حسام‌الدین سراج «نگاه آسمانی» را پس از ۲۱ سال زنده می‌خواند

حسام‌الدین سراج «نگاه آسمانی» را پس از 21 سال زنده می‌خواند

خبرگزاری تسنیم: نشست خبری کنسرت «شب عاشقان بیدل» صبح امروز با حضور حسام الدین سراج، همایون رحیمیان و علی تفرشی در سالن کنفرانس همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری کنسرت «شب عاشقان بیدل» صبح امروز یک شنبه 9 شهریور 1393 در سالن کنفرانس همایش‌های برج میلادبرگزار شد. در این نشست حسام الدین سراج خواننده، همایون رحیمیان اهنگساز و تنظیم کننده و علی تفرشی تهیه کننده این کنسرت حضور داشتند.

در ابتدای این نشست تفرشی به بیان توضیحاتی درباره چگونگی برگزاری این کنسرت پرداخت و گفت: با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم تصمیم به اجرای صحنه‌ای آلبوم نگاه آسمانی گرفتیم. هم اکنون ارکستر و گروه کر گرد هم جمع آمده‌اند و تمریناتشان را از هفته پیش آغاز کردند.

وی ادامه داد: در سال گذشته کنسرت «وداع» را با آقای سراج به صحنه بردیم این بار تصمیم گرفتیم با اجرای متفاوت به روی صحنه برویم.

تفرشی درباره آمار نوازندگان ارکستر گفت: راکستری که ما تشکیل داده ایم 66 نوازنده و 38 خواننده گروه کر دارد. تا روز کنسرت هم دو جلسه تمرین باقی مانده است. صحبت‌هایی با آقای سراج و اقای رحیمیان داشت‌ایم که همین کنسرت را به شهرستان‌ها هم ببریم.

حسام الدین سراج خواننده آلبوم «نگاه آسمانی» گفت: تصنیف‌هایی مانند «شب عاشقان بیدل»، «توحید» و «ملکا» آثاری هستند که مردم خاطره‌های خوبی از آنها دارند . به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در قالب کنسرتی این قطعات را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: آثاری که رحیمیان آهنگسازی کرده بسیار ارزشمند هستند. نوازنده‌هایی که این قطعات را می‌نوازند معتقدند تنظیم آنها بسیار مدرن است. با اینکه این قطعات در دهه 60 ساخته و اجرا شده‌اند اما همچنان جذابیت لازم را برای نوازنده و شنونده دارند.

چکاوک را به یاد ملک می‌نوازیم

همایون رحیمیان آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم "نگاه آسمانی" گفت: ما از دهه 60 کار تولید آلبوم "نگاه آسمانی" را آغاز کردیم و در نهایت سال 1372 از سوی انتشارات سروش منتشر شد. از آن زمان به بعد یکی از آرزوهای من اجرای زنده این البوم بود.

وی ادامه داد: از چند سال پیش صحبت‌های مقدماتی با آقای تفرشی انجام شد و اکنون کار به سرانجام رسیده است. گردآوری چنین ارکستری مشکلات خاص خود را داردو ما یک ارکستر سنفونیک با گروه کر را در اختیار داریم.

این آهنگساز و نوازنده ویولون درباره تغییراتی که کنسرت با قطعات آلبوم دارد گفت: بخشی از تصنیف «شب عاشقان بیدل» را بازنگری کرده‌ام اما در کل و در دیگر قطعات تغییر چندانی ایجاد نشده است. تنها یک قطعه بی کلام به اجرا اضافه کرده‌ایم.

رحیمیان درباره این قطعه بی کلام گفت: زمانی که استاد اسدالله ملک در قید حیات بود اثری را به من داد که با ویولون خود و تار فرهنگ شریف به صورت دو نوازی اجرا شده بود. ایشان از من خواست که این قطعه را برای ویولون و ارکستر تنظیم کنم. اکنون و پس از گذشت چندین سال همان اثر را که قطعه‌ای است بی کلام و برای ارکستر و ویولون نوشته شده در کنسرتمان اجرا می‌کنیم.ما نام این قطعه «چکاوک» نهادیم.

این کنسرت را به آندره و فریوسفی تقدیم می‌کنیم

در ادامه این نشست حسام الدین سراج درباره بخش آوازی این کنسرت گفت: آنچه در کنسرت اجرا می‌شود همان چیزی است که در آلبوم "نگاه آسمانی" منتشر شده است. ما در بین قطعات آوازی داریم که در دستگاه ماهور و با همراهی ساز نی و تار اجرا می‌شود.

سراج با اشاره به نبود دو نوازنده آلبوم در کنسرت آن گفت: آقایان آندره آرزومانیان و شهریار فریوسفی که در ضبط آلبوم در کنار ما بودند امروز در میان ما نیستند. ما این اجرا را به روح این دو هنرمند تقدیم می‌کنیم.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به گزیده بودنش در عرصه موسیقی گفت: هر کسی 5 روزی نوبت اوست و آرام آرام با کهولت سن باید صحنه را ترک کند؛ اما من همچنان کار را ادامه می‌دهم.

وی افزود: دو اثر آماده توزیع دارم که یکی ازآنها به نام "مسیحا" و دیگری به نام "لبخوانی باران" به زودی روانه بازار موسیقی می‌شوند.

حسام الدین سراج در ادامه صحبت‌هایش درباره تغییر ذائقه موسیقیایی نسل جدید گفت: نسل جدید اهالی موسیقی در ایران به دلیل نوع مخاطبانش بیشتر به دنبال موسیقی پرشور است و آواز را به نداشتن شور و هیجان متهم می‌کند در مقابل نسل قدیم همواره به فکر اواز بود و آن را به نسل جدید منتقل کند.

در بخشی از این نشست علی تفرشی به بیان برخی از مشکلات برگزاری کنسرت‌های موسیقی پرداخت و گفت: چندی پیش برنامه‌ای با گروهی جوان داشتیم که مخاطبان زیادی هم داشتند. بسیاری از اداره‌ها معاونت‌ها و حتی وزارتخانه‌های دولتی از ما درخواست بلیط داشتند. ما از این مسئله خوشحالیم و نشانه اهمیت دادن به موسیقی است اما پرسش اینجاست که چرا همین نهادهای دولتی به اجراهای ارکسترال و موسیقی جدی اهمیت نمی‌دهند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالا در برگزاری کنسرت‌های کلاسیک گفت: برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی کلاسیک هزینه ها هیچ فرقی با برگزاری کنسرت‌های پاپ نمی‌کند. برای مثال ارکستر ما با حدود 100 نفر عضو که هزینه‌های بسیاری دارد، باید چهار میلیون به اماکن بپردازد و یک گروه پاپ با چند نفر عضو و هزینه‌های اندک همان مبلغ را به اماکن می‌پردازد. به نظر من باید میان این هزینه‌ها تفاوت قائل بود و برای گروه‌هایی که موسیقی جدی اجرا می‌کنند تخفیف‌هایی را اعمال کرد. 

کنسرت موسیقی شب عاشقان بیدل با خوانندگی حسام الدین سراج و اهنگسازی همایون رحیمیان 5 شنبه ساعت 21 در سالن همایش‌های برج برگزار می‌شود.

عکس‌ها: امیر حسینی

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران