حمایت اصلاح‌طلبان از "ندا" مشروط است

حمایت اصلاح‌طلبان از "ندا" مشروط است

خبرگزاری تسنیم: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد حمایت اصلاح‌طلبان از "ندای ایرانیان" می‌گوید: حمایت جریان اصلاحات از این تشکل مشروط است و اگر باعث تقویت جریان اصلاحات شوند، قطعا مورد حمایت قرار می‌گیرند.

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم به ارائه نظرات خود در رابطه با تأسیس تشکل جدیدی با عنوان "ندای ایرانیان" پرداخت و تأکید داشت حمایت اصلاح‌طلبان از "ندای ایرانیان" مشروط به فعالیت‌های آنها است. مشروح گفت‌وگوی این فعال سیاسی اصلاح‌طلب را در زیر می‌خوانید:

تسنیم: آقای شیرزاد نظرتان در مورد ایجاد تشکل جدید با عنوان "ندای ایرانیان" چیست؟

شیرزاد: یکی از اصول اصلاحات بحث تکثر سیاسی است و ما معتقد هستیم که هر گروهی با هر طرز تفکری به شرط اینکه موازین قانونی را نشکند می‌تواند فعالیت کند، بنابراین طبیعی است ما با این دوستان هم که از اصلاح‌طلبان هستند، مشکلی نداریم و خوشحال می‌شویم بتوانند یک نشاط جدیدی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کنند.

تسنیم: برخی از کارشناسان مسائل سیاسی می‌گویند تشکل "ندای ایرانیان" باعث اختلاف و انشقاق در جریان اصلاحات می‌شود، مثلاً آقای قوچانی می‌گوید من تأسیس ندای ایرانیان را صلاح نمی‌دانم و برخی می‌خواهند «غوره نخورده مویز شوند» و از طرفی هم آقای خرازی به انتقاد اصلاح طلبان واکنش نشان می‌دهند. به نظر شما تأسیس ندا ایرانیان انشقاق در جریان اصلاحات را تقویت نمی‌کند؟

شیرزاد: بستگی دارد به اینکه انشقاق را به چه صورت معنی کنیم؟ اگر به معنای تحت‌الفظی باشد، یعنی وقتی چیزی به دو قسمت تقسیم شود می‌گویند منشق شده است که یک اصطلاح عربی است و به معنای دو پاره شدن یا دو قسمت شدن است، در این صورت و بر اساس معنای تحت الفظی، به هر حال تجزیه سیاسی در حزب نوعی انشقاق تلقی می‌شود ولی به معنای اینکه جبهه اصلاحات نتواند وحدت خودش را حفظ کند، به این معنا نیست. همین الان در جبهه اصلاحات یک حزب و گروه نداریم و چندین گروه مختلف است که هر کدام فعالیت خودشان را دارند.

مشابه این مسئله نیز در زمان تأسیس حزب اعتماد ملی هم پیش آمده بود، گروهی از فعالان جبهه اصلاحات جمع شدند و حزب اعتماد ملی را تشکیل دادند و آن زمان هم این بحث‌ها مطرح بود و همه دیدیم جبهه اصلاحات با وجود اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌های که در آن است متحد باقی می‌ماند. به هر حال جمعی از دوستان این اختیار را دارند که بین خودشان جمع شوند و تشکلی را ایجاد کنند و در آن تشکل فعال‌تر ظاهر شوند و این اختیاری است که دارند و هیچ‌کس هم نمی‌تواند مانع این مسئله شود.

تسنیم: برخی اصلاح‌طلبان می‌گوید اعضای ندای ایرانیان به زودی اشتباه خودشان را متوجه می‌شوند، آیا جریان به نظر شما تشکل ندای ایرانیان موفق خواهند شد؟

شیرزاد: نظر آقای قوچانی محترم است ولی به نظر من الان قابل پیش‌بینی نیست و به طور قطع نمی‌شود اظهار نظر کرد. اینکه تا چه حد موفق خواهند بود به تلاش این تشکل برمی‌گردد که چقدر بتوانند نظرات مردم و بدنه اصلاح‌طلبان را به خودشان جلب کنند. طبیعی است اگر دوستان بخواهند صرفا با نگاه منتقد به سیر اصلاح‌طلبان وارد شوند، در دراز مدت موفق نخواهند بود. یک زمانی در حزب اعتماد ملی مشابه این مسئله را داشتیم. بعضی از دوستان فکر می‌کردند حتما بایستی نگاه انتقادی به جبهه اصلاح‌طلبان داشته باشند ولی به فاصله نزدیکی همه دریافتند وحدت و یکپارچگی در جبهه اصلاحات بهتر می‌تواند کمک کند.

در حال حاضر نیز در شرایطی هستیم که بخش قابل توجهی از جبهه اصولگرا را نیز به سمت خودمان جذب کنیم و در مواردی مثل دولت آقای روحانی ما توانستیم به نوعی از وحدت عمل بین بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برسیم که در جای خودش جالب است. رخداد یک چنین مسائلی می‌تواند به اصطلاح یک فرصت باشد و به معنای یک تهدید نیست. اینکه چقدر موفق خواهند بود یا خیر به تلاش خود دوستان بستگی دارد. کار سیاسی و حزبی خیلی دشوار است و وقت، زمان، ایثارگری، پول، حمایت و همه این چیزها مهم است و به راحتی امکان‌پذیر نیست ولی به هر حال برای این دوستان آرزوی موفقیت می‌کنم.

تسنیم:  با توجه به توضیحاتی که دادید، آیا تأسیس تشکل جدیدی با عنوان "ندای ایرانیان" لازم بود؟

شیرزاد: از دیدگاه چه کسانی؟

تسنیم: از دید جریان اصلاحات...

شیرزاد: ما اختلاف مبنایی با برخی از دوستان اصولگرا داریم، اینکه چه چیزی لازم هست یا نیست را به یک نگاه کدخدا منشانه از بالا موکول نمی‌کنیم و بر این تصور نیستیم که مرکزی در اصلاحات باید تشکیل شود که ببیند ایجاد حزب جدید لازم هست یا نیست. خود دوستان هستند که باید به این پرسش جواب دهند که آیا تشکلی لازم هست یا نیست؟ به غیر از آقای خرازی که چهره شاخص این جریان هستند، دوستان دیگری نیز در اطراف وی هستند و این سئوال را باید آنها پاسخ دهند که آیا می‌توانستد در چهارچوب‌های موجود درجبهه اصلاحات فعالیت کنند یا خیر؟ اگر احساس کردند که نمی‌توانند در نتیجه محق هستند که حزب جدیدی را راه بیندازند. نکته‌ای که مهم است و همه باید توجه داشته باشند این است که فعالیت سیاسی دشوار است و اینطور نیست که بخواهند اراده‌ای کنند و آرزویی کند و به نتیجه برسد، کار خیلی دشوار است و مثل همه راه بسیار پر مخاطره و سختی را در پیش دارند، آیا لازم هست یا نیست را قطعا باید اعضای تشکل ندای ایرانیان پاسخ دهند.

تسنیم: خب! بالاخره لازم بود ایجاد تشکل جدید در جریان اصلاحات؟

شیرزاد: این سؤال را می‌شود به این شکل جواب داد که آیا تشکل ندای ایرانیان می‌تواند باعث تقویت جبهه اصلاحات شود یا منجر به تضعیف جبهه اصلاحات شود. طبیعی است ما دوست داریم موجب تقویت جبهه اصلاحات شود. پاسخ به این سئوال را باید به آینده موکول کنیم. این دوستان می‌توانند مجموعه رفتاری را داشته باشند که باعث پویایی و انجسام اجتماعی شود و ممکن است بتوانند در انتخابات آینده آرایی را جلب کنند که ما نتوانستیم جلب کنیم، طبیعتاً مثبت است ولی اگر صرفا به یک نوع انتقاد و گلایه و گله‌گذاری بخواهد محدود شود و کسانی هم بخواهند به این شکاف دامن بزنند و این شکاف را به عنوان تفرقه و دوگانگی و شکاف سیاسی در درون اصلاحات دامن بزنند قطعا می‌توانند منفی باشد. مجموعا خوش‌بین هستم و امیدوار هستم با حسن‌نیتی که وجود دارد و در دورن جریان اصلاح‌طلب شاهد واکنش تندی نسبت به این‌ها نبودیم و امیدواریم خود آنها هم محتاطانه عمل کنند و من به طور نسبی خوش‌بین هستم.

تسنیم: جواب شما کاملا مشروط بود، یعنی می‌خواهید بگویید اگر بخواهد حمایتی از سوی جریان اصلاحات در خصوص "ندای ایرانیان" صورت بگیرد به صورت مشروط است؟ یعنی اگر این تشکا بتواند موجب تقویت جریان اصلاحات شود مورد حمایت قرار می‌گیرد؟

شیرزاد: بله. دقیقا همین طور است.

تسنیم: با کمال تشکر از فرصتی که به ما دادید...

شیرزاد: خواهش می‌کنم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon