جریان‌های سیاسی طی ۴۸ ساعت اسامی وزرا را اعلام کنند/ ملت عراق اجازه بازگشت بعثی‌ها به قدرت را نمی‌دهد

جریان‌های سیاسی طی 48 ساعت اسامی وزرا را اعلام کنند/ ملت عراق اجازه بازگشت بعثی‌ها به قدرت را نمی‌دهد

خبرگزاری تسنیم: رئیس ائتلاف شیعیان عراق مذاکرات برای تشکیل کابینه جدید عراق را مثبت ارزیابی کرد و از جریان‌های سیاسی این کشور خواست طی ۴۸ ساعت آینده اسامی وزرای پیشنهادی خود را اعلام کنند.

"ابراهیم الجعفری" رئیس ائتلاف هم‌پیمانی ملی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بغداد روند تشکیل مذاکرات دولت آینده عراق را مثبت توصیف کرد و گفت: تاکنون مذاکرات با همه جریان‌های سیاسی عراق مثبت بوده است؛ همه گروه‌ها خواستار تشکیل دولتی قدرتمند به‌ریاست آقای العبادی هستند و آمادگی کامل خود را برای همکاری با ایشان ابراز کرده‌اند.
وی افزود: «در چند روز آینده و قبل از مهلت تعیین شده از سوی قانون اساسی، دولت جدید در پارلمان رأی اعتماد خواهد گرفت؛ هرچند تاکنون اسامی وزرای کابینه مشخص نیست و جریان‌های سیاسی باید ظرف 48 ساعت آینده وزرای پیشنهادی خود را معرفی کنند».

پیشتر «فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق حیدر العبادی از ائتلاف هم‌پیمانی ملی عراق را مأمور تشکیل کابینه کرده بود.

در این میان سهم‌خواهی برخی از گروه‌های سیاسی در مسیر تشکیل دولت مانع ایجاد کرده است و مرجعیت نیز از این گروه‌ها خواسته است سطح خواسته‌های خود را پایین بیاورند تا هرچه سریع‌تر دولت تشکیل شود. برخی از منابع سیاسی عراق می‌گویند که اهل‌سنت این کشور خواستار 40 درصد از وزارتخانه‌های دولت جدید هستند.

درخواست برخی جریان‌های سیاسی برای بازگرداندن بعثی‌ها به قدرت "غیرمنطقی" است
رئیس ائتلاف هم‌پیمان ملی در ادامه درخواست برخی جریان‌های سیاسی برای بازگرداندن سران بعثی به داخل عراق را غیرمنطقی خواند و گفت: امیدوارم این‌گونه مطالبات جدی نباشد؛ زیرا ملت عراق اجازه بازگرداندن بعثی‌ها را نخواهد داد؛ البته ما خواستار آشتی ملی همه بخش‌های جامعه هستیم و می‌خواهیم صفحه جدیدی از روابط میان گروه‌های سیاسی را آغاز کنیم اما این به‌معنای اجازه دادن به بازگشت بعثی‌ها به صحنه سیاسی نیست.

سخنان ابراهیم جعفری پس از آن صورت می‌گیرد که تحرکاتی برای بازگردان سران حزب بعث به قدرت در جریان است و در این راستا تلاش‌هایی برای آزادسازی سلطان هاشم وزیر دفاع دوره حزب بعث عراق در رژیم دیکتاتور معدوم این کشور و عفو طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور فراری به ترکیه و رافع العیساوی وزیر مستعفی صورت می‌گیرد.

جلسه هم‌پیمانی ملی عراق با ائتلاف کُردها
ابراهیم الجعفری در ادامه این مصاحبه به مذاکرات تشکیل دولت با جریان‌های سیاسی این کشور اشاره کرد و گفت: «امروز آخرین جلسه با آقای هوشیار زیباری و هیئت همراه وی انجام خواهد شد؛ اختلافات جزئی با کُردها بر سر موضوع نفت و بودجه نیروهای امنیتی اقلیم وجود دارد که امیدواریم امروز این مسئله نیز حل شود».

بسیاری از تحلیلگران سیاسی ائتلاف بین شیعیان و کُردها را راهبردی می‌دانند که نزدیکی این دو ائتلاف به هم می‌تواند بیش از بیش به تشکیل کابینه و حل بسیاری از مشکلات این کشور کمک کند.

لزوم همکاری همه کشورها برای نابودی گروه‌های تروریستی
جعفری همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به خطر تروریسم، بر ضرورت همکاری همه کشورهای جهان برای نابودی کامل گروه تروریستی داعش تأکید کرد و افزود: داعش یک خطر جهانی است؛ به همین خاطر مبارزه با این گروه تروریستی مستلزم همکاری همه کشورهای جهان است؛ خوشبختانه هم اکنون بسیاری از قدرت‌های جهانی خطر داعش را حس کردند و به عراق در مبارزه با این گروه تروریستی کمک می‌کنند.

پاکسازی عراق از داعش بسیار نزدیک است
جعفری نابودی کامل داعش را بسیار نزدیک دانست و گفت: پاکسازی کامل سرزمین عراق از داعش بسیار نزدیک است و مردم اطمینان داشته باشند که نیروهای امنیتی عراق در آینده‌ای نزدیک به وجود این گروه پایان خواهند داد.

انتهای پیام/ر*

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان