نیازمند رشد ۹ درصدی اقتصادی برای جبران عقب ماندگی دو سال گذشته هستیم

نیازمند رشد 9 درصدی اقتصادی برای جبران عقب ماندگی دو سال گذشته هستیم

خبرگزاری تسنیم: رییس دفتر رییس جمهوری گفت: برای جبران عقب ماندگی های اقتصادی دو سال ۹۱ و ۹۲ نیازمند رشد ۹ درصدی اقتصادی هستیم و این جهش اقتصادی با همکاری مردم میسر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، محمد نهاوندیان با حضور در برنامه ˈنگاه یکˈ که شنبه شب از شبکه اول سیما پخش شد با اشاره به برنامه های دولت در خروج از رکود اقتصادی بدون ایجاد تورم گفت: اینکه چه زمانی از رکود خارج می شویم باید از مردم بپرسیم. خروج از رکود کاری نیست که دولت به تنهایی تصمیم بگیرد.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: البته سیاستگذاری دولت در این زمینه لازم است اما اصل تلاش با مردم است.

نهاوندیان اظهار کرد: چنانچه همه فعالان ما در بخش های مختلف تصمیم به خروج از رکود بگیرند این امر اتفاق می افتد. اگر بخواهیم جهش و جبران مافات 3 سال اخیر را داشته باشیم با کمک مردم حتما این اتفاق رخ می دهد.

نگاه کلان

وی یادآور شد: هفته دولت فرصتی است که همه آحاد مردم غیر از نگاه خرد به شغل خود٬ از منظر دولت و کلان به مسائل اقتصادی٬ سیاسی٬ فرهنگی و دیگر بخش ها توجه کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: در خروج رکود باید ببینیم عزم بر چه شتابی داریم. در سال 91 ٬ اقتصاد ما 6.8 کوچکتر شد. در سال 92 بار دیگر شاهد کوچکتر شدن اقتصاد بودیم و برای جبران این عقب ماندگی نیازمند به رشد بیش از 9 درصد داریم.

نهاوندیان گفت: بر اساس سند چشم انداز٬ ما باید بیش از 8 درصد در هر سال رشد داشته باشیم اما متاسفانه میانگین ما با این رقم در سال های اخیر فاصله داشت و در دو سال 91 و 92 با رشد منفی نیز روبه رو بودیم.

وی ادامه داد: اقتصاد ما وقتی می تواند جهش کند که در فرهنگ ما تغییراتی رخ دهد؛ نمی توایم در فضای سیاسی چند شقه باشیم و در اقتصاد حالی پرنشاط داشته باشیم.

به گفته رییس دفتر رییس جمهوری٬ این پیام اصلی اقتصاد مقاومتی است که از سوی مقام معظم رهبری مظرح شده و باید به آن توجه کنیم.

هفته دولت

نهاوندیان با اشاره به گرامیداشت هفته دولت گفت: این رسم قدرشناسی که ملت ایران دارند و اینکه نسبت به خدمت خالصانه همیشه احساس دین می کنند و مایلند که مخاطرات خدمت را زنده نگه داشته ودین خود را ادا کنند از مولفه های گرانقدر ارزش های فرهنگی و اجتماعی ما است.

وی یادآور شد: این که هفته دولت به مناسب شهدای این دو شهید نامگذاری شد با یک بخشنامه دولتی ماندگار نشد و مردم استقبال کردند.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: شخصیت مرحوم باهنر و رجایی و مظلومیت آنان و نحوه شهادتشان در بزرگداشت این روز اثر داشت اما عنصر مهم در بزرگداشت هفته دولت٬ این بود که مردم دولت را از خود می دانستند و انقلاب فاصله دولت و مردم را برداشت.

نهاوندیان ادامه داد: هفته دولت در واقع نوعی تجدید پیمان همکاری بین دولت و ملت و تقویت پیوند دولت و ملت است. مردم هر چهار سال یکبار رییس جمهوری انتخاب کرده و رییس جمهوری ، دولتی را انتخاب می کند و هر سال هفته دولت فرصتی برای تقویت این پیوند است.

وی تاکید کرد: شهید باهنر و رجایی نماد زیست مردمی بودند و این جنبه های مردمی در دولت ها باید مورد تاکید قرار بگیرد و هیچ دولتمردی حق ندارد خود را جدای از مردم و مسائل مردم دیده و در برج عاج بنشیند و هرشخصی چنین ویژگی را نداشته باشد بودنش در این بخش حرام می شود.

به گفته رییس دفتر رییس جمهور٬ چنانچه مسوولی از مردم و دین فاصله بگیرد خیانت کرده چراکه این مسندها امانت است.

نهاوندیان توضیح داد: اگر مسوولی وسوسه داشته باشد که جایگاه دولتی طعمه و فرصتی برای بستن بار است مردم او را نمی بخشند. در مقابل اگر کسانی مانند رجایی و باهنر تا سر حد جان به مردم خدمت کنند، ملت آنان را فراموش نخواهند کرد.

تحریم تجربه شکست خورده

رییس دفتر رییس جمهوری درباره اعمال دوباره تحریم آمریکا یادآور شد: آمریکایی ها هنوز درس کامل و لازم را از این تجربه شکست خورده تحریم ها نگرفتند. آنها ادعا می کنند که این موارد تحریم ها جدید نبوده و این تحریم ها به دلیل دور زدن تحریم ها و شکستن مصوبات آن بوده است.

نهاوندیان تصریح کرد: از نظر ما اصل تحریم ظالمانه و غیر قانونی است و مصادیق آن نیز چنین ویژگی دارد.

وی اظهار کرد: هدف٬ رسیدن به توافق نهایی است و تحریم های اخیر به اعتمادسازی میان طرفین آسیب می زند.

به گفته رییس دفتر رییس جمهوری٬ ایران جایی برای ابهام نگذاشته و ما از پیگیری منافع ملی از هیچ تلاشی فرو گذاری نکرده ایم و برای حذف تحریم ها تلاش می کنیم.

نهاوندیان توضیح داد: در یکسال اخیر در همه حوزه ها از جمله خدمات فروش نفت٬ قطعات خودرو و هواپیما و بیمه های بین المللی بر اساس توافقات که تحریم ها را کمتر کردیم؛ همچنین خارج از توافقنامه٬ با افزایش فروش نفت به تحریم ها پشت کردیم و خود غربی ها نیز به این امر اعتراف کردند.

وی تاکید کرد: ما باید مجموعه اقدامات همزمان و هماهنگ در کنار مذاکرات صادقانه با 1+5 داشته باشیم. دولت در فاصله کوتاه موفق به گسترش روابط با همسایگان شده و این روابط امروز در سطح بهتر و بالاتری نسبت به سال های اخیر قرار دارد و با چین و روسیه نیز برنامه های راهبری داریم.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: چنین فعالیت هایی توان چانه زنی ما را بالا می برد و دولت این مسیر را که منطبق با هدایت های مقام معظم رهبری است، دنبال می کند.

اقتصاد از درون و برون

نهاوندیان در ادامه توضیح داد: تقویت اقتصاد از درون به معنای غفلت از اقتصاد برون نیست؛ سیاست های اقتصاد مقاومتی تصریح دارد که اقتصاد ما باید درونزا و برون نگر باشد و نمی خواهیم در لاک باشیم و باید با توطئه انزوای اقتصاد ایران مقابله کنیم.

وی اظهار کرد: مقاومت در بخش اقتصاد یعنی در داخل تولیدات ما کاهش نیابد زیرا رکود به معنای موفقیت نیست؛ باید صادرات را بیشتر کنیم و در عین حال تجارت دو سویه است.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در بخش های مختلف از جمله گندم با عنایت الهی و همت مردم٬ 7 میلیون تن خرید داشتیم و در عین حال فشار آوردیم که در خرید مواد غذایی و دارو تحریم برداشته شود که این امر در نهایت محقق شد و برخی بانک های بین المللی در این بخش ها آغاز به خدمات دهی کردند.

نهاوندیان با بیان اینکه به عنوان کشوری مستقل و آزاد باید در درون بنیه اقتصادی داخلی را افزایش دهیم اما منزوی نباشیم، یادآور شد: در بخش برونی باید بهترین تعامل اقتصادی٬ سیاسی و فرهنگی را سامان دهیم و توجه به بخش داخلی به معنای غفلت از بخش خارجی نیست.

وی تاکید کرد: انسان ها و مغزها بزرگترین عنصر تقویت اقتصاد درونی ما هستند و باید در داخل کشور زمینه برای کار و ابتکار این بخش ها فراهم شود.

دانشجوی فارغ التحصیل ما باید احساس کند از کار علمی او استقبال می شود و می تواند در داخل رشد کرده و ابتکارش را به ثبت برساند.

به گفته رییس دفتر رییس جمهوری٬ نمی توان شعار افزایش تولید داخلی بدهیم و تولید ما از حضور در عرصه بین المللی محروم باشد.

صندوق شکوفایی و نوآوری

نهاوندیان در ادامه تاکید کرد: قانونی در مجلس درباره تاسیس صندوق شکوفایی و نوآوری داشتیم و مقرر بود این صندوق محلی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان باشد.

بر این اساس باید به مدت سه سال هزینه قابل توجهی به این صندوق اختصاص یابد اما در سه سال اخیر تنها مبلغ 25 میلیارد تومان به این صندوق واریز شد در صورتی که بودجه مصوب سالانه این صندوق 600 میلیارد تومان بوده و متاسفانه هزینه این صندوق در سال های اخیر در جای دیگری خرج شده بود.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید٬ رقم 500 میلیارد تومان به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص پیدا کرد و تسهیلات دهی و ثبت نام شرکت های فعال در این بخش با رشد تساعدی همراه بودند.

به گفته نهاوندیان٬ در بحث ارائه خدمات اینترنتی در فضای مجازی در وزارت ارتباطات و وزارت علوم و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، کارهای خوبی انجام شده و از طرفی ارتباط صنعت و دانشگاه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بین دو وزارتخانه مربوطه تفاهم نامه هایی نیز منعقد شده است.

افزایش امیدواری در دانشگاهیان

وی ادامه داد: امروز اگر با فارغ التحصیلان جدید دانشگاه ها صحبت کنید متوجه می شوید احساس امیدواری بیشتری دارند.

به گفته رییس دفتر رییس جمهوری٬ چنانچه بتوانیم تسهیلات لازم را برای دانشگاهیان همانند خارج از کشور فراهم کنیم راه حفظ سرمایه های انسانی را طی کرده ایم.

نهاوندیان همچنین به حفظ و حراست از حقوق دانشگاهیان٬ مخترعان و مغزها در کشور تاکید کرد و توضیح داد: فضای کسب و کار از ایده تا ابتکار٬ اختراع و تولید انبوه باید با احساس اعتماد همراه باشد و در این صورت شاهد رشد پایدار اقتصاد داخلی خواهیم بود.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که بنای کار دولت اعتماد به مردم است،گفت: تاکید دولت این است که خطای کنار گذاشتن مستحقان دریافت یارانه را مرتکب نشود از این رو به اطلاعات دریافتی مردم در بحث یارانه ها اعتماد شد.

وی اظهار کرد: اصل برای دولت این است که مستحقان یارانه آن را دریافت کنند و کسانی که استحقاق ندارند متقاعد به انصراف بشوند.

سهام عدالت

نهاوندیان درباره سهام عدالت نیز یادآور شد: باید ارزیابی دقیق و جامعی درباره این سهام ها می داشتیم؛ وزارت اقتصاد موظف به بررسی در این باره است و برنامه های لازم به ستاد اقتصادی دولت ارائه و در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته وی٬ نگاه دولت این است که سهام عدالت باید واقعی باشد و از حالت کاغذی در دست مردم که مشخص نیست پولش از کجا می اید و به کجا می رود، خارج شود.

ˈیکی از اصلی ترین مسائل در ارزیابی نحوه اجرای هدفمندی یارانه این بود که ما از طرفی که حامل های انرژی را زیاد کرده و از طرفی راندمان را بالا ببریم. ˈ

نظام سلامت

نهاوندیان با اشاره به طرح نظام سلامت٬این طرح را یکی از گام های موثر در استفاده از یارانه های حاصل از افزایش حامل های انرژی دانست و توضیح داد: امروز مردم با وجود افزایش قیمت حامل های انرژی راضی هستند چراکه این افزایش در نظام سلامت دیده می شود و کسی که مراجعه به بیمارستان می کند رقم بسیار کمتری را نسبت به گذشته پرداخت می کند.

وی با اشاره به تسهیلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان یادآور شد: اگر تولید کننده احساس کند دولت شریک تولید او است شرایط متفاوت می شود و دولت امروز در بخش های مختلف از جمله تخفیف کارمزد بانکی و دیگر بخش ها٬ از یارانه دریافتی به تولید کمک می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که با مردم نمی شود با پرده پوشی حرف زد،تاکید کرد: دولت در آغاز کار با این امر مواجه بود که منابع یارانه ها با مصارف یکسان نبود.

نهاوندیان با اشاره به نگرانی های موجود در عرصه آب و برق توضیح داد: درس سال های اخیر سرمایه گذاری لازم در این بخش ها انجام نشده است.

مهار تورم

وی درباره تلاش دولت در مهار تورم گفت: زمانی هست که می خواهید با تورم نمایشی برخورد کنید و در یک یا دو مورد با فشار٬ قیمت هایی تثبیت می شود در صورتی که اگر ریشه ایی به موضوع تورم بپردازیم سطح عمومی قیمت ها مهار خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که دولت برخورد ریشه ای با تورم را در دستور کار قرار داد اظهار کرد: فشار آوردن به تولید کننده برای کاهش قیمت کالای تولید شده در شرایطی که مولفه های تولید بالا رفته موجب ورشکستی تولید خواهد شد.

نهاوندیان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید بطور نابجا دست به منابع بانک مرکزی نزد، گفت: اگر نقدینگی بالا می رود از پایه بانکی نیست بلکه از افزایش مبادلات است.

وی اظهار کرد: امروز تورم از بالای 40 درصد به 23 درصد رسیده در صورتی که این هدفگذاری ما تا پایان سال بوده و به گفته رییس جمهوری این تورم تا آخر سال به زیر 20 درصد خواهد رسید.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: بر این اساس و با کاهش تورم٬ نرخ سود بانکی نیز باید کاهش یابد و در این شرایط توجیهی برای سود بالای بانکی نیست.

نهاوندیان درباره تزریق یارانه به برخی بخش ها اظهار کرد: دولت ممکن است در یک مورد خاص به دلیل اجتماعی و افزایش دسترسی مردم به برخی کالاها از جمله غذا و دارو بجای فشار آوردن به تولید کننده٬ به این بخش یارانه اختصاص دهد که این امر اشکالی ندارد.

به گفته وی٬ با بخش تولید بصورت بخشنامه ای برخورد نمی کند.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: با ابهام٬ عدم شفافیت و نمایشی کار کردن نمی توان فعالیت ماندگار کرد. مردم اگر در کار دولت صداقت ببیند و دولت با مردم در زمینه های مختلف مشورت کند تصمیمات اتخاذ شده را می پذیرند.

نهاوندیان با بیان اینکه بر اساس افق چشم انداز قرار بوده ایران در بخش اقتصاد،رتبه اول منطقه را داشته باشد، تاکید کرد: امروز وقت ارائه کارنامه 10 ساله است و باید ببینیم که آیا توانسته این مسیر را بپیماییم یا خیر.

نقد صدا وسیما

وی در ادامه به موضوع نقد و انتقاد اشاره کرد و اظهار کرد: نقد تشخیص سره از ناسره است اما در نقد باید آیین آن را رعایت کرد. اگر در جایی نارسایی دیده می شود کسی باید در این باره توضیح دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: در برخی نقدها از سوی صدا و سیما به بخش های مختلف٬ فرصتی برای ارائه توضیح داده نمی شود. در ژورنالیسم نقادانه٬توازانی در نقد و تبیین خبر و تحلیل رعایت می شود.

نهاوندیان ادامه داد: صدا و سیما که باید پرچمدار نقد باشد باید نقد خودش را نیز آغاز کند و فرصتی برای ارائه نقد مردم به این رسانه به وجود آید.

وی تاکید کرد: رهبری فرمودند نقدها نباید با هدف مچ گیری و سبک کردن باشد و باید هدف دلسوزی برای پیشبرد کشور بیان شود.

خودرو

رییس دفتر رییس جمهوری درباره تنظیم و ایجاد ثبات در خودرو یادآور شد:در قیمت محصولاتی از جمله خودرو مقاومت هایی ایجاد شد. تحریم به طور خاص روی صنعت خودروی ما اعمال شد و وقتی یک صنعت از رقابتی خارج می شود زمینه برای سوء استفاده نیز ایجاد شده و کسانی درآمدهای غیر مولد کسب می کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون بعد از تصویب اصل 44 ٬ بحث رقابت و شورای رقابت پیش بینی و تصمیم گیری درباره قیمت کالاهایی مانند خودرو برعهده این شورا است و وزارتخانه متبوع نقشی در تعیین کالاهای این صنایع ندارد.

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: در ماه های اخیر قیمت خودرو در شورای رقابت بررسی شد و گفت وگو های متعددی انجام گرفت. دولت با توجه به اهتمام به کاهش تورم٬ مایل نبود که در یک بخش سیاستی دنبال شود که علامت متضاد با این رویکرد باشد.

نهاوندیان ادامه داد: توصیه این بود که وزارت صنعت در شورای رقابت موضوع را پیگیری کند. اعضای این شورا از قوای سه گانه و بخش خصوصی هستند و در نهایت نمایندگان بخش های مختلف درباره قیمت نهایی تصمیم می گیرند.

وی گفت: تاکید رییس جمهوری این بود که قیمت ها بررسی مجدد شود که این کار انجام شد اما راه حل دراز مدت برای کاهش قیمت خودرو٬ رقابتی کردن بازار است.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: ما برخودرو برای حمایت از تولید تعرفه بالا گذاشتیم؛ بخش کثیری از نمایندگان مجلس از این تعرفه بالا دفاع و از طرفی کارشناسان اعلام می کنند این حمایت طولانی مانع رقابتی شدن بازار خودرو شده است.

نهاوندیان گفت: کارشناسان تاکید به بهره وری دارند اما از طرفی تعدیل نیرو در عرصه خودرو منجر به بیکاری می شود.

وی اظهار کرد: ما در عرصه خودرو با کره جنوبی آغاز کردیم و باید بررسی شود چطور صنعت خودرو در ایران به رضایت مصرف کننده در کیفیت و قیمت نرسید.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: ما نباید تولید ملی را مورد حمایت همه جانبه و پایدار قرار دهیم و باید به توان رقابتی در خودرو برسیم؛ اینکه خودرویی داشته باشیم که کیفیت ندارد و آن را به مصرف کننده تحمیل کنیم راه حل درستی نیست و باید استراتژی بلند مدتی در این بخش داشته باشیم.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین