حجم روان آب‌های کردستان به ۵ میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب می‌رسد


حجم روان آب‌های کردستان به 5 میلیارد و 300 متر مکعب می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حجم روان آب‌های سطحی استان کردستان تا سال ۱۴۰۰ و افق ۱۰ سال آینده به ۵ میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اقبال شاه‌نظری ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: امسال حدود 40 درصد از اعتبارات 80 میلیارد تومانی شرکت آب منطقه‌ای استان از محل منابع ملی و استانی و معادل 30 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی گفت: اخیرا با شرایطی که در سطح کشور از نظر کم آبی و بحران آب به وجود آمده حساسیت‌های بخش آب بیشتر شده و باید با برنامه‌ریزی درست در آینده کمترین مشکل را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به 13.2 میلیارد متر مکعب نزولات جوی استان اشاره کرد و تصریح کرد: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته میزان نزولات جوی 20 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و کاهش آب 42 درصد میزان روان آب‌های سطحی استان کردستان هم کاهش داشته است.

شاه‌نظری به مشکلات ذخیره سازی در پشت سدهای استان اشاره کرد و افزود: در طول 3 سال گذشته ذخایر در پشت سدها با کاهش 25 درصدی تنظیمی آب مواجه شده است.

وی میزان اعتبارات مصوب سال گذشته را، 70 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبارات برای 7 پروژه اجرایی در دست اقدام و تکمیل ساخت سدهای سورال، چراغ ویس سقز، سیاه زاخ دیواندره و سد آزاد با پیشرفت بیش از 80 درصد هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: قرار شد این پروژه‌ها تا تیرماه امسال به اتمام برسد اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری این طرح‌ها به اتمام نرسیده است.

شاه‌نظری خاطر نشان کرد: این سدهای در دست اقدام استان از حساسیت خاصی برخوردار هستند به طوری که تکمیل این پروژه‌ها در روند تامین آب شرب استان موثر خواهد بود و در صورت تامین اعتبار در امسال این طرح‌ها به اتمام می‌رسند.

اجرای خط آبرسانی به بانه و سقز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از اجرای طرح آبرسانی به شهرهای بانه و سقز با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و اظهار کرد: مطالعات طرح‌های آبرسانی به شهرهای بیجار، مریوان، قروه و دهگلان به اتمام رسیده و این طرح‌ها نیز اجرا خواهد شد.

وی به اجرای پروژه پساب تصفیه خانه در راستای تامین آب شرب و صنعت استان اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح 230 قرارداد اجرایی و مطالعاتی در سال‌ 93 منعقد شده است.

شاه‌نظری از کاهش 30 متری آب در دشت‌های دهگلان و قروه خبر داد و افزود: در حال حاضر شهرهای مریوان، کامیاران، بیجار، قروه و دهگلان از محل منابع زیرزمینی استفاده می‌کنند.

مشکل کم آبی در شهر سنندج کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مشکل کم آبی در شهر سنندج اشاره کرد و کاهش مشکل اشاره کرد و گفت: آب سد قشلاق از ارتفاع 128 میلیون متر مکعب  حجم آب حدود 108 میلیون متر مکعب آن در زیر تونل قرار دارد و بدون استفاده است و فقط20 میلیون متر مکعب این سد قابل استفاده است.

وی گفت: تا سال 94 با توجه به تمهیدات اتخاذ شد آب انتقالی از سد آزاد به میزان 40 میلیون متر مکعب برای رفع مشکل کم آبی سد قشلاق به شبکه تزریق می‌شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon