پیشنهاد مقام‌های آمریکایی برای تقسیم قدرت ۶۰ به ۴۰ در افغانستان

پیشنهاد مقام‌های آمریکایی برای تقسیم قدرت 60 به 40 در افغانستان

خبرگزاری تسنیم: در نشست رهبران تیم‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری افغانستان با حضور مقام‌های آمریکایی در کابل، پیشنهاد شده است که قدرت در دولت آینده این کشور ۶۰ به ۴۰ به نفع رئیس اجرایی دولت آینده افغانستان تقسیم شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در نشست رهبران تیم‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری افغانستان با حضور مقام‌های آمریکایی در کابل، پیشنهاد شده است که قدرت در دولت آینده این کشور 60 به 40 به نفع رئیس اجرایی دولت آینده افغانستان تقسیم شود.

یک منبع آگاه در مورد محتوای نشستی که بین سران تیم‌های «اصلاحات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» و «تحول و تداوم» به رهبری «اشرف‌غنی احمدزی» با حضور مقامات آمریکایی برگزار شده در کابل برگزار شده بود گفته که در این نشست موضوع مورد بحث بر سر چگونگی و روند توافقات سیاسی میان تیم‌های انتخاباتی و دست یافتن به یک نتیجه سریع بوده است.

در این نشست مشترک یکی از مقام‌های آمریکایی پیشنهاد کرد تا برای توازن قدرت در افغانستان صلاحیت‌های و مسئولیت‌ها به صورت 60 به 40 به نفع رئیس اجرایی در دولت آینده افغانستان تقسیم شود.

بر اساس پیشنهاد این مقام آمریکایی که نام وی فاش نشده است،  قرار شده تا تیم انتخاباتی که مسئولیت ریاست اجرایی دولت آینده را به عهده می‌گیرد 60 درصد قدرت و تیمی که پست ریاست‌ جمهوری افغانستان را بدست می‌آورد 40 درصد در قدرت سهیم شود.

تاکنون هیچ واکنشی از سوی تیم‌های انتخاباتی عبدالله و احمدزی در مورد این پیشنهاد منتشر نشده است و پذیرش یا عدم پذیرش آن مشخص نیست.

یک منبع آگاه از اعضای تیم اصلاحات و همگرایی به خبرگزاری «جمهور نیوز» گفته که عبدالله عبدالله خود را مستحق ریاست‌جمهوری می‌داند و در مذاکراتی که با اشرف‌ غنی احمدزی داشته، از وی خواسته تا پیشنهادات خود را در مورد پست ریاست اجرایی دولت آینده افغانستان مطرح کند.

این منبع افزوده که عبدالله پس از نا امیدی در مورد روند بازشماری و ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان با لایحه ناظران بین المللی، مصمم شده تا از موضع قدرتمندتری با تیم رقیب وارد تعامل و گفت‌وگو شود.

با این حال، «حامد کرزی» رئیس‌جمهور کنونی افغانستان نیز با افزایش فشار بر کاندیداها  قصد دارد تا طرفین روز سه شنبه 11 شهریور ماه سال جاری با یکدیگر به توافق برسند، در غیر اینصورت وی ارگ ریاست‌ جمهوری را ترک خواهد کرد.

این در حالی است که «ایمل فیضی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان ترک کامل ارگ از سوی حامد کرزی را رد کرده است

مقامات کاخ ریاست‌ جمهوری‌ افغانستان نیز اعلام کرده‌اند که در صورت مشخص نشدن تکلیف رئیس‌جمهور جدید افغانستان و عدم تفاهم کاندیداهای  افغان تا روز سه شنبه، «بسم الله محمدی» وزیر دفاع این کشور در نشست ناتو در «ولز» انگلیس شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان