آب شرب سنندج در صورت ادامه روند کنونی مصرف جیره‌بندی می‌شود


آب شرب سنندج در صورت ادامه روند کنونی مصرف جیره‌بندی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در صورت تداوم روند فعلی مصرف آب و ادامه کاهش حجم مخزن آب سد قشلاق مطابق هماهنگی‌های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده، آب سنندج جیره بندی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اقبال شاه‌نظری ظهر امروز نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان کردستان در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد قشلاق اظهار کرد: حجم آب مخزن سد قشلاق سنندج 20 درصد کاهش یافته است و در صورت ادامه این روند زنگ خطر تامین آب شرب سنندج به صدا در می‌آید.

وی گفت: در حال حاضر تنها 20 میلیون مترمکعب از آب مخزن سد قشلاق قابل استفاده است و در صورت تداوم  این روند، امکان تامین آب تنها به مدت دو ماه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان آخرین سرریز سد قشلاق را در سال 83 اعلام و تصریح کرد: حجم تراز نرمال آب سد 216 میلیون متر مکعب است و این در حالی است که حجم مخزن 128 میلیون متر مکعب است و از سال 83 به دلیل افزایش مصارف، حجم مخزن سیر نزولی پیدا کرده است.

وی گفت: از کل حجم مخزن سد قشلاق که 128 میلیون متر مکعب است تنها 20 میلیون متر مکعب آن قابل استفاده است و 108 میلیون متر مکعب زیر تونل بتنی قرار گرفته که قابل برداشت نیست.

شاه نظری متوسط مصرف آب در بخش های آب شرب و کشاورزی در تیرماه امسال در شهر سنندج را 8 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: از این مقدار 6 میلیون متر مکعب در بخش آب شرب و 2 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف شده است.

وی با بیان این که تونل 2هزار و 600 متری که در سد قشلاق واقع شده است پورتال ورودی آب شرب سنندج است تاکید کرد: در صورت عدم صرفه جویی در مصرف آب، این تونل روی آب نمایان شده و دچار بحران می شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان انتقال آب سد آزاد را راه حل جبران نزول حجم مخزن آب سد قشلاق دانست و خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار آب شرب سنندج از دریچه قدیمی برای تامین آب در میان مدت و بلند مدت در این شهر انتقال می یابد که برآورد تامین 40 میلیون متر مکعب آب از این طریق انجام شده است.

وی با بیان این که در صورت تداوم روند فعلی مصرف آب و ادامه کاهش حجم مخزن آب سد قشلاق مطابق هماهنگی‌های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده، آب سنندج جیره بندی می‌شود گفت: با وجود این که آب مورد نیاز کشاورزان تا  این زمان تامین شده است، اما در صورت وخیم تر شدن شرایط تامین آب، اولویت با تامین آب شرب شهروندان است.

شاه‌نظری افزود: با صرفه جویی 30 درصدی شهروندان می توان این دوران بحران 2 ماهه را پشت سر گذاشت و به این ترتیب با انتقال آب که قرار است در سال آینده صورت گیرد دیگران نگران تامین آب نیستیم.

وی از مشترکان و کشاورزان  مسیر رودخانه قشلاق سنندج  خواستار رعایت الگوی صحیح مصرف شد و گفت: در  غیر این صورت خود آنها در صورت کمبود آب، بیشتر از هرکس دیگری متضرر  می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان درباره منابع تامین آب در استان کردستان تصریح کرد: در شهرهای بانه، سقز، دیواندره و سنندج، منابع آب سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکنون با توجه به مشکل کم آبی که در شهر بانه وجود دارد با بهره برداری از سد عباس آباد مشکل این شهر نیز رفع می‌شود.

وی منابع تامین آب شهرهای مریوان، قروه، دهگلان، بیجار و کامیاران را نیز آب های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: برای تامین آب زیرزمینی نیز این شهرها با مشکلاتی مواجه شده اند که با بهره برداری از سد آزاد مشکلات شهرهای قروه و دهگلان و سد گاوشان مشکل شهر کامیاران برطرف می شود.

شاه‌نظری با زیان آور خواندن تخلفات صورت گرفته در بخش کشاورزی در زمینه برداشت های غیر مجاز و افزایش سطح زیرکشت و اثرات منفی آن در دراز مدت خاطرنشان کرد: در صورت توقف تخلفات از هم اکنون، 25 سال نیاز دارد که 500 میلیون متر مکعب کسری مخزن جبران شود بنابراین این تخلفات اثرات زیان باری بر تامین آب مصرفی در دراز مدت دارد و باید کنترل شود.

وی گفت: 90 درصد آب استان کردستان در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش آب شرب و یک درصد در زمینه صنعت به مصرف می رسد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon