نیروگاه برق خورشیدی در ۱۵ مدرسه کردستان بهره‌برداری می‌شود


نیروگاه برق خورشیدی در 15 مدرسه کردستان بهره‌برداری می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان گفت: نیروگاه برق خورشیدی در ۱۵ مدرسه استان کردستان با صرف ۹ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، محمد مصطفی نجفیان شامگاه شنبه در مراسم نمادین بهره‌برداری از سیستم‌های تولید برق خورشیدی در مدارس استان کردستان اظهار کرد: نیروگاه برق خورشیدی در 15 مدرسه استان به بهره برداری می رسد که از این تعداد 4 مدرسه در شهر سنندج و در شهرهای سقز و مریوان هر کدام 2 مدرسه و در سایر شهرهای هر کدام یک مدرسه از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: کل اعتبار هزینه شده برای ایجاد نیروگاه برق خورشیدی در 15 مدرسه استان 9 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان با بیان این که هدف از ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی، استفاده از انرژی خورشیدی در مدارس استان در راستای توسعه و نهادینه سازی استفاده از انرژی های نوین و تجدید پذیر و ارتقاء سطح کیفیت خدمات شرکت توزیع برق است خاطرنشان کرد: در سال 92 در قانون بودجه مصوب شد از هر مشترک برق به استثنای مشترکین روستایی از بابت مصرف هر کیلووات انرژی 30 ریال عوارض دریافت شود و در نهایت این 30 ریال صرف هزینه توسعه و اصلاح شبکه روستایی و همچنین توسعه و ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر شود.

وی سهم استان را در ارتباط با دریافت عوارض 30 ریالی از مشترکین برق در سال گذشته را حدود 4 میلیارد و 800 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار  کاملا به شرکت توزیع نیروی برق اختصاص داده شد که از این مقدار 3 میلیارد و 900 میلیون تومان صرف توزیع شبکه روستایی در زمینه توسعه و اصلاح شبکه های روستایی در کل روستاهای استان کردستان و مابقی نیز صرف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در تعدادی از مدارس استان و دستگاه های دولتی شد.

نجفیان درباره دلیل انتخاب مدارس به عنوان مراکز استفاده از نیروگاه خورشیدی گفت: به دلیل فرهنگ سازی و شناخت بیشتر دانش آموزان از ارزش انرژی و همچنین آموزش نحوه مصرف انرژی مدارس انتخاب شدند که می توان آن را نقطه عطفی در ارتباط صنعت با مراکز آموزشی دانست.

وی درباره میزان تامین انرژی در مدارس توسط نیروگاه های خورشیدی تصریح کرد: این نیروگاه 5 کیلووات برق موردنیاز مدارس را تامین کرده و انرژی تولیدی و به صورت مداوم وارد شبکه برق مدارس می شود که به طور مثال اگر مدرسه‌ای به 10 کیلو وات برق نیاز داشته باشد 5 کیلو وات آن از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود که رایگان است و تنها هزینه 5 کیلووات بعدی را پرداخت می کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: استفاده از انرژی خورشیدی هیچگونه هزینه خاصی نداشته و فقط نیاز به نگهداری دارد و با توجه به این که از باتری نیز استفاده نمی‌شود از این نظر طول عمر فراوانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کل روستاهای استان برق وجود دارد و برق  8 روستای استان نیز با توجه به صعب العبور بودن آن  از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود که این مهم برگی زرینی در کارنامه شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان است.

نجفیان یکی از مهمترین ویژگی های انرژی خورشیدی را بدون خطر بودن آن برای محیط زیست دانست و افزود: نیروگاه ها وقتی وارد کار می‌شوند آلاینده‌هایی را ایجاد می‌کنند که برای محیط زیست مخرب هستند اما نیروگاه های برق خورشیدی  که می توانند بدون نیاز به شبکه و در محل تولید انرژی کنند بدون خطر هستند و همچنین در زمینه پدافند غیر عامل و شرایط بحران می توانند کمک کنند به طور مثال اگر برق منازل در اطراف اینگونه مدارس قطع شود این مدارس برق دارند.

وی از ایجاد مزرعه نیروگاه بادی در شهر زرینه نیز خبر داد و گفت: دکل بادسنجی در زرینه ایجاد شده است که با انجام مطالعات بر روی آن قصد داریم مزرعه نیروگاه بادی را در آنجا ایجاد کنیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با یادآوری این که حدود  21 درصد انرژی مورد نیاز در جهان از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که استان کردستان در این زمینه دارد می توان قسمتی از انرژی موردنیاز را از این طریق تامین کرد.

وی همچنین افزود: استان کردستان تولید کننده برق است و می توان در زمینه صادرات برق از آن بهره برد که در همین راستا بسترهای انتقال برق به کشورهای همسایه فراهم شده است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon