طبق محاسبات سه‌ماهه اول سال کشور در حال عبور از رکود است

طبق محاسبات سه‌ماهه اول سال کشور در حال عبور از رکود است

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور گفت: محاسبات سه‌ماهه اول سال به ما می‌گوید کشور در حال عبور از رکود است.

به گزاش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در مراسم روز جهانی مسجد که در برج میلاد برگزار شد، گفت: روز مسجد روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان و روز تجلیل از کسانی که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت‌های مردمی و نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده‌اند، است.

وی افزود: در این مراسم از قبله اول مسلمانان و مسجدالاقصی که تحت سلطه شروران و متجاوزان متاسفانه قرار گرفته، یاد می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسجد و روحانیت با عنوان و مفهومی بودند که در کنار هم دیده می‌شدند و می‌شوند، یادآور شد: کدام مسجد بدون روحانی و عالم می‌تواند کارکرد خود راداشته باشد و کدام عالم و روحانی بدون مسجد جایگاه مناسبی برای سخن خود می‌تواند داشته باشد.

روحانی با اشاره به وظیفه و رسالت روحانیون ادامه داد: روحانیت وظیفه و رسالت بس سنگینی بر دوش داشته و امروز نیز رسالتش سخت‌تر و سنگین‌تر است. اگر انقلاب اسلامی در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌ها به پیروزی رسید این پیروزی با امید بود که روحانیت در دل مردم ایجاد کردو آن را تا پیروزی انقلاب زنده نگه داشت.

وی با اشاره به سخنی از امام(ره) خاطرنشان کرد: به تعبیر امام راحل آن روزی که همه روشنفکران از پیروزی نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی مایوس شده بودند روحانیت ایستادند و امید را در دل مردم زنده نگه داشتند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روحانیت در آغاز نهضت اسلامی خود را در صف این خط مقدم قرار دادند اضافه کرد:‌حادثه خونبار مدرسه فیضه قم در دوم فروردین سال 42 و شهادت اولین روحانی در مسیر نهضت اسلامی نشان داد روحانیون در همه حوادث پیشتازند و برای انقلاب اسلامی به زندان، شکنجه، تبعید و حتی به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به شهات یک روحانی جوان در قیام 15 خرداد گفت: روحانیت پس از این هم پرچم را بر دوش گرفت و هم بار مسئولیت را برعهده گرفت و اگر اتصال روحانیت از یک رو به شریعت و از روی دیگر دین اسلام نبود دین اسلام پیروز نمی‌شد.

روحانی با اشاره به نفس روحانیون در مسیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اگر روحانیت نبود در جنگ تحمیلی در برابر متجاوزان  پیروز نمی‌شدیم و امروز نمی‌توانستیم در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنیم. اگر روحانیون و مسجد نبود امروز عراقی را شاهد نبودید که از امنیت نسبی برخوردار است و اگر روحانیت،امام و رهبری معظم و فریاد روحانیت شیعه و سنی و مقاومت نبود امروز غزه همانند سرو سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخن یکی از تاریخ‌نویسان انگلیسی گفت: آن تاریخ نویس انگلیسی در کتاب تاریخ ایران که دانشگاه کمبریج آن را تالیف کرده است می‌گوید در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی دنیا از قدرت روحانیت و ساماندهی مساجد غافل ماند فکر می‌کرد که احزاب و گروه‌ها و آنهایی که نام نشانه سیاسی دارند می‌خواهند انقلاب را به پیروزی برسانند. او در سال 1377 می‌گوید اگر شهید بهشتی‌ها و مساجد تهران و شهرستانها نبودند و اگر سازماندهی‌های روحانیت نبود انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید.

روحانی با بیان اینکه مسجد بار بزرگ انقلاب اسلامی را بر دوش کشیده و با راهبری‌های امام عزیز و بزرگان انقلاب را پیروز کرد گفت: اما این میسر نشد الا با قول سدید، ما نیز قول سدید می‌خواهیم بیانات و اعلامیه‌های امام همگی قول سدید بود. امروز رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز قول و کلامش نیز قول سدید است.

وی افزود: روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد قولش قول سدید است. قول سدید قول صدق نیست بالاتر از آن است. به معنای راستگویی تنها نیست، درست است قول سدید یعنی قول محکم و استوار مانند سدی محکم اما سدید معنایش تنها استحکام و استواری نیست سدید یعنی قصد و اقتصاد، سدید یعنی میانه‌روی.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: قول سدید یعنی قول صدق، تاثیرگذار، استوار، محکم، میانه، روانه و توام با میانه‌وری این قول قول سدید است.

روحانی با بیان اینکه پیامبر(ص) همه سخنانش قول سدید بود، گفت: پیامبر هم به خود تذکر می‌داد و هم می‌خواست به مومنین و مسلمانان یاداوری و تذکر دهد که دنبال قول سدید باشندو امروز نسل جوان ما نیاز به قول سدید دارد ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به نسل جوان ببندیم.

وی ادامه داد: می‌گویند راست هم می‌گویند که باید نسل جوان را از آب مسموم بر حذر داشت، راست می‌گویند که باید نسل جوان را هوای مسموم برحذر داشت ولی چه کنیم هوا آنقدر آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توانیم در برابر آن آلودگی بایستیم و هوا را کاری نمی‌توانیم بکنیم.

رئیس‌جمهور  ادامه داد: آنچه که مورد نیاز ما و نسل جوان ماست این است که آنها نیاز به توان و قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده دارد نیاز به آگاهی در برابر آبهای آلوده و نیاز به اطلاعات دارد.

روحانی گفت: فضای امروز دنیا بر وسایل ارتباطی جدید می‌گردد یک روزی بود اگر کسی در خانه‌اش رادیوی داشت آن را در قفسه قرار می‌داد و در آن قفل می‌کرد و کلیدش را د رجیبش می‌گذاشت تا زن و بچه‌ای در فاصله ای که او در خانه نیست از آن استفاده نکنند تا زمانی که خود او برمی‌گردد و برای شنیدن اخبار استفاده کند.

وی افزود: فکر می‌کنم ما از دوران  عبور کرده‌ایم دیگر نه کمدی وجود دارد و نه قفلی وجود دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دنیای امروز شرایط جدید را مقابل ما قرار داده است گفت: اگر امروز به سمت نسل دوم موبایل نرویم فردا یا پس‌فردا خواهیم رفت. هجمه‌ای که امروز در این زمینه در دنیا وجود دارد جز تقویت آغازی ما چیز دیگری را نمی‌طلبد.

روحانی ادامه داد: ربط امروز ما با دنیای امروز و علم اینترنت است کسی که امروز از آن استفاده نکند دیگر او را نه عالم می‌خوانند که دانشجو هم نمی‌خوانند. امروز شرط ورود به دانشگاه‌های بزرگ استفاده مناسب و صحیح و زیاد از اینترنت است یعنی دانشجو هم او را نمی‌خواند چه برسد که او را عالم و فرهیخته بدانند.

وی با بیان اینکه استفاده از این ابزار نیاز به هوشیاری و هدایت نسل جوان دارد با طرح این سوال که چه کسی باید این کار را انجام دهد، گفت: البته که دولت در رابطه با فرهنگ نمی‌تواند بدون نقش باشد اما بار بر دوش اصلی فرهنگ بر دوش روحانیت و اصحاب فرهنگ است.

رئیس‌جمهور گفت: حتما دولت در زمینه مسائل دینی و فرهنگی و اندازه فرهیخگان و دانشگاهیان نیست، حتما دولت نسبت به احکام اسلامی و مسائل دینی باید از مراجع و بزرگان دینی استفاده کند و حتما در بسیاری از علوم و فناوری‌ها دانشگاه‌ها و مراکز علمی از دولت پیشتازند.

روحانی تصریح کرد: باید بار اصلی فهم دین و تبیین دین را در دنیای امروز و در شرایط امروز بر دوش مراجع دینی گذاشت.

وی ادامه داد: ما حتی وقتی به یاد ا مام می‌افتیم بیش از یاد اما به یاد نهضت امام می‌افتیم نمی‌گوییم فقه امام، بینش امام، در حالی که امام برای ما ارمغان‌های بزرگی آورد که یکی از آنها ارمغان زمان و مکان در اجتهاد بود هرچند در این جلسه فرصتی نیست که در این زمینه مبسوط صحبت کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز بار سنگینی بر دوش ما به خاطر شرایط و فضای ارتباطی دنیا قرار گرفته است، گفت: دشمن امروز می‌خواهد قبل از تسخیر سرزمین و مرزها اذهان و افکار را تسخیر کند و چه کسانی باید در صف مقدم این مسئله قرار گیرند.

روحانی با بیان اینکه روحانیون همیشه در خط مقدم فرهنگی بوده‌اند گفت: امروز توقع و انتظار جامعه، مومنین و نسل ما از روحانیت مساجد تنها خواندن نماز نیست. مسجد امروز باید علاوه بر جایگاه راکعین و ساجدین پایگاه تفقه و تعلیم و تربیت هم باشد. همان تعلیم و تربینی که پیامبر آن را از نماز و عبادت بالاتر می‌دانند.

وی با بیان اینکه باید به عمارت مسجد بپردازیم، گفت: عمارت مسجد عمارت آجرها، کاشی‌ها و موزائیک‌ها نیز مسجد نیست، عمارت مسجد را همچنین در زمینه عمارت فرهنگ مسجد، عمارت تعلیم‌گری مسجد و فرهنگی که مسجد ایجاد می‌کند نیز هست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دوران جوانی و نوجوانی می‌دیدیم که برخی از مساجد مملو از جوانان و در برخی از مساجد حضور جوانان کمتر بوده است گفت: دوران قبل از انقلاب این مسائل دیده می‌شد و آن در شرایطی بود که کسی نمی‌گفت مردم برای کوپن و یا چیزهای دیگر به مسجد می‌آیند بلکه همه به خاطر خدا به مسجد می‌آمدند. اما برخی مساجد عمارت و جاذبه‌اش بیش از مساجد دیگر بود.

روحانی با اشاره به نقش ائمه جماعات گفت: این امام مسجد است که می‌تواند مسجد را پرجاذبه‌تر کند. البته که در مسجد باید به روی همه باز باشد و فقیر و غنی و اهل این جناح و آن جناح بودم هیچ فرقی نمی‌کندو هر کسی که برای عبادت خدا به مسجد می‌آید می‌تواند از مسجد استفاده کند و در این مسیر فرقی بین این و آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امروز شرایط و بار رسالت خاصی بر دوش ماست گفت: منطقه ما امروز شرایط خاصی را دارد اسلام امروز در این دوران نسبت به همه سالهای گذشته غریب‌تر است چرا که به اسم اسلام جهاد مردم را می‌کشند، مسجد تخریب می‌کنند، کودکان را می‌کشند و زنان را به اسارت می‌برند.

رئیس‌جمهور افزود: یک عده نادان با سردمداران مزدور خود با نشان دادن چنین چهره‌ای از اسلام اسلام‌هراسی را هدف استکبارجهانی است را در این مسیر تقویت می‌کنند که هم‌ مسجد و هم کلیسا را در این مسیر تخریب می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه امروز ما در کشوری که ام‌القرای جهان اسلام است و پرچم اسلام‌خواهی و عدالت را در دست گرفته است، گفت: نمی‌توانیم از این شرایط به جز اینکه دست در دست هم دهیم و اتحاد داشته باشیم عبور کنیم. امروز شرایط سختی داریم و روحانیت باید بار مسئولیت را در این مسیر بردوش کشند.

وی افزود: امروز نیاز به تولید و توسعه داریم سال ما فرهنگ و اقتصاد است، اقتصاد بدون فرهنگ سامان نمی‌یابد و فرهنگ هم بدون تلاش شما و رونق مساجد رونق نمی‌گیرد.

رئیس‌جمهور خطاب به ائمه جماعات اظهار داشت: شما باید نسل جوان را تشویق کنید و وجدان کاری را ایجاد کنید. نسل جوان را به کار و تلاش دعوت کنید درتمام شرایط برای هر جوانی نیاز به حرکت و فعالیت دارد و شما می‌توانید این حرکت را در آنها ایجاد کنید. شما می‌توانید وحدت را در بین جامعه ایجاد کنید که شکاف را کمتر کنید و نسل جوان را به همدیگر نزدیکتر سازید.

روحانی خاطرنشان کرد: این دولت، دولت شما نسل جوان و خادم ملت است تمام افتخار خود را خدمت به مردم می‌داند.

وی ادامه داد:  تا به امروز با تلاش کارگزاران نظام حمایت شما مردم و رهنمودهای رهبری صورت گرفت و در اقتصاد و فرهنگ و سیاست قدم‌هایی برداشته شد هر چند تا مقصد راه زیادی در پیش داریم، اما خوشحالیم که بگوییم امروز که بزرگ‌ترین معضل ما رکود اقتصادی و عدم رونق اقتصادی بوده است را می‌توانیم کم‌کم ادعا کنیم که از رکود در حال عبور هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به ارقام سه ماهه اول سال، گفت: البته ما آمار کامل ارقام را نداریم، اما آمار و ارقام سه ماهه اول سال می‌گوید که کشور ما در حال عبور از رکود است و این بزرگ‌ترین افتخار و دستاورد برای این دولت است.

روحانی تصریح کرد: انشاءالله با حول و قوه الهی بتوانیم تا پایان سال تورم را به زیر 20 درصد برسانیم و از رکود عبور کنیم که اگر این تحقق یابد در ظرف یک سال و نیم گذشته این مملکت و کشور در دنیا تنها کشوری بوده است که در دوران تحریم توانسته است به چنین شرایطی دست یابد و در دنیا بی‌نظیر است اینکه کشوری بتواند در دوران تحریم به چنین جایگاهی دست یابد در دنیا چنین نمونه‌ای نبوده است و در ایران نیز نبوده است.

وی افزود: در سایه تلاش، وحدت و اتحاد و حضور مردم می‌توان به این جایگاهی دست یافت البته که به تنهایی نمی‌توان کار کرد. بدون حضور علما، اساتید، مراجع، روحانیت نمی‌توانیم به این جایگاه برسیم و شما باید مردم را به تلاش و کوشش دعوت کنید تا به آن حماسه اقتصادی برسیم، البته هنوز در رسیدن به حماسه فاصله داریم.

روحانی گفت: در اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی گام‌هایی برداشته شده است. آقای علی‌اکبری گفتند که مساجد باید در سیاست‌سازی و سیاست‌گذاری نقش و جایگاه داشته باشند و سخنرانان خطبا و اساتید در این مسیر استفاده کرد که این سخن سخن درستی است که باید ساز و کاری تعبیه کنیم تا از ظرفیت امام جماعتی که گاها در روز با ده‌ها و یا صدها نفر روبرو می‌شود استفاده کنیم، زیرا وی می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی را در ذهن داشته باشد. ما در این دولت چیزی به اسم دولت و مردم نداریم و همه در کنار هم هستیم.

وی گفت: در سیاست خارجی که دنیا می‌گفت مسلمانان و یا گاهی می‌گفت ایرانیان تروریست هستند امروز نماینده ایران در سازمان ملل طرحی را در خصوص جلوگیری از خشونت ارائه می‌دهد که پس از مدتی با اجماع در سازمان ملل تصویب می‌شود و کشورهای مخالف ایران اسلامی حتی جرات نکردند با آن مخالفت کنند و این نشان می‌دهد علی‌رغم تبلیغات منفی علیه ایران و اسلام دنبال خشونت نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما امت اعتدال و وسط هستیم، گفت: ما نه افراط راستیم و نه افراط چپ و این را دنیا می‌بیند. در سیاست خارجی از برخی مشکلات عبور کرده‌ایم و مشکلاتی دیگر هم است که امیدوارم از آنها هم عبور کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: قدس و مسجدالاقصی محبوب همه ماست و امیدواریم همه مسلمانان روزی بتوانند در آن مکان نماز بخوانند مسجدالاقصی همان مکانی که بسیاری از پیامبر عظام ما در آنجا نماز خواندند. مسجدالاقصی سرزمین پاکی است که اولین فرودگاه پیامبر ما در نقطه‌ای که اوج و معراج پیامبر از آن آغاز شده بوده است.

روحانی گفت: جهان اسلام، مسلمانان و روحانیت نخواهندگذاشت قبله اول مسلمانان در اشغال غاصبان و متجاوزان باقی بماند.

وی تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته همه توان وامکان خود را برای نجات مسجدالاقصی و آزادی قبله اول مسلمان و ملت مظلوم فلسطین به کار خواهد گرفت و از کمکی دریغ نمی‌کند و مطمئن باشید که پیروزی نهایی از آن مسلمانان خواهد بود.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: از سازمان امور مساجد و شخصیت آقای حاج علی اکبری و همه عزیزان و مسئولانی که قبلا در امور مساجد تلاش کرده‌اند سپاسگذاریم و برای آیت‌الله مهدوی‌کنی که نقش موثری در این زمینه داشتند آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم در فرصتی مبسوط‌تر بتوانیم از نظرات شما استفاده کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon