون‌های مذکور تحت کنترل در بیاوریم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: کشور ما در زمینه جلوگیری از بیابان‌زایی بسیار موفق عمل کرده و در حدود 7میلیون هکتار اقدامات بیابان‌زدایی انجام شده است. 1.5 میلیون هکتار از این طرح‌ها در دستور کار ماست و سالانه بین 200 تا 300 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی را انجام می‌دهیم.

جلالی در خصوص جنگل‌های بلوط نیز گفت:‌ برآورد ما در احیای این جنگل‌ها بیش از 1050 میلیارد تومان است که برای سال 93 نیز حدود 70 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است ضمن اینکه 25 میلیارد تومان از این هزینه از محل ستاد مدیریت بحران کشور تخصیص پیدا کرده که ما آن را به‌نسبت خشکیدگی و آلودگی استان‌ها بین آنها تقسیم کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ اعتبارات کلی که برای عملیات احیا، پرورش، آبخیزداری، ساماندهی بهره‌برداری در درون جنگل‌های زاگرس مورد نیاز است سالانه 200 میلیارد تومان است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه