میوه در ایران گران‌تر از بازارهای جهانی شد/کشاورزی حلقه مفقوده بسته خروج از رکود

میوه در ایران گران‌تر از بازارهای جهانی شد/کشاورزی حلقه مفقوده بسته خروج از رکود

خبرگزاری تسنیم: رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به این که در بسته خروج از رکود آنچنان به صنعت کشاورزی پرداخته نشده، خبر داد: میوه در ایران گران‌تر از بازارهای جهانی شد که این مساله موجب افت صادرات میوه هم شده است.

رضا نورانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: بسته 177 بندی خروج غیرتورمی از رکود جامع و کامل نیست و این موضوع  در بخش کشاورزی قابل رصد است، 25 درصد جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم با صنعت کشاورزی مرتبط هستند.

وی با اشاره به این که قوت غالب  مردم وابسته به کشاورزی است، ادامه داد: بسته خروج از رکود در حالی که از لحاظ تئوری به خوبی به آن پرداخته شده است اما در مرحله اجرا نیاز به ارائه راه کار عملی و چگونگی تامین بودجه است که به آن اشاره نشده است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: اجرای بسته در مدت زمان 18 ماه نیاز به هنر دارد و چه بهتر بود قبل از ارائه بسته به دولت دررابطه با بسته بحث و تبادل نظر همراه با بخش خصوصی، اتاق‌ها و خبرگان انجام می‌شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: بسته مخلوطی از واقعیت‌ها در کنار آرمانگرایی است اما باید تدوین بسته همراه با نظرات بخش خصوصی می بود و نباید به گذشته بازگردد.

نورانی خاطرنشان کرد: 18 ماه زمان مناسبی برای اجرای تمام 177 بند نیست اما امیدوار هستیم تا تمام بندهای آن اجرا شود.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: تنظیم بسته همراه با مسائل سیاسی و نگاه به آینده بوده و در کنار دید خوش بینانه به مذاکرات 1+5 صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که در سال گذشته عقیده بر این بود که حجم صادرات میوه در سال گذشته کاهش یافت و حجم اعظم میوه صادراتی به بازار داخلی وارد شد از این رو کیفیت میوه داخلی افزایش یافته است، بیان کرد: این چنین نیست و افزایش کیفیت میوه موجود در بازار داخلی به دلیل افزایش تولید و کیفیت میوه کشور بوده و تولید میوه با دید صادراتی صورت گرفته است.

او ادامه داد: در بازارهای صادراتی کیفیت و برنامه ریزی بسیار حائز اهمیت است که در بحث صادرات تنها میوه‌های لوکس و بسیار با کیفیت مد نظر نیست، صادرات به گونه‌ای تنظیم می‌شود که در طول سال توانایی صادرات میوه بدون کاهش کیفیت آن انجام شود.

نورانی با شاره به این که 20 تا 30درصد تولید میوه کشور مربوط به میوه سوپر است، تاکید کرد: در حال حاضر بیش‌تر تولیدات در راستای جلوگیری از تقلب میوه در بسته بندی‌های یک ردیفه توزیع می‌شود.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران یادآور شد: شلیل، هلو، گلابی و میوه‌های فصلی از نظر کیفی و وزنی ارتقا یافته‌اند، سالانه 18 میلیون تن میوه و بیش از 17  میلیون تن سبزی و صیفی‌جات تولید شده که همراه با افزایش میزان مصرف بوده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میوه در داخل کشور گران تر از قیمت آن در بازارهای جهانی است که این موضوع نشات گرفته از کاهش حجم تولید داخلی در پی سرمازدگی آن است و کاهش صادرات به دلیل گرانی قیمت میوه است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، یادآور شد: حجم تولید پرتقال شمال در سالجاری 20 تا 30درصد سال گذشته است و این در حالی است که حجم تولید نارنگی و سیب درختی نگران کننده نیست.

نورانی پیش بینی کرد در سالجاری 3.5 میلیون تن سیب درختی، 3 میلیون تن انگور، 750 هزار تن انار و 300 هزار تن کیوی تولید شود که احتمال می‌رود در شش ماهه دوم سال حجم صادرات در پی صادرات کیوی، انار و سیب درحتی افزایش یابد.

وی با بیان این که کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهایCIS و اندکی از اروپا بازارهای صادراتی میوه ایران است، گفت: دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه آغاز شده که افق روشنی را در دید قرار داده است و این موضوع به دلیل آن است که وابسته‌های اقتصادی در سفارت‌خانه‌ها می‌توانند با خیلی از کشورها پروتکل صادراتی منعقد کنند که در راستای رشد و توسعه صادرات نقش مهمی را ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه