راه اندازی قرارداد آتی زیره سبز، تحویل مهر ۹۳

راه اندازی قرارداد آتی زیره سبز، تحویل مهر 93

خبرگزاری تسنیم: قراردادهای آتی زیره سبز تحویل مهر ۹۳، از امروز راه اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ بر اساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه این بورس، قرارداد آتی زیره سبز، تحویل مهرماه 93 از امروز راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.
بر اساس این گزارش، قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.
همچنین  قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود، که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.
همچنین در اطلاعیه منتشر شده توسط بورس کالای ایران آمده است: بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی قرارداد آتی متوقف و همین فرآیند دوباره در روز کاری بعد تکرار خواهد شد.
این گزارش می افزاید: معاملات قراردادهای آتی زیره سبز روز 28 اردیبهشت امسال با حضور مقامات ارشد بازار سرمایه و جمعی از کارگزاران در تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران در شهر مشهد مقدس آغاز بکار کرد و در حالی در این روز اولین معامله قراردادهای آتی زیره سبز تحویل خردادماه در بورس کالای ایران کلید خورد که معامله‌گران زیره سبز در استان خراسان به صورت سنتی معاملات نقدی و مشتقه زیره سبز را انجام می‌دهند و تقریباً تمامی حالت‌های قراردادهای اختیار معامله و آتی در این بازار در حال انجام است.
همچنین این معامله‌گران پتانسیل بالایی برای ورود به یک بازار ساختار یافته مشتقات را دارند که همین امر زیره سبز را به محصولی واجد شرایط دارایی پایه مناسب برای معامله در بازار مشتقه بورس کالا تبدیل کرده است.
بر اساس این گزارش؛ استاندارد زیره سبز پذیرش شده در بورس کالا منطبق بر زیره درجه 1 استاندارد شماره 14 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بوده و اندازه هر قرارداد آتی یک تن در نظر گرفته شده است.
همچنین حد نوسان قیمت روزانه این کالا، 5 درصد بر اساس قیمت تسویه روزانه روز کاری قبل و محل تحویل انبار مرکزی تحت نظارت بورس در خراسان رضوی اعلام شده است. بعلاوه این که حداقل تغییر قیمت سفارش زیره سبز در هر قرارداد آتی 10 هزار ریال تعیین شده و وجه تضمین اولیه نیز در حدود 20 درصد ارزش دارایی پایه قرارداد و حداقل وجه تضمین نیز 70 درصد وجه تضمین اولیه در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر حداکثر حجم هر سفارش برای معامله گران تا 20 قرارداد مجاز می باشد.
افزون بر این؛ ساعات معاملاتی طلای سبز در بازار مشتقه بورس کالا شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 12 تا 16 و روزهای پنجشنبه از ساعت 12 تا 14 و سقف مجاز موقعیتهای معاملاتی باز برای اشخاص حقیقی و حقوقی 200 قرارداد  در هر نماد معاملاتی تعیین شده است.
دوره معاملاتی زیره سبز نیز از تاریخ مندرج در اطلاعیه معاملاتی تا سومین شنبه ماه تحویل و دوره تحویل آن از اولین روز کاری پس از آخرین روز معاملات تا پایان ماه قرارداد و اندازه تحویل زیره سبز، حداقل مقدار تحویلی 5 قرارداد و یا مضرب 5 از اندازه قرارداد می باشد. بعلاوه این که دارندگان موقعیت تعهدی فروش می توانند در هر زمانی در طول دوره معاملاتی پس از تسلیم محصول زیره به انبار تحت نظارت بورس، قبض انبار دریافت کنند.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه