ویترین مطبوعات آمریکا/ استعفای نواز شریف راه حل مشکلات نیست

ویترین مطبوعات آمریکا/ استعفای نواز شریف راه حل مشکلات نیست

خبرگزاری تسنیم: نویسنده سرمقاله نیویورک تایمز معتقد است کناره گیری نخست وزیر پاکستان از قدرت، موجب تضعیف نهادهای دموکراتیک در این کشور شده و مسیر مناسبی برای حل معضلات نیست.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین عناوین سرمقاله های روزنامه های آمریکایی داشته است که در ادامه ملاحظه می کنید:

تظاهرات علیه داعش کجاست؟

یاسمین بهرانی استاد روزنامه نگاری دانشگاه آمریکایی دوبی یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشته است. تابستان امسال مسلمانان شهرهای لندن، پاریس و مناطق دیگر دنیا در محکومیت کشتار مردم غزه به دست اسرائیل به خیابان ها آمدند. اما تاکنون هیچ تظاهراتی علیه داعش برای اقدامات وحشیانه آن ها علیه مسیحیان، ایزدی ها و حتی مسلمانان عراق و سوریه صورت نگرفته است.

تاکنون مسلمانان زیادی علیه داعش صحبت کرده اند و برخی روحانیون نیز این گروه تروریستی را محکوم نموه اند. اما سخنان آن ها تنها تکرار غیرمسلمانانی است که خواستار پایان خشونت هستند. آیا مسلمانان مسئولیت ندارند تا صدایی بلند تر علیه جنایت های داعش داشته باشند؟ ما نیاز داریم تا اعتراضات جهانی علیه داعش با همان حس و حال مربوط به غزه به خیابان ها بیاید. مسلمانان میانه رو باید اعتراض خود را علیه افراط گرایی به وضوح نشان دهند و هر آنچه را که می توانند برای توقف افراط گرایی جوانان انجام دهند.

این اسلام نیست و البته مسلمانان این نکته را می دانند، اما نیاز داریم که دیگران نیز این امر را بفهمند. بدین ترتیب ما باید از بین دو گزینه انتخاب کنیم: یا اینکه داعش و گروه های همانند آن را در شفاف ترین حالت رد کنیم یا اینکه اجازه دهیم آن ها چهره مسلمانان باشند. بدین ترتیب اگر اکنون کاری نکیم، این تصویر درک آینده جهان در سال های بعدی خواهد بود.

 

تروریستی با لهجه انگلیسی

 

شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز سرمقاله امروز این نشریه را نوشته است. افسر پلیس بریتانیا سیاستی را اعلام نموده که در آن هر کسی که بدون دلیل مناسب به خاورمیانه سفر می کند را مورد تهدید قرار می دهد. وی همچنین اعلام نمود که گذرنامه جهادی های بریتانیایی گرفته می شود. او هر اقدامی که مانع از بازگشت آن ها می شود را مناسب دانسته است. گفته می شود بیش از 600 جنجگوی بریتانیایی که دوسوم آن ها اهل لندن هستند، به خاورمیانه سفر کرده تا به دولت اسلانی در عراق و سوریه بپیوندند.

این قبیل اقدامات که برای دور نگه داشتن تروریست ها از بریتانیاست، پس از انتشار تصاویر ویدوئی انجام شد که در آن روزنامه نگار آمریکایی به دست یک تروریستی که لهجه بریتانیایی داشت به قتل رسید. چنین نگرانی هایی قابل درک است و بنا بر گفته مقامات دولتی بریتانیا واکنش و اقدامات متعددی برای این امر در دست بررسی است.

 

پاکستان، بدترین دشمن خود

 

شورای سردبیری نیویورک تایمز، نویسنده سرمقاله دیگر این نشریه است. پاکستان با مشکلات بزرگی مواجه است: اقتصاد در حال شکست، شورش های طالبان و تنش های مداوم با هند از جمله این معضلات است. رهبران و شهروندان این کشور به یک مسیر مشترک نیاز دارند که کشور را در مسیر با ثبات تری پیش برد.

در طی دو هفته گذشته هزاران معترض در اسلام آباد خواستار استعفای نواز شریف نخست وزیر هستند. اگرچه انتقاد مسالمت آمیز حق مخالفین است، اما اجبار وی به استعفا آخرین چیزی است که پاکستان بدان نیاز دارد. چرا که می تواند جامعه را چند قطبی کرده و نهاد های شکنده دموکراتیک را تضعیف نماید و ارتش قدرتمند را تقویت کند.

نواز شریف 15 ماه پیش، از طریق انتخابات پارلمانی به قدرت رسید و این نخستین تغییر قدرت مسالمات آمیز رهبران در تاریخ این کشور بود. اغلب مردم نیز این پیروزی را پذیرفتند.

دوران تصدی کوتاه شریف با تنش های فرقه ای، خلاء های قدرت، خشونت های مربوط به شورش ها و شکست در اجرای وعده های انتخاباتی در زمینه احیای اقتصادی همراه بوده است. او بسیاری از نزدیکان خود را به سمت های بالارتبه منصوب کرد اما درخواست او برای کنار گیری از قدرت راه حل مشکلات نیست. راه کار هوشمندانه تر اجرای فرآیند های دموکراتیک از طریق اصلاحات برای جلوگیری از نقائص انتخابی است. این امر نیز نیازمند مذاکره و مصالحه است.

ایالات متحده آمریکا که مشغول بحران های مختلف است، ضرورتی برای آرام سازی شرایط نشان نداده است، اگرچه ثبات پاکستان برای نظم منطقه ای ضروری است خصوصا اینکه سربازان آمریکایی از افغانستان خارج می شوند. شریف باید مشکلات را برای حکومت داری بهتر حل کند و ارتش نیز باید بر اولویت های خود همچون مقابله با طالبان تمرکز کند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان