تأمین نیاز آبی خراسان جنوبی با بارور کردن ابرها/ باروری ابرها نیازمند ۷ میلیارد تومان اعتبار

تأمین نیاز آبی خراسان جنوبی با بارور کردن ابرها/ باروری ابرها نیازمند 7 میلیارد تومان اعتبار

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بارور کردن ابرها را راهکاری برای مبارزه با خشکشالی در این استان دانست و گفت: هزینه‌های اولیه برای اجرایی کردن این عملیات، ۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسین امامی ظهر امروز در نشست علمی باروری ابرها در بیرجند، اظهار کرد: خراسان جنوبی استانی است که پانزدهمین سال خشسکسالی را پشت سر گذاشته و وضعیت منابع آبی زیرزمینی این استان در حال بحران است.

وی افزود: در حال حاضر مخازن آبی استان با 185 میلیون متر مکعب کسری مواجه است و با وجود این روند در یکی دو سال آینده شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ا‌ی خراسان جنوبی گفت: با توجه به میزان آب تجدیدپذیر و حجم برداشت بیش از تغذیه، سفره‌های آب زیرزمینی دچار مشکل است و تأمین تمامی نیازهای آبی استان از منابع زیر زمینی انجام می‌شود.

امامی افزود: با توجه به اقلیم خشک و کم‌آب منطقه، باید خود را با شرایط تطبیق داد و به دنبال چاره‌ای برای خشکسالی بود.

محدودیت‌های آبی مانع رشد و توسعه خراسان جنوبی است

وی اظهار کرد: علی‌رغم وجود ظرفیت‌ها و تمایل مسئولان برای ایجاد صنایع مختلف که خود سبب ایجاد شغل، نگهداشت جمعیت و توسعه استان می‌شود، اما محدودیت‌های آبی مانع تحقق و توسعه هر چه بیشتر این امر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بارور کردن ابرها یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند به خشکسالی و کم‌آبی استان کمک کند چراکه بارور کردن ابرها بین 10 تا 15 درصد میزان ریزش باران را افزایش می‌دهد.

امامی افزود: خراسان جنوبی مراتع گسترده زیادی دارد و گستردگی مراتع نیازمند آب فراوان است و وضعیت زندگی عشایر استان به مراتع آن‌ها وابسته است.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم ابرها را بارور کنیم، بارندگی‌ها به موقع انجام خواهد شد و ریزش‌های جوی رخ خواهد داد و مشکل عشایر و کشاورزان تا حدودی حل خواهد شد.

بارور کردن ابرها، نیاز آبی خراسان جنوبی را تأمین می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با بارور کردن ابرها و ریزش‌های جوی نیازهای آبی استان تأمین و تولید آب مدیریت می‌شود.

امامی افزود: برای بارور کردن ابرها نیازمند به رادار هواشناسی هستیم که در حال حاضر این تجهیزات در خراسان جنوبی وجود ندارد.

باروری ابرها نیازمند 7 میلیارد تومان اعتبار است

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه باروری ابرها هزینه اولیه 7 میلیارد تومانی را در برخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: دوره عملیاتی باروری ابرها چهار ماه پیش‌بینی شده و اجرای عملیات به صورت تلفیقی بیان شده است.

امامی افزود: برای انجام تحقیقات در مدت چهار ماه مبلغ 5 میلیارد تومان برآورد شده و اگر باروری ابرها عملیاتی شود، شهرهای طبس، بیرجند، سربیشه، قاین و بخشی از شهرستان فردوس تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon