نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دائمی می‌شود/تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در دستور کار بورس

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دائمی می‌شود/تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در دستور کار بورس

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دائمی شده و برمبنای فرمول بلندمدت تعیین می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ علی صالح آبادی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد برگزار شد به ارائه آمار و اطلاعات در خصوص معاملات بازار سرمایه پرداخت و گفت: ارزش بازار بورس و اوراق بهادار تهران در ابتدای سال جاری حدود 384 هزار میلیارد تومان بوده که با 14 درصد کاهش، هم اکنون به 330 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین دفعات معاملات بورس از ابتدای امسال تاکنون حدود پنج میلیون و 595 هزار نوبت بوده که 8 درصد رشد داشته است.

کاهش 3 درصدی ارزش فرابورس
وی اضافه کرد: در پنج ماه نخست امسال ارزش بازار فرابورس از حدود 96 هزار میلیارد تومان به 93 هزار میلیارد تومان رسیده که سه درصد کاهش را نشان می دهد. بعلاوه این که ارزش معاملات فرابورس در این مدت 17 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که 11 هزار میلیارد تومان بوده 53 درصد رشد را نشان می دهد.
صالح آبادی در ادامه با اشاره به اینکه دفعات معاملات در فرابورس در پنج ماه نخست امسال دو میلیون و 300 هزار نوبت بوده تصریح کرد: سال گذشته در همین دوره زمانی یک میلیون و 400 هزار دفعه معامله در فرابورس به ثبت  رسیده که امسال دفعات معاملات با 62 درصد رشد همراه بوده است.

افزایش 20 برابری معاملات بورس انرژی
رئیس کل سازمان بورس افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود 605 میلیارد تومان معامله در بورس انرژی انجام شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل که 31 میلیارد تومان بوده، افزایش 20 برابری داشته و نشان می دهد که بورس انرژی جایگاه خود را در بورس کشور بازیافته است.

کاهش 24 درصدی قراردادهای آتی بورس کالا
رئیس کل سازمان بورس در خصوص آمار معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون 7 هزار 500 هزار میلیارد تومان معامله داشته ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل 24 درصد کاهش داشته است و این موضوع به دلیل کم شدن نوسانات قیمت طلا بوده که یک خبر مثبت تلقی می شود چرا که نیاز به پوشش ریسک کمتر شده است.
صالح آبادی افزود: ارزش بورس سایر بازار فلزات نیز از ابتدای امسال 18 هزار و 100 میلیارد تومان بوده که تقریبا شبیه سال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: در حوزه تامین مالی نیز از ابتدای سال جاری، مجموع افزایش سرمایه ها و اوراقی که مجوز داده ایم و منتشر شده اند حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که شش هزار و 500 میلیارد تومان بوده، رشد 70 درصدی را نشان می دهد.

ارتقا نمره افشای شرکت ها به 71
صالح آبادی در ادامه با در خصوص آمار اطلاعیه های صادره ناشران در سایت کدال گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز، هفت هزار و 630 اطلاعیه صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 8.5 درصدی را نشان می دهد.
وی همچنین در خصوص وضعیت نمره افشای شرکت ها نیز افزود: نمره افشای شرکت ها از 68 به 71 ارتقا پیدا کرده است.
رئیس کل سازمان بورس در خصوص تعداد کل صندوق های سرمایه گذاری فعالی در کشور نیز ازعان داشت: در حال حاضر 125 صندوق سرمایه گذاری در کشور فعال هستند و تعداد صندوق های سرمایه گذاری در سال گذشته 117 صندوق بوده است.
وی افزود: در حال حاضر تعداد 57 تقاضا برای تشکیل صندوق سرمایه گذاری داریم که 14 صندوق مربوط به بازارگردانی و بقیه( 46 صندوق) مربوط به سایر صندوق هاست که برای پذیره نویسی و صدور مجوز تقاضا داده اند.
صالح آبادی همچنین از صدور پنج موافقت اصولی شرکت سبدگردانی خبر داد و گفت: این شرکت ها هم اکنون در مرحله تاسیس قرار دارند.
وی همچنین از تصویب دستورالعمل کنترل های داخلی شرکت های کارگزاری بعنوان مهمترین تحول در حوزه کارگزاری ها یاد کرد و گفت: انتظار داریم با این دستورالعمل، وضعیت کنترل داخلی در صنعت کارگزاری ارتقا پیدا کند.
رئیس کل سازمان بورس درباره امکان معاملات آنلاین به صورت گروهی در کارگزاری‌ها نیز گفت: از این پس معامله‌گران به جای سیستم نامک یا پم از سیستم‌های آنلاین استفاده کنند.

بورس رشته تحصیلی می شود
رئیس سازمان بورس همچنین با اشاره به نهایی شدن دیپلم بورس در شورای عالی آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد در مقطع تحصیلی جدید از مهر امسال در حوزه کاردانش برنامه‌ریزی برای دیپلم بورس قطعی شود بعلاوه این که امکان اصلاح سند راهبردی سازمان بورس در مقاطع 6 ماهه فراهم شده است.
وی گفت: در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی نیز 4 استاندارد با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به امضا رسیده و تمام مراکز بر همین مبنا دوره‌های آموزشی بازار سرمایه برگزار کرده و مدارک رسمی فنی و حرفه‌ای ارائه خواهند کرد.

افزایش نقش تأمین مالی بازار مسکن در بورس
وی همچنین با اشاره به این که در روز شنبه اولین صندوق زمین و ساختمان در فرابورس راه‌اندازی شد گفت: امیدواریم در حوزه تأمین مالی بازار مسکن نقش بیشتری داشته باشیم. بعلاو این که از این پس امکان تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان برای توسعه این بازار وجود دارد و در این خصوص تقاضاهایی به سازمان ارسال شده است.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دائمی شد
وی در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها نیز گفت: تبصره‌های تعیین نرخ خوراک گاز دائمی شده و بر مبنای فرمول بلندمدت تعیین می‌شود. همچنین در مورد سنگ آهن، بهره مالکانه در طرح نمایندگان حقوق دولتی تلقی شده و چیزی به عنوان بهره مالکانه نخواهد بود.
صالح آبادی در خصوص پالایشگاه‌ها هم تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با دولت صورت گرفت کفی سازی سال 92 منتفی شد.

افزایش حجم عرضه‌ در پی آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی

صالح‌آبادی با بیان اینکه یکی از اقدامات مؤثر در روند عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا، آزادسازی قیمت‌ها بود گفت: با آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی بسیاری از شرکت‌ها عرضه‌های خود را افزایش داده و به تقاضای موجود در بازار پاسخ داده است.

راه‌اندازی سامانه پس از معاملات از اواخر مهر
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درباره راه‌اندازی سامانه پس از معاملات، سپرده‌گذاری مرکزی، تسویه وجوه و اوراق بهادار تأکید کرد: این سامانه از اواخر مهر ماه افتتاح خواهد شد؛ هم اکنون سامانه پس از معاملات سپرده‌گذاری مرکزی مربوط به سال 73 است که پس از تغییر سیستم معاملات، تغییراتی نداشته است و این سامانه به طور کامل از ابتدای سال 94 فعالیت خواهد کرد.

تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در دستور کار بورس
وی  همچنین به طرح اولیه تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در نهاده‌های بورس اشاره کرد و گفت: این طرح در سازمان بورس مطرح شده که در خصوص تغییرات آن در حال بحث و تبادل‌نظر هستیم؛ همچنین تاکنون 639 شکایت به سازمان بورس ارسال شده که به این شکایات پاسخ داده شده است.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه