نیوزویک: اختلافات حزبی و سیاسی در آمریکا به داعش قدرت می‌بخشد

نیوزویک: اختلافات حزبی و سیاسی در آمریکا به داعش قدرت می‌بخشد

خبرگزاری تسنیم: با وجود تشدید اختلاف نظر مقامات و قانونگذاران آمریکایی درباره تهدیدات داعش، یک نشریه آمریکایی تاکید کرد که اختلافات حزبی و سیاسی بازی‌های دولت واشنگتن، می تواند به ابزاری برای پیروزی نهایی داعش علیه آمریکا تبدیل شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه «نیوزویک» در گزارشی به قلم «کرت ایچنوالد» و با این عنوان که «جنون و هیجان، داعش را قوی تر می‌کند»؛ نوشت احتمال مرگ یک آمریکایی در سانحه رانندگی ، هزار برابر بیشتر از احتمال مرگ وی در یک حمله تروریستی است اما با این حال، یک حقیقت تلخ وجود دارد و آن این است که احتمال اینکه کشور آمریکا باز هم هدف تروریست ها قرار بگیرد، نزدیک به 100 درصد است.

بر اساس این گزارش، حتی اگر آمریکا هزار توطئه تروریستی را خنثی کند، یک توطئه نهایتا در این بین غیرقابل تشخیص باقی خواهد ماند و جنون ملی و سیاسی کردن افراطی این موضوع شرایط را برای تروریست ها فراهم کرده است که با اندک تلاشی، بتوانند اقدامات زیادی را عملی کنند.

ایچنوالد نوشت که با نگاهی به توطئه های ناموفق دهه گذشته و حتی به توطئه بمبگذاری در مسابقات دوی ماراتون بوستون، آنچه مشخص می شود این است که محافظه کاران سریع با حضور در استودیوهای تلویزیونی در شبکه فاکس نیوز، دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را مسئول آنچه اتفاق افتاده بود، معرفی کردند.

حتی قتل «جیمز فولی» روزنامه نگار آمریکایی توسط داعش در عراق نیز به بهانه دیگری برای انتقاد محافظه کاران از اوباما تبدیل شد و آنها گفتند که رئیس جمهور آمریکا به اندازه کافی در صدور بیانیه های خود در محکومیت وحشی گری داعش خشمگین نبوده و بعد مشغول بازی گلف شده است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است، این نوع تلاش اساسا غیرآمریکایی برای سیاسی کردن موضوعی که باید به اتحاد کشور ختم شود، به تروریست ها قدرت می بخشد و آنها را به خطری به مراتب بیشتر علیه شهروندان آمریکایی تبدیل می کند.

ایچنوالد نوشت که بر اساس اعلام یکی از افسران سابق اطلاعاتی، به دلیل این سیاسی کردن امور است که تروریست ها در شرایط فعلی می دانند که می توانند حتی از طریق یک حمله تروریستی سطحی به رئیس جمهور آمریکا آسیب برسانند؛ در دوران ریاست بوش، حمله تروریستی موفقیت آمیزی صورت گرفت که به ایجاد غولی عصبانی و متحد علیه دشمن منجر شد اما در دوران ریاست اوباما، تلاشی ناکام برای تجزیه حزبی آمریکا و بگو مگوهای غیرمنطقی دیده می شود که این امر ابزاری برای پیروی نهایی تروریست ها خواهد بود.

این بار جنگ سیاسی در آمریکا پیش از وقوع حمله تروریستی آغاز شده است و محافظه کاران اوباما را به دلیل اینکه داعش را در مراحل ابتدایی شکل گیری اش متوقف نکرده است، مورد نکوهش قرار داده اند اما داعش زمانی به عنوان بزرگ ترین تهدید برای خاک آمریکا می تواند خسارت به بار بیاورد که هیجان ها و قبیله گرایی (اختلاف) های سیاسی وجود داشته باشد.

بر این اساس، «ابوبکر بغدادی» رهبر داعش بر خلاف «اسامه بن لادن» رهبر سابق القاعده که مشهور بود، فردی مبهم است و داعش یک گروه تروریستی به شدت منفور محسوب می شود؛ داعش پول دارد اما بر خلاف القاعده، سیستم مالی این گروه تروریستی خام و آسیب پذیر است و تکنیک های پیشرفته مورد استفاده القاعده برای تامین مالی عملیات های خود را ندارد و بیشتر شبیه سازمانی دست به دهان و محتاج است.

داعش تنها یک مزیت استراتژیک در قبال القاعده دارد و آن شبکه «توئیتر» است؛ تروریست های داعش از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ و جذب حامی در سراسر جهان استفاده می کنند و از این بابت، تهدیدی واقعی برای آمریکا محسوب می شوند.

این تصور که داعش می تواند حمله ای در مقیاس حملات 11 سپتامبر 2001  در آمریکا عملیاتی کند، بعید است؛ این گروه نه قابلیت طراحی این عملیات را درد و نه بودجه و انگیزه آن را. اما آنچه این گروه عملی می کند، تحریک اینترنتی مردمی است که در غرب زندگی می کنند و گروه های مستقل و حامی داعش که در آمریکا و برخی از کشورهای غربی زندگی می کنند، خطری واقعی محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش، اگر داعش و حامیان این گروه در غرب فرصتی برای اقدام علیه آمریکا به دست بیاورند، آمریکا باید با شجاعت و یکپارچگی و نه ترفندهای سیاسی و بزدلانه، واکنش نشان دهد.

ایچنوالد نوشت که داعش نمی تواند از هیچ راه مهمی به آمریکا حمله کند مگر اینکه آمریکایی ها اجازه دهند؛ با توجه به قابلیت های محدود این گروه، ترس و سیاست های آمریکا است که تنها ابراز داعش برای موفقیت نهایی آنها محسوب می شود؛ به عبارت دیگر، آمریکایی ها باید دست از نگرانی و خشم علیه یکدیگر بردارند تا از این طریق و به مراتب بهتر از زمانی که سیستم های جاسوسی و تسلیحاتی به کار می گیرند، با داعش و هر گروه تروریستی دیگر مقابله کنند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که اختلاف نظر قانونگذاران و مقامات آمریکایی درباره تهدیدات داعش روز به روز بیشتر می شود.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان