سطح آب‌های زیرزمینی کردستان سیر نزولی به خود گرفته است


سطح آب‌های زیرزمینی کردستان سیر نزولی به خود گرفته است

خبرگزاری تسنیم: سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز کشاورزان در شرق استان و افزایش سطح زیرکشت آنها سطح آب‌های زیرزمینی سیر نزولی به خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، آرش آریانژاد ظهر امروز نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان کردستان در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد قشلاق با اشاره به این که منابع آب و خاک استان کردستان به صورت پراکنده و متفاوت است اظهار کرد: منبع آب استان در غرب واقع شده و منبع خاک و دشت‌های کشاورزی در شرق استان قرار دارد.

وی گفت: شرق استان محور توسعه کشاورزی استان است اما مقدار آب سطحی و میزان بهره برداری از آن بسیار کم بوده و منبع تامین صددرصد آب کشاورزی آن از آب‌های زیرزمینی است که با مشکل مواجه شده است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم آب‌های زیرزمینی موجود را تنها متعلق به خود می‌دانند و به هر میزان که بخواهند از آن استفاده می‌کنند در حالی که یک سفره آب زیرزمینی وجود دارد که تمام آب ها به هم مرتبط است و با عدم رعایت الگوی مصرف در درجه اول خود آنها متضرر می شوند.

وی از نزول شیب آب‌های زیر زمینی خبر داد و گفت: به دلیل برداشت های غیرمجاز کشاورزان در شرق استان و افزایش سطح زیرکشت آنها سطح آب های زیرزمینی سیر نزولی به خود گرفته است.

آریانژاد با بیان این که در سال گذشته 99درصد سطح اضافه زیرکشت در شهر دهگلان وجود داشته است افزود: منابع آب زیرزمینی متعلق به نسل های گذشته، حال و آینده است و به عنوان یک ثروت ملی باید به آن نگاه شود.

وی از نصب 1080 کنتور هوشمند در شهرهای قروه و دهگلان خبر داد و گفت: با نصب این کنتورها تخلفات قابل کنترل بوده و در صورت مازاد برداشت از حجم قابل برداشت، برق مشترکان قطع می شود.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود:  اگرچه اعمال حاکمیت بر عهده سازمان های آب نهاده شده است اما بخش عظیمی از جبران کم آبی بر عهده مردم است و در صورت عدم مشارکت با بحران مواجه می‌شویم.

وی خواستار هم افزایی و هم فکری برای حل بحران کم آبی در منطقه شد و افزود: برای صرفه جویی و رعایت الگوهای مصرف باید دید محلی را کنار گذاشته و بدانیم این ثروت ملی تنها متعلق به ما نیست بلکه به تمام نسل ها تعلق دارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon