المانیتور: ایران به کردها کمک می‌کند اما حفظ یکپارچگی عراق در اولویت قرار دارد

المانیتور: ایران به کردها کمک می‌کند اما حفظ یکپارچگی عراق در اولویت قرار دارد

خبرگزاری تسنیم: ایران هرچند در مبارزه با داعش به کردستان و دولت عراق کمک نظامی می‌کند اما حفظ یکپارچگی عراق از اهمیت به مراتب بیشتری برای تهران برخوردار است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المانیتور، رویای کردها برای استقلال با گسترش نفوذ داعش در عراق خیلی زود بر باد رفت. درپی ورود داعش به عراق و عقب‌نشینی ارتش این کشور از شهر موصل کردها خیلی زود از فرصت استفاده کرده و کنترل شهر کرکوک را که پیش از این یکی از موارد جدی مورد اختلاف با دولت عراق به شمار می‌رفت، در دست گرفتند. اما کشیده شدن عملیاتهای داعش برای کنترل مناطق کردنشین مانند اربیل نشان داد که کردستان توانایی لازم برای مقابله با این گروه تروریستی را نداشته و چه بسا اگر کمکهای نظامی آمریکا نبود، بسیاری از مناطق کردنشین درحال حاضر در اختیار گروه داعش قرار داشت.

بارزانی در کنفرانس خبری مشترک خود با جواد ظریف نیز به کمک‌های ایران اذعان کرده و گفت: " زمانی که درخواست سلاح کردیم ایران اولین کشوری بود که به ما سلاح و مهمات داد." ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال بهبود روابط با کردستان بوده اما درعین حال بر این مسئله نیز تاکید داشته که این منطقه بخشی از عراق است و باید کردها نیز در حفظ تمامیت ارضی عراق و مبارزه با داعش همکاری داشته باشند.

یکی از مقامات ایرانی نیز اعلام کرده است کردستان بخشی از عراق است و از این رو عراق در اولویت ایران قرار دارد. به گفته این مقام روابط با کردستان از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است اما قابل مقایسه با بغداد نیست.

  یک منبع دیپلماتیک عراقی نیز گفت: "تهران به خوبی میداند که کردستان دارای روابط خوبی با اسرائیل، آمریکا و ترکیه است؛ که دستکم دو مورد اسرائیل و آمریکا برای ایران تهدید استراتژیک به شمار می‌روند."

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت