اقتصاد با رشد ۱ درصد هم در رکود است/نرخ سود باید همراه تورم کم شود

اقتصاد با رشد 1 درصد هم در رکود است/نرخ سود باید همراه تورم کم شود

خبرگزاری تسنیم:رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه رکود اقتصادی مختص سال‌های ۹۰ و ۹۱ نیست و با رشد یک درصدی بازهم در رکود هستیم، گفت: نرخ سود بانکی باید همراه با تورم کم شود.

مجید قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم مبنی براینکه طبق اعلام آقای نوبخت سخنگوی دولت رشد اقتصادی در شش ماهه نخست امسال مثبت یک درصد خواهد شد، آیا در این مدت مولفه‌های اقتصادی و برآوردها بیانگر تحقق این رشد بوده اند؟ گفت: باید آمارها را دید و من اطلاعی از جزئیات آمارها ندارم ولی باید توجه داشته باشید که با رشد یک درصدی از رکود خارج نمی شویم.

این فعال اقتصادی همچنین با تأکید براینکه حتی اگر رشد یک درصدی هم محقق شود بازهم در رکود هستیم، افزود: وقتی بتوانیم اقتصاد ملی را به ظرفیت تولید و پتانسیل های خود برسانیم می توانیم بگوییم از رکود خارج شده ایم.

* رکود فقط مختص سال‌های 90 و 91 نبود

وی با بیان اینکه رکود فقط در سال‌های 90 و 91 نبوده است، تصریح کرد: سال‌های قبل از 90 نیز رکود داشتیم ولو اینکه در آن سال‌ها نرخ رشد اقتصادی مثبت شده باشد، دلیل این رکود هم این بود که تولید ما در آن سالها طبق ظرفیت کشور نبوده است.

قاسمی ضمن اشاره به اینکه شرایط کشور ما شرایط رکود تورمی پایدار و نوسان دار است، ادامه داد: به همین منظور است که تاکید داریم رکود تنها به دو سال 90 و 91 ختم نمی شود.

* بازنگری نرخ های سود بانکی کار درستی است/ نرخ سود باید همراه تورم کم شود

مدیرعامل بانک پاسارگاد در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده اند نرخ سود متناسب با تورم بازنگری خواهد شد، آیا این بازنگری مورد تایید بانکداران می باشد؟ گفت: این بازنگری کار درستی است چراکه وقتی تورم کاهش پیدا می کند نرخ سود هم باید متناسب با آن کم شود.

وی ضمن اشاره به اینکه بزرگترین مشکل سیستم بانکی که موجب افزایش انتظارات از این سیستم شده  این است که بخش اقتصاد کلان کشور خوب عمل نکرده است، افزود: بنابراین اگر اقتصاد کلان کشور طوری عمل می کرد که تورم تک رقمی می شد بانک‌ها به این میزان تحت فشار نبودند.

قاسمی با ابراز امیدواری از اینکه سیاست‌های اقتصاد کلان دولت یازدهم بتواند مشکل تورم را حل کند، اظهار داشت: وقتی تورم 40 درصدی داشته باشیم طبیعی است که بانک‌ها نمی توانند با نرخ پایین سپرده جذب کنند، همچنین طبیعی است در این حالت تولید نیز تحت فشار قرار گیرد چراکه قیمت تمام شده پول بالا می رود.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط تورمی سال‌های قبل طبیعی بوده که بانک‌ها نتوانند قیمت تمام شده پول را کاهش دهند چراکه بانک‌ها در اینجا گیرنده قیمت‌ها هستند نه دهنده قیمت ها یعنی قیمت‌ها به آنها تحمیل می شود.

* وضع بانک‌ها با جذاب شدن کارمزدهای بانکی خوب می شود

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تاثیر تغییرات نرخ سود بر اقتصاد کشور افزود: تعیین نرخ سود امری است ضروری که باید سیال و منعطف باشد؛ هیچ اشکالی در تغییر این نرخ ها پیش نمی آید اما باید سپرده های قبلی مشمول همان نرخ های قبل باشد و سپرده های جدید با نرخ های روز افتتاح خواهند شد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آقای طیب نیا وزیر اقتصاد معتقدند برای جلوگیری از بنگاه داری بانک‌ها باید نرخ های سود برای آنها سوداور شود، آیا این سیاست با کاهش نرخ های سود تضاد ندارد؟ گفت: باید نرخ‌های خدمات جذاب باشد؛ الان نرخ کارمزد در سیستم بانکی خیلی پایین است و اگر این نرخ ها جذاب شوند وضعیت بانک‌ها خوب خواهد شد.

* تردید دارم شبهه‌ای برای ربوی بودن نرخ های روز شمار وجود داشته باشد

قاسمی در خصوص شبهه ربوی نرخ های روزشمار سود بانکی، تصریح کرد: نحوه استفاده از پول و اینکه آیا وقتی پول در بانک سپرده گذاری می شود قابل استفاده است یا خیر؟ مبنای این مسائل است. چراکه پول حتما باید در کار اقتصادی استفاده شود و بعد بازده آن فعالیت موجب پرداخت سود سپرده گذار شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اما این روزها با نظام بانکداری الکترونیکی و سرعت عملیات بانکی مطلب قابل تامل است، یعنی شبهه ناک بودن این نرخ ها قابل تامل است و من تردید دارم شبه ای وجود داشته باشد.

* از تحقیق و تفحص استقبال می کنیم/ درباره ادامه شکایت از یک نماینده درحال تصمیم گیری هستیم

وی درباره طرح تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد در مجلس، گفت: نقاط قوت و درخشندگی بانک پاسارگاد در این تحقیق و تفحص بروز پیدا می کند؛ البته این حق نمایندگان است که سوال کنند و ما هم در خدمتشان هستیم.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در خصوص سوالات نمایندگان مجلس درباره عملکرد این بانک، تصریح کرد: چیز خاصی نیست فقط چند مورد مطرح شده که چندان دقیق و صحیح نیست.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر حقوقی مجلس می تواند از یک بانک خصوصی تفحص کند، افزود: من از نظر حقوقی به این موضوع اشراف ندارم؛ ولی از اینکه درباره بانک پاسارگاد سوالی مطرح شود و پاسخگو باشیم فرصت را مغتنم می دانیم برای پاسخگویی به خدمات ارزشمند این بانک.

وی با اشاره به پرداخت 26 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک پاسارگاد به بخش تولید، گفت: یکی از سوالات این است که بانک پاسارگاد به تولید نپرداخته درحالی که آمار نشان می دهد اینطور نیست. همچنین در این چند سال به 275 هزار نفر تسهیلات خرد پرداخت شده است.

این فعال بانکی همچنین تصریح کرد: ما فکر می کنیم سوال از عملکرد بانک‌ها فارغ از بحث حقوقی حق نمایندگان مجلس است، ما هم خوشحالیم که سوال شده و انشاءالله به موقع پاسخ هم خواهیم داد و امیدواریم این پاسخ ها باعث جلوه خدمات بانک شود.

مدیرعامل بانک پاسارگاد خبر چند ماه قبل تسنیم مبنی بر شکایت این بانک از یکی از نمایندگان مجلس را تایید کرد و افزود: ما شکایت کرده ایم اما در رابطه با اینکه این شکایت را ادامه دهیم یا خیر درحال تصمیم گیری هستیم. چراکه در شرایطی که بانک‌ها تحریم هستند طرح این مسائل می تواند لطمه جدی به نظام بانکی شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه