توانمندی ایران در سرنگونی هواپیمای جاسوسی

توانمندی ایران در سرنگونی هواپیمای جاسوسی

خبرگزاری تسنیم: نگرانی اسرائیل نه تنها پس از سرنگونی پهپاد هرمس توسط موشک ایرانی افزایش خواهد یافت بلکه این سرنگونی همزمان بود با رونمایی از دو پهپاد ایرانی جدید و دو موشک جدید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در اطلاعیه ای اعلام کرده بود: یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد. براساس این اطلاعیه، هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه هسته ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوافضای سپاه، پهپاد ساقط شده از نوع هرمس بوده است. خانواده پهپادهای هرمس (به معنای الهه دزدها) دارای چندین عضو هستند که عبارت است از هرمس 90، هرمس 180، هرمس 450، هرمس 900 و هم چنین هرمس 1500. این پهپادها توسط شرکت اسراییلی Elbit اسراییل ساخته شده است.
1- هرمس 90 یک پهپاد سبک تاکتیکی به وزن کلی 115 کیلوگرم است که برای ماموریت های شناسایی در زمین های باز و یا محیط جنگ شهری به کار می رود. این پهپاد سبک دارای مداومت پروازی در حدود 15 ساعت، سقف پروازی 4500 متر و سرعت آن 175 کیلومتر بر ساعت است. برد این پهپاد 100 کیلومتر و اندازه دهانه بال آن 5 متر است. این پهپاد می تواند یک محموله 25 کیلوگرمی را حمل کند. با توجه به نوع ماموریت این پهپاد، سامانه های گوناگونی مثل رادار SAR سامانه نقشه برداری از سطح زمین، دوربین های فروسرخ و سامانه رله ارتباط مخابراتی مجهز می شود.
2- پهپاد هرمس 180 نیز از جمله پرنده های بدون سرنشین سبک تاکتیکی است که برای استفاده توسط یگان های کوچک نظامی برای اموری مثل شناسایی و جمع آوری اطلاعات به کار می رود. طول این پهپاد 4.4 متر، طول دهانه بال آن 6 متر و وزن آن 195 کیلوگرم است. برد این پهپاد 150 کیلومتر بوده و توان پرواز ادامه دار به مدت 10 ساعت را دارا می باشد. سرعت این پهپاد در حدود 194 کیلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پرواز آن 4500 متر است. این پهپاد می تواند در امور شناسایی، تصحیح آتش توپخانه، تهیه تصاویر با کیفیت از سطح زمین و ارسال آن ها در زمان واقعی مورد استفاده قرار گیرد. هرمس 180 توان حمل محموله ای به وزن 32 کیلوگرم را دارا می باشد.
3- پهپاد بعدی در خانواده هرمس مدل 450 است. این پهپاد برای ماموریت شناسایی با ماندگاری بالا در آسمان طراحی و ساخته شده است. هرمس 450 با یک موتور وانکل به قدرت 52 اسب بخار مجهز شده و می تواند با سرعت 176 کیلومتر تا فاصله 200 کیلومتری پرواز کند. این پهپاد توانایی باقی ماندن تا 20 ساعت در آسمان را دارد و برای ماموریتهای طولانی توان حمل مخازن سوخت را نیز دارا می باشد. سقف پروازی این پهپاد 5400 متر و طول دهانه بال آن 5/10 متر می باشد.
این پهپاد توان حمل محموله ای به وزن 150 کیلوگرم را دارد که می تواند شامل دوربین های الکترواپتیک سری CoMPASS IV سامانه های رله ارتباط مخابراتی، رادار SAR غلاف های جنگ الکترونیک و یا سامانه های نشانه گذاری لیزری با توجه به نوع ماموریت باشد. این پهپاد به کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، برزیل و کشور همسایه ایران یعنی جمهوری آذربایجان نیز صادر شده است. با توجه به اطلاعات اعلام شده توسط سردار حاجی زاده، برخی تجهیزات و فناوری های به کار رفته در پهپاد منهدم شده، نزدیک به ویژگی های هرمس 450 است.
4- پهپاد هرمس 900 در حقیقت نسل بعدی پهپاد هرمس 450 به حساب آمده و بر مبنای آن تکمیل شده است. یکی از اصلی ترین وظایف هرمس 900 ثبت و ارسال تصاویر میدان نبرد و انتقال آن در زمان واقعی و به صورت زنده به فرمانده هان نظامی است. این پهپاد توانایی پرواز و فرود به صورت خودکار را داشته و می تواند در ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین پرواز کند. این پهپاد دارای طول دهانه بالای در حدود 15 متر بوده و می تواند محموله ای به وزن 300 کیلوگرم را حمل کند. این پهپاد به دوربین های الکترواپتیکال و فروسرخ و هم چنین سامانه های جمع آوری اطلاعات الکترونیکی و هم چنین سیستم های مربوط به ارسال زنده اطلاعات به مراکز فرماندهی مجهز شده است. این پهپاد می تواند با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و ماندگاری آن در آسمان در حدود 40 ساعت است.

 این پهپاد رادارگریز چگونه توسط رادارهای ایران شناسایی و شکار شد؟
 طی سالهای اخیر مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. یکی از مزیت های مهم این وسائل در مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نه چندان بالا مستقر هستند برنمی آید و هواپیماهای سرنشین دار هم بیشتر به دلیل محدودیت های تحمل انسان، امکان پرواز طولانی مدت را ندارند.
آنطور که سردار حاجی زاده اعلام کرده، شبکه یکپارچه پدافندی کشورمان که سامانه های رصد و شکار تمامی نیروهای مسلح به آن متصل است، با شناسایی و اطلاع از موقعیت این پهپاد، مشخصات لازم را در اختیار سامانه های پدافندی سپاه پاسداران قرار داده و موشک شلیک شده، موفق شده این پهپاد را منهدم کند.
تصاویر منتشر شده نیز نشان می دهد با توجه به دقت ترکش های موشک، سوخت موجود در این پهپاد برای بازگشت احتمالی به کشور همسایه ایران و مواد سبک غیرفلزی به کار رفته در بدنه آن، باعث شده تا هرمس جاسوس، آتش گرفته و با اصابت به زمین، تکه تکه شود هرچند بخشی از تجهیزات و سامانه های موجود در آن سالم بوده و در حال تجزیه و تحلیل است.
این هماهنگی در رصد آنلاین، انتقال اطلاعات و تجمیع فعالیتها در بحث انهدام، نشان دهنده یک شبکه پویا، اشراف کامل و نبود خلا راداری و رصدی در محدوده وسیع خاک ایران اسلامی دارد که می تواند نمونه خوبی از رشد توان راداری و پدافندی کشورمان طی سالهای اخیر و با راه اندازی این شبکه یکپارچه پدافندی توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با تدبیر رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا باشد.

 آیا پهپاد هرمس مدرن تر از پهپادهای ایرانی است؟
 اگرچه بر طبق سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه، نوع این هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی مطابق با اطلاعات منتشره در منابع آشکار نبوده و بر این اساس نمی توان نظر قطعی درباره آن داد اما با توجه به شباهت های این جاسوس صهیونیست با نمونه هایی چون هرمس 450، می توان آن را با پهپاد شاهد 129 ایرانی مقایسه کرد.
نکته مهم اینجاست که متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت ها و صنایع خارجی قرار داشته و با اتکا به توان داخلی موفق به توسعه و تولید بیش از 500 فروند از انواع مختلف هواپیماهای بدون سرنشین در این سال ها شده اند در حالی که صهیونیست ها به تمامی منابع علمی و مالی آمریکا و سایر دولتهای پیشرفته غربی دسترسی داشته و از این نظر دست به مراتب بازتری داشته اند.
البته الگوبرداری از طرح های موفق و مطرح خارجی نیز در برخی پهپادهای جدید ایرانی مشهود است که به عنوان یک راه حل میانبر پذیرفته شده در طراحی محصولات، مورد قبول است اما توسعه زیرسامانه های مختلف حتی موتور و تولید انبوه آن ها در داخل کشور به انجام می رسد که سبب سرپا ماندن صنعت پهپاد در کشورمان حتی با وضع تحریم های شدیدتر در چند سال اخیر شده است.
بنابراین به جرأت می توان گفت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این صنعت نه تنها در منطقه بلکه در دنیا بسیار بالا بوده همانگونه که افتخاراتی نظیر تصویربرداری طولانی مدت و عبور از روی ناوهای هواپیمابر و ناوشکن های نیروی دریایی آمریکا و پایگاه های این کشور در زمان اشغال عراق در چند سال گذشته نیز اثبات عملی این جایگاه بوده است.
با مقایسه دقیق بین پهپاد شاهد 129 و هرمس 450 مشخص خواهد شد که نمونه ایرانی به مراتب مدرن تر و با قابلیت های بیشتر است و از این نظر، شکار این هواپیمای بدون سرنشین کمک ویژه ای به صنایع دفاعی ایران نداشته و نیازی به مهندسی معکوس آن نیز نخواهد بود.

 سرنگونی این پهپاد اسرائیلی چه پیام ها و تبعاتی خواهد داشت؟
 اقدام اسرائیل در نقض حریم هوایی کشورمان و ورود به آن، چیزی جز نقض حاکمیت ملی ایران و به عبارت دیگر، تجاوز به گستره سرزمینی ایران نیست. بنابراین به طور قطع و بر اساس قواعد پذیرفته شده بین المللی، حق پاسخ گویی برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است؛
علاوه بر آن که هدف قرار دادن یک پهپاد فوق پیشرفته رژیم صهیونیستی که رادارگریز نیز بوده است، بی تردید از توان دفاعی قابل اعتماد و مستحکم جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد. این واقعه به خوبی به دشمنان ملت ایران نشان داد که نیروهای مسلح این سرزمین، هر تجاوزی را ولو صرفا با هدف جاسوسی، به موقع و با دقت خنثی می کنند؛
هم چنین در حدود 9 ماه است که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 یکی از مهم ترین موضوعات خبری در سطح بین المللی است و روشن است که اصلی ترین طرف غربی مقابل ایران در مذاکرات هسته ای، رژیم ایالات متحده آمریکاست. خانم شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی 1+5 عموما یا قبل از ورود به محل مذاکرات در فلسطین اشغالی به سر می برد و یا بعد از آن به این سرزمین سفر می کند. اسرائیل توسط هم پیمانان آمریکایی خود دقیقاً در جریان مذاکرات قرار می گیرد و واشنگتن ابایی از آن ندارد که اعلام کند با تل آویو در خصوص مذاکرات هماهنگ است. «سگ هار» واشنگتن در خاورمیانه، در بحبوحه این مذاکرات و در شرایطی که مذاکرات جامع همچنان در جریان است، با کمک یک ناو آمریکایی، حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده و اقدام به جاسوسی از تاسیسات هسته ای نطنز می کند. اگر واقعا هدف از این مذاکرات و گام نهایی برنامه مشترک اقدام، «اعتمادسازی» است، سؤال اینجاست که به کسانی که در بحبوحه مذاکرات حریم هوایی ایران را نقض می کنند، چگونه می توان اعتماد کرد؟
از سوی دیگر نقش یک کشور عربی در نقض حریم هوایی ایران کاملا سؤال برانگیز است. این اقدام نه تنها نقض حسن همجواری و حقوق همسایگی است، بلکه معاونت در جرم مرتکب شده توسط رژیم صهیونیستی نیز محسوب می شود. چنین کشورهایی نباید فراموش کنند که توان ایران برای پاسخ گویی به چنین اقداماتی به هیچ وجه ناکافی نیست. وقتی این جماعت با بسیج تمام نیروهای خود از پس متحدین ایران در منطقه برنیامده اند، تکلیف تقابلشان با خود ایران از هم اکنون روشن است؛
در واقع آنچه در نزدیکی نطنز اتفاق افتاد، اهمیت تاسیسات هسته ای فردو را که دارای حفاظت طبیعی است به خوبی روشن ساخته و علت اصرار رژیم های غربی به صرفنظرکردن ایران از این تاسیسات را نیز روشن می سازد. ساخت فردو ازجمله هوشمندی های تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان نظام اسلامی است. غرب از آن رو به فردو حساسیت دارد که قابل هدف قرار دادن نیست و نمی خواهد ایران تاسیسات هسته ای امن در اختیار داشته باشد. با آنچه در نطنز رخ داد، روشن می شود که اصرار بر تعطیلی فردو، بخشی از خوی تجاوزگری دشمنان ایران است؛
به عبارت دیگر، در کشاکش مذاکرات هسته ای، تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم هوایی ایران تنها به مبهم تر شدن چشم انداز آینده تعاملات دیپلماتیک ایران و غرب منجر می شود. آنچه روز یک شنبه رخ داد، قطعا بی اعتمادی ایران را تشدید می کند چراکه نه تنها ایالات متحده نتوانسته است اسرائیل را در مسیر این تعاملات دیپلماتیک مهار کند، بلکه به خوی وحشی گری این رژیم کمک هم کرده است.
در جمع بندی این بحث خوب است نگاهی داشته باشیم به یادداشت «عبدالباری عطوان» نویسنده و کارشناس برجسته عرب که در مقاله ای در روزنامه الرأی الیوم به بررسی سرنگونی پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی نزدیک سایت هسته ای نطنز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت. وی در این مقاله نوشت که سرنگونی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین اسرائیلی که قصد داشت به تاسیسات هسته ای نطنز نزدیک شود تحول خیلی مهمی در سایه التهابی است که در بخش عمده ای از خاورمیانه جریان دارد، به خصوص که تهاجم اسرائیل علیه نوار غزه همچنان ادامه دارد.
اقدام اسرائیل در ارسال این هواپیما از نوع «هرمس» که رادارگریز بوده این پیام را به سران ایران و جامعه بین الملل ارسال کرد که سایت های هسته ای ایران همچنان تهدید بزرگی برای اسرائیل، امنیت و موجودیت آن است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بیانیه خود که اعلام کرده بود این هواپیما را با موشک زمین به هوا سرنگون کرده، تأکید کرده که این هواپیما از کشور سومی به پرواز درآمده است البته هویت یا اسم این کشور یا این که عربی یا غیر عربی بوده را مشخص نکرد. حتی اگر این پهپاد از پایگاهی هوایی در فلسطین اشغالی به پرواز درآمده، بدان معناست که پیش از رسیدن به ایران از حریم هوایی کشورهای عربی نظیر اردن، عربستان سعودی یا عراق عبور کرده است.
در سرمقاله این روزنامه آمده است: سوالی که هم اکنون مطرح است تنها هویت کشور سومی که ایران اعلام کرده از آن به پرواز در آمده نیست بلکه حریم هوایی است که این هواپیما از حریم هوایی آن ها عبور کرده و آیا این کشورها توانسته اند که این هواپیما را ردیابی کنند و به آن اجازه عبور داده یا آن که به دلیل عدم وجود فناوری مورد نیاز، نتوانسته اند که آن را ردیابی کنند.
هواپیماهای اسرائیلی که در سال 1981 از پایگاه های اسرائیلی به پرواز در آمدند تا نیروگاه هسته ای عراق را بمباران کنند از حریم هوایی اردن عبور کردند و مقامات اردن اعلام کردند که نتوانسته بودند که این هواپیماها را ردیابی کنند و چه بسا این موضوع نیز برای بار دوم درباره این هواپیمای جاسوسی روی داده باشد.
در این مقاله آمده است: مقامات ایران با اعلام سرنگونی این هواپیما و نشان دادن بخش هایی از آن در برابر دوربین ها و تأکید ایران بر این که گروهی از کارشناسان را برای بررسی بقایای این هواپیما در راستای استفاده از معلومات ذخیره شده در حافظه اش، طریقه کارکرد آن و دوربین هایش، تشکیل خواهد داد، چندین پیام دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.
پیام نخست: ایران به اسرائیل نشان داد که فناوری مورد نیاز برای سرنگونی هواپیماهای جاسوسی را داشته و ایران در این زمینه از نظر نظامی و فنی جلوتر است.
پیام دوم: ایران که از گروه های مقاومت در نوار غزه از طریق فناوری ساخت موشک و دیگر ابزارهای نظامی حمایت کرده، حمایت های خود را افزایش خواهد داد و حتی بیشتر از آن، نه تنها در نوار غزه بلکه در کرانه باختری نیز اقدامات خود را ادامه خواهد داد. همان طور که «علی حاجی زاده» فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نیز فراتر از این موضوع را مطرح کرد و گفت که هرگونه حق واکنش در این زمینه را برای خود محفوظ می داریم.
پیام سوم: این پیام به دوستان اسرائیل در کشورهای عربی همجوار است و ایران می خواهد بگوید که به خوبی از همکاری میان این کشورها با اسرائیل آگاه بوده همان طور که مکانی که این هواپیما از آن به پرواز در آمده را نیز می داند. البته «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل 4 روز پیش در کنفرانس خبری به این موضوع «افتخار» کرد که حماس فقط از حمایت سه کشور ایران، ترکیه و قطر برخوردار است و بقیه کشورهای عربی موضعی منفی نسبت به آن داشته و با اسرائیل همدردی کرده و با آن همکاری می کنند.
پیام چهارم: این پیام به گروه های مقاوم فلسطینی در برابر حمله اسرائیل به نوار غزه است که طی آن تلاش دارد روحیه گروه های مقاومت در برابر این حمله را افزایش داده و تأکید دارد که گروه های مقاومت می توانند به همپیمانان خود در ایران اعتماد کنند.
هواپیمای جاسوسی اسرائیلی منعکس کننده نگرانی اسرائیل از نقش فزاینده ایران در منطقه است که حول محور مقاومت چه در فلسطین اشغالی یا جنوب لبنان می چرخد و این تأکید را دارد که سرانجام اولویت اسرائیل همچنان تلاش برای نابودی تاسیسات و نیروگاه هسته ای ایران است.
موضوع مورد تأکید این است که نگرانی اسرائیل نه تنها پس از سرنگونی این پهپاد توسط موشک ایرانی افزایش خواهد یافت بلکه این سرنگونی همزمان بود با رونمایی از دو پهپاد ایرانی جدید و دو موشک جدید که اولی «قدیر» نام داشته و برد آن چه از زمین به دریا و چه از دریا به دریا 300 کیلومتر بوده است و موشک دوم نیز «النصر البصیر» نام داشته که برد آن اعلام نشده و سر این موشک به اشعه مادون قرمز مجهز است و چه بسا گروه های مقاومت در لبنان و غزه به این موشک ها دست یابند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon