انگیزه‌های آمریکا از اعلام «ائتلاف جهانی بر ضد تروریسم»

انگیزه‌های آمریکا از اعلام «ائتلاف جهانی بر ضد تروریسم»

خبرگزاری تسنیم: پایگاه خبری المنار انگیزه‌های کاخ سفید از اعلام ائتلاف جهانی بر ضد تروریسم تکفیری را فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری المنار نوشت با وجودی که واشنگتن از گروهک تروریستی داعش نیز مانند القاعده در راستای تحقق منافع و مداخلات خود در منطقه بهره می برد و این گروه ها را تحریک کرده یا بخشهایی از آنها را به حرکت وامی دارد، اما نگرانی‌های عمیقی نسبت به عملکرد و حجیم تر شدن این گروه تروریستی در داخل این کشور به وجود آمده و آنها می‌ترسند که توان این گروه به اندازه‌ای بالا برود که مهار آن مشکل شود و منافع آمریکا را تهدید کند.
از سوی دیگر موضوع جنگ بر ضد این گروه نیز شاید بتواند برون رفت  موجهی برای تغییر سیاست‌های راهبردی آمریکا در مورد پرونده‌های داغ منطقه‌ای باشد، چرا که راهبرد آمریکا و غرب در بسیاری از این پرونده‌ها با شکست مواجه شده است.

ماهیت ائتلاف ضد تروریسم:
ترس از گسترش گروه داعش و تلاش برای برون‌رفت از برخی پرونده‌های منطقه ای، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را بر آن داشت تا جان کری وزیر خارجه خود را به برخی کشورهای منطقه‌ای اعزام کند تا وی بتواند در مورد ایجاد ائتلافی بر ضد تروریسم با مقامات منطقه رایزنی کند. طرف‌های منطقه‌ای نیز این موضوع را دریافت کرده و تغییراتی را در سیاست‌های خود در قبال سوریه ایجاد کرده‌اند.
ایرانی ها نیز در روزهای اخیر از این فرصت تغییر استفاده کرده و اقدامات خود را آغاز کرده اند، در همین راستا اخیرا دیداری از سوی مقامات ایرانی در عربستان سعودی برگزار شد که به نظر می‌رسد نتایج این دیدار در زمینه مسایل منطقه ای مثبت بوده است.
امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا به عربستان سعودی سفر کرده و بنا بر اطلاعات مطبوعاتی از آنجا به سوریه رفت. حمید رضا دهقانی سفیر دائم ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی نتایج دیدار اخیر ایرانی -سعودی در جده را بالاتر از حد انتظارها دانست و تاکید کرد که این دیدار نشان از تغییرات احتمالی آینده در منطقه دارد.
چند روز پیش دمشق اعلام کرده بود که با حمله طرف‌های خارجی به مواضع داعش مشکلی ندارد، البته این موضوع باید با هماهنگی قبلی با سوریه انجام شود. ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز بر آمادگی دمشق برای همکاری با هر طرف خارجی از جمله واشنگتن برای مبارزه با تروریسم خبر داد، وی گفت که هر حمله نظامی در کشورش نباید بدون هماهنگی قبلی با مقامات سوریه انجام شود، چرا که در این صورت انگیزه های مشکوک و منافع خطرناکی از سوی مهاجمان مطرح می‌شود.
استراتژی جنگی آمریکا علیه داعش از عراق گرفته تا سوریه و لبنان  و صحبت از ایجاد ائتلافی برای مبارزه با تروریسم ممکن است زمینه‌سازی برای ایجاد روندی جدید از تحولات سیاسی در راستای ائتلاف بازدارندگی باشد که با سازش در پرونده‌های پیچ در پیج منطقه ای دنبال شود. البته این اتفاقات بعد از آن رخ می‌دهد که آمریکا متوجه شده در براندازی دولت سوریه ناتوان است و پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب نیز به سوی نقاط مثبتی پیش می رود.
در راستای همین راهبرد بود که آمریکا حملاتی را در عراق ترتیب داد و از حمله های احتمالی به سوریه نیز خبر داده است، همچنین مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور محموله تسلیحاتی شامل تفنگ های هجومی و موشک های ضد تانک و خمپاره‌های مورتر را به ارزش 20 میلیون دلار به دولت لبنان تحویل داده است تا ارتش آن بتواند توانمندی های خود را بر ضد عناصر مسلح افزایش دهد.

سرپوش گذاشتن بر شکست‌های قبلی
بعد از اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که می خواهد جان کری را به منطقه بفرستد تا بتواند بعد از دیدار با مقامات امنیتی آمریکا در دولت این کشور ائتلافی منطقه‌ای برای مبارزه با داعش ترتیب دهد،  اعلام کرد که واشنگتن نمی خواهد بین بشار اسد رئیس جمهور سوریه و داعش یکی را انتخاب کند، این سخن نشان دهنده آن است که واشنگتن می خواهد روی شکست‌های خود سرپوش گذاشته و سیاست‌های راهبردی خود در قبال سوریه را تغییر دهد.
فرانسه نیز در این اقدام شریک آمریکاست، چرا که فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور در سخنانی گفت: ما نیاز به ائتلاف بزرگی داریم، اما بگذارید شفاف سخن بگویم که اسد شریک در ائتلاف ضد تروریسم نخواهد بود. البته این اظهارات مطبوعاتی یک موضوع بود و واقعیت اقدامات فرانسه موضوعی دیگر.
به این ترتیب می‌توان گفت که آمریکا وارد مرحله‌ای تازه از سیاستگزاری های خود شده و دولت‌های منطقه‌ای نیز یا باید با این سیاست‌ها همراهی کنند یا اینکه منتظر توسعه تروریسم در کشورهای خود باشند.
به نظر می رسد فضای سیاسی عربستان سعودی و دولت های خلیج فارس بیشتر از قبل از خطرات تروریسم صحبت می کنند، شاهد این مدعا اظهارات اخیر شاه عربستان سعودی بر ضد داعش است. رسانه های سعودی نیز روی ائتلاف موسوم به ضد تروریسم در منطقه متمرکز شده‌اند.
در این راستا روزنامه سعودی المدینه تحت عنوان "ائتلاف بر ضد تروریسم" نوشت که منطقه از الان با خطرات متعدد در آینده مواجه است و از سوی تروریسم مسلح با نام داعش یا هر نام دیگری تهدید می‌شود. این یک گروه تروریستی  جنایتکار است که همه نسبت به خطرات آن اجماع دارند و آن را ویترین قتل و کشتار و خونریزی به نام اسلام می دانند. این گروه در راهبردهای خود بر ترساندن مردم برای ایجاد شوک در آنها و در نهایت زمینه سازی برای اشغال مناطق جدید در سوریه یا عراق یا کشورهای دیگر حساب باز کرده است.
روزنامه الیوم عربستان نیز در مقاله‌ای تحت همین عنوان نوشت: آمریکا تنها دولتی نیست که از تروریسم رنج می برد، بلکه دولت‌ها ی دیگر مثل عربستان سعودی و امارات و دیگر دولت ها در غرب و شرق نیز از آن رنج می‌برند، این خطرات فراوان البته متوجه خود این کشورها نیست. به همین علت است که واشنگتن خواستار ائتلاف بین المللی بر ضد تروریسم شده است. این یک دعوت عقلانی است که تلاش های بین‌المللی را برای مقابله با پدیده  خطرات ناشی از آن بر جامعه انسانی بسیج می کند.
همکاری جهانی در مبارزه با تروریسم امروز به یک ضرورت تبدیل شده است، چرا که این گروه‌های تروریستی نیز حجیم تر شده و به خطرناک ترین مراحل خود می‌رسند.

جامعه جهانی به علت ترس از گسترش پدیده تروریسم و تسلط آن بر جهان خواستار تحرک نظامی فعال برای مقابله و مهار این پدیده خطرناک است، شکی نیست که دعوت [صادقانه] آمریکا برای ایحاد این ائتلاف کاملا در راستای مطالبات جهانی وجیه و منطقی است و باید همزمان با افزایش ملموس نفوذ افراط گرایان در این گروه‌ها و رشد جنایت‌های آن‌ها علیه جامعه جهانی تقویت شود.
انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان