کوه سبلان از هر نوع زباله پاکسازی شد


کوه سبلان از هر نوع زباله پاکسازی شد

خبرگزاری تسنیم: با همکاری جمعی از فعالان محیط زیست اردبیل، پناهگاه شمال شرقی و قله کوه سبلان از هر نوع زباله پاک سازی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، این برنامه با حضور جمعی از کوهنوردان انجمن کوهنوردان اردبیل و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست مشگین شهر با شعار حفظ محیط زیست و سبلان پاک داشته باشیم برگزار شد.

رئیس انجمن کوهنوردان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: در این همایش فعالان محیط زیست توانستند نزدیک به دو تن زباله از قسمت های پناهگاه شمال شرقی و قله جمع آوری کنند که اگر امکانات بیشتری در اختیار داشتند میزان پسماند جمع آوری شده بیش از آن می شد.

نیما شاه محمدی با بیان اینکه این برنامه برای نخستین بار توسط یک صنف کوهنوردی و به صورت خود جوش در استان برگزار می شود، افزود: به دلیل عدم حمایت مسئولان کار پاکسازی کوه سبلان تنها با شرکت 12 نفر از کوهنوردان و چند نفر از کارکنان محیط زیست شهرستان مشگین شهر صورت گرفت.

وی خواستار حمایت بخش دولتی و همکاری آنها با تشکل ها و صنف فعال در زمینه محیط زیست شد و بیان کرد: این نوع برنامه ها نیازمند امکاناتی چون کیسه زباله و وسیله نقلیه مناسب است و بدون حمایت مسئولان موفقیت کمتری حاصل می شود.

رئیس صنف راهنمایی گردشگران اردبیل نیز هدف از اجرای این برنامه را ترویج داشتن محیطی سالم و عاری از نوع آلودگی بیان کرد و افزود: منطقه گردشگری کوه سبلان یک اثر ملی و جهانی است که انتظار می رود توجه و رسیدگی به ان بیش از بیش باشد.

اسماعیل اسماعیل نسب با بیان اینکه امسال تعداد گردشگران به منطقه سبلان بیش از گذشته بود، تصریح کرد: از آنجا که هر سال میزان ورود گردشگر به این منطقه از شهرهای دور و نزدیک و کشورهای مختلف نسبت به کوهنوردان داخل استان زیاد است، انتظار می‌رود متولیان امر با برنامه ریزی درست بر هدایت گردشگران در حفظ محیط زیست به ویژه مناطق صعب العبور و  کوهستانی بکوشند. 

وی افزود: مسئولان استان در تلاشند به‌زودی کوه سبلان به ثبت جهانی برسد در حالی رسیدگی به امور بهداشتی و سالم نگه داشتن این اثر از هر کاری مهمتر است و بهترین روش تعامل و همکاری مطلوب با گروه ها و اصناف محیط زیستی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر نیز در این برنامه از فعالیت گروهای غیر دولتی در پاکسازی و ترویج فرهنگ محیط سالم قدردانی کرد و افزود: وجود بیش از یک تن زباله تنها در قسمت پناهگاه کوه سبلان بسیار تاسف بار است و اگر در منطقه از سطل ها زباله مناسب و استاندارد استفاده شود از حجم زباله های ریخته شده می کاهد.

حسین دهقان اظهار کرد: مسئله پسماند در شهرها بر عهده شهرداری و در خارج از شهر وظیفه بخشداری و دهیاری ها است با این وجود حفاظت محیط زیست هر سال از مناطق مختلف گردشگری اقدام به جمع آوری زباله می‌کند.

وی عدم مشخص بودن متولی اصلی منطقه گردشگری کوه سبلان و نبود تعاون و همکاری بخش های دولتی و خصوصی و گروهای مردم نهاد و بی توجهی برخی گردشگران به محیط زیست را از عوامل آلودگی منطقه دانست.

کوه سبلان در شمال شرقی و در 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر واقع بوده و  به عنوان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال با ارتفاع 4811 متر است.

منطقه سبلان به دلیل داشتن دریاچه‌ای زیبا در قله آن و وجود قلل های پوشیده از برف و یخ و دامنه دیدنی و آبگرم های طبیعی سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به خود جلب می‌کند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon