اسلام آباد در موضوع واردات گاز ایران تسلیم فشار آمریکا نشود

اسلام آباد در موضوع واردات گاز ایران تسلیم فشار آمریکا نشود

خبرگزاری تسنیم: روزنامه پاکستانی تریبیون با انتقاد از تعلل دولت پاکستان در تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران نوشت: در حالی که سایر کشورها به انعقاد قراردادهای انرژی با ایران اسرار می ورزند، چرا پاکستان به راحتی تسلیم فشارهای واشنگتن می شود؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه پاکستانی تریبیون طی گزارشی نوشت: به نظر می رسد که رویارویی واقعی بین ایران و آمریکا که از حمایت کشورهای اروپایی نیز برخوردار است، در زمینه قراردادهای عرضه انرژی در جریان است. با تکمیل برخی پروژه ها، ایران به کشورهای اروپایی، عمان، عراق و کویت متصل خواهد شد و منابع عظیم انرژی خود را به این کشورها صادر خواهد کرد.
ایران و عمان یک قرارداد 60 میلیارد دلاری به امضا رسانده اند که بر اساس آن، مسقط در طی 25 سال از تهران گاز طبیعی خریداری خواهد کرد. این پروژه شامل طرح لوله گذاری به هزینه یک میلیارد دلار در عرض خلیج فارس است.
این قرارداد در جریان سفر ماه مارس حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به مسقط منعقد شد. حدود 50 درصد گاز صادراتی به عمان، به کشورهای ژاپن، گروه جنوبی و هند منتقل خواهد شد.
در ماه ژوئن، کویت دومین کشور حاشیه خلیج فارس شد که برای خرید گاز طبیعی از ایران ابراز تمایل کرد.
این ابراز علاقمندی به همکاری در زمینه انرژی به پشتوانه توافق تاریخی ایران و 1+5  در نوامبر سال گذشته بیان شد. ایران محدودیت هایی را در زمینه برنامه هسته ای خود اعمال کرد و در مقابل بخشی از تحریم ها علیه این کشور برداشته شد.
اواخر ماه دسامبر، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که ایران در حال برنامه ریزی برای ساخت یک خط لوله انتقال گاز به اروپا است. اگر این برنامه مورد موافقت قرار گیرد و آمریکا و دیگر قدرت های جهانی با ایران به توافق برسند، امیدهای دور و دراز پاکستان برای واردات گاز از ایران نیز در نهایت به نتیجه خواهد رسید.
خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان به دلیل تهدید ناشی از تحریم های امریکا مدت هاست که بلاتکلیف باقی مانده است.
آمریکا به پاکستان پیشنهاد کرده است تا به جای واردات گاز از ایران، از قطر و سایر کشورها ال ان جی وارد کند، اما این طرح ها به صرفه نیستند.
دولت پاکستان تلاش می کند تا ایران را متقاعد نماید موعد تکمیل این پروژه را که دسامبر 2014 تعیین شده، تمدید نماید و این پروژه را زنده نگاه دارد. انتظار می رود که دو طرف ماه آینده برای مذاکره در خصوص برخی پیشنهادات مهم با یکدیگر دیدار کنند. پاکستان تلاش خواهد کرد ایران را که از کوتاهی اسلام آباد در تکمیل به موقع این پروژه ناراضی است، آرام نماید.
کارشناسان معتقدند که پاکستان باید حل موضوع کمبود انرژی خود را به صورت استراتژیک در اولویت قرار بدهد و در مورد خط لوله انتقال گاز از ایران مجددا با مقامات آمریکایی رایزنی کند. تحلیلگران این پرسش را مطرح می کنند که در حالی که سایر کشورها به انعقاد قراردادهای انرژی با ایران اسرار می ورزند، چرا پاکستان به راحتی تسلیم فشارهای واشنگتن می شود؟
انتهای پیام/ 177

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین