کیسینجر خواستار ایجاد نظم نوین جهانی شد

کیسینجر خواستار ایجاد نظم نوین جهانی شد

خبرگزاری تسنیم: سیاستمدار برجسته آمریکایی با توجه به تنش‌های موجود در نقاط مختلف دنیا خواستار ایجاد نظم نوین جهانی و همکاری واشنگتن در این زمینه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وال‌استریت ژورنال، هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا و کارشناس مسایل سیاست خارجی از دولت این کشور خواست در در ایجاد یک نظم جدید جهانی همکاری داشته باشد.

وی در توضیح این عقیده به جنگ داخلی در لیبی، ظهور داعش در عراق و سوریه  و بی‌رمقی دموکراسی در افغانستان اشاره می‌کند. علاوه بر این تنش با چین و روسیه را نیز باید در نظر گرفت. مفهوم نظم که دوره جدید را مورد تایید قرار داده است در بحران قرار دارد. تلاش برای نظم جهانی مدتهای مدیدی است که تقریبا به صورت انحصاری توسط مفاهیم جوامع غربی  تعریف شده است.

آمریکا پس از جنگ جهانی دوم اقتصاد خود را تقویت کرد و مشعل‌دار رهبری عرصه بین‌المللی شد. دموکراسی، صلح و اقتصاد آزاد مفاهیمی بود که کشورهای زیادی در اروپا و آمریکا از آن پیروی کردند. اما مناطق زیادی در دنیا با این مفاهیم غربی نظم آشنا نشده‌اند.

به عنوان مثال در مسئله اوکراین و دریای چین جنوبی این نظم جوابگوی مشکلات نبوده است. خاورمیانه نیز درگیر تنش‌هایی بوده است که با نظم اروپایی که بر قدرت نرم استوار است راهی برای حل آنها ارائه نشده است.

یکی دیگر از علتهایی که باعث شکست نظم جهانی کنونی شده است فقدان یک مکانیزم موثر برای قدرتهای بزرگ به منظور همکاری در مهمترین مسائل و مشکلات است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان