به‌کارگیری شیوه‌های نوین تولید همزمان آب و برق در ایران

به‌کارگیری شیوه‌های نوین تولید همزمان آب و برق در ایران

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) از به‌کارگیری شیوه‌های نوین تولید همزمان آب و برق توسط این گروه برای تامین آب و برق در کشور خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی در آیین آغاز بهره‌برداری از نخستین پروژه تولید همزمان آب و برق کشور در جزیره قشم، با ارایه گزارشی از پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا به ویژگی‌های آب در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: ایران از نظر آب در وضعیت نگران‌کننده‌ای است و درحالی که فقط 2.5 درصد آب موجود در جهان شیرین محسوب می شود و تنها سه درصد این آب شیرین قابل دسترس است، وضعیت کلی در ایران نسبت به جهان نگران‌کننده‌تر و سهم سرانه آب در ایران نسبت به کل جمعیت ایران نیز از شرایط نامساعدی برخوردار است.

علی‌آبادی تصریح کرد: لازم است ظرفیت‌های تولید برق و آب را افزایش دهیم و اگر روش‌های مرسوم جهان را در این زمینه مرور کنیم، درخواهیم یافت که روش‌های حرارتی و الکتریکی رایج‌تر است اما در کشوری مانند ایران که منشا تامین برق آن حرارتی است و ما نیروگاه‌هایی داریم که به آب دریا دسترسی دارد و درجه حرارت محیط نیز بالا است، در این صورت واحدهای MSF و MED مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.
علی‌آبادی در ادامه گفت: هرچند کشور ما هنوز در MSF تجربه چندانی ندارد اما شرکت مپنا برای اقلیم ایران با یک شرکت معتبر بین‌المللی در حال مشاوره و همکاری است تا این روش را در قشم و بندرعباس اجرایی کند؛ همان‌گونه که روش MED در پروژه کنونی آب و برق قشم اجرایی شده است.
به‌گفته وی، در پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا، در بخش آب شیرین‌کن آن مصرف برق بسیار کم است و کیفیت بسیار بالایی دارد و آب آن دمین و یا مقطر است که در روش RO نمی‌توان به آن دست یافت و تمامی فناوری‌های این ماشین بومی است.
وی با اشاره به رکوردهای بالای کشورهایی مانند عربستان و امارات در منطقه در زمینه پروژه‌های تولید همزمان، تصریح کرد: ما به‌طور یقین با این کشورها فاصله داریم؛ بنابراین پیشنهاد مپنا آن است که پروژه‌های 25 مگاوات، بویلر بازیاب حرارت، آب شیرین‌کن MED دارای مدت نصب 24 ماه برای بخش آب و 12 ماه برای بخش برق اجرایی شود.
وی درباره پیشنهاد دوم مپنا گفت: می‌توان توربین‌های بخار هفت مگاوات، بویلر بازیاب و آب شیرین‌کن دارای مدت اجرای 30 ماه را درنظر گرفت.
وی ادامه داد: همچنین مپنا با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر آماده است توربین‌های بزرگ MAP 2 B با بازده سیکل ساده 36.7 درصد را برای نخستین‌بار نصب کند که در این صورت، به توربین‌های کلاسF نزدیک می‌شویم و بازده CHP تا 89 درصد و بازده الکتریکی نیز 43 درصد افزایش می‌یابد.
وی در آخرین پیشنهاد ارایه‌شده به وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا، خاطرنشان کرد: می‌توان از سامانه RO نیز استفاده کرد؛ به این ترتیب زمانی که برق موردنیاز نیست، می‌توانیم برق مازاد را در بخش آب شیرین‌کن استفاده کنیم که با این تکنیک نیز بازده تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه