رئیسعلی دلواری سردار بزرگ جنوب در مبارزه با استعمار پیر + تصاویر


رئیسعلی دلواری سردار بزرگ جنوب در مبارزه با استعمار پیر + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: شهید رئیسعلی دلواری آزادی‌خواه و رهبر قیام جنوب با حکم جهاد علمای دینی علیه نیروهای انگلیسی قیام کرد و پس از چندین بار غلبه بر نیروهای غاصب، در ۱۲ شهریور سال ۱۲۹۴ به شهادت رسید و به نماد مبارزه با استعمار تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، رئیسعلی دلواری فرزند رئیس‌محمد از خان‌های تنگستان بود که در سال 1260 هجری شمسی در دلوار استان بوشهر در ساحل خلیج فارس به دنیا آمد.

این سردار بزرگ جنوب از همان دوران نوجوانی با سادات و مجتهدین ارتباطی نزدیک برقرار می‌کند و به آموختن دروس دینی می‌پردازد.

این استعمارستیز هنگامی که متوجه حضور انگلیسی‌ها در بوشهر می‌شود بلافاصله با علمای دینی به شور و مشورت می‌پردازد و کسب تکلیف می‌کند.

رئیسعلی دلواری در نبردهای مختلفی مقابل نیروهای متخاصم قرار گرفت که می‌توان به نبردهای جنگ جهانی اول، نبرد دلوار، و نبرد بوشهر اشاره کرد.

وی در این نبردها ضربه‌های سنگینی بر پیکره نیروهای انگلیسی وارد کرد و موفق شد این نیروها را از خاک ایران خارج کند.

قیام مردم تنگستان به‌سرداری رئیسعلی دلواری روی هم هفت سال طول کشید و پاسداری از خاک و وطن و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن از اهداف دلیران تنگستان بود.

معاون استاندار بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه رئیسعلی نماد روحیه استکبارستیزی مردم بوشهر است اظهار کرد: رئیسعلی دلواری نمادی از فرهنگ و روحیه استعمارستیزی مردم استان بوشهر و دیگر نقاط ایران است.

محمدحسن پرآور با اشاره به رشادت‌ها و دلاورمردی‌های این شهید گرانقدر، تصریح کرد: رئیسعلی دلواری انسانی هوشمند، آگاه، متعهد، هدفمند و شجاع بود.

وی با بیان اینکه این مبارزات نشان داد که ایرانی هیچ‌گاه در مقابل زورگویان تسلیم نمی‌شود، افزود: رئیسعلی دلاورمردی است که مبارزاتش برابر انگلیس تا همیشه تاریخ در جهان جاودانه می‌ماند.

معاون استاندار بوشهر، از برگزاری همایش روز ملی مبارزه با استعمار با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در دلوار خبر داد و گفت: رئیسعلی دلواری نماد مبارزه با استعمار و استکبار است که برای قدردانی از این روحیه استعمار ستیزی همایش روز ملی مبارزه با استعمار در زادگاه رئیسعلی دلواری در شهر دلوار برگزار می‌شود.

رئیسعلی دلواری جوان 24ساله اهل دلوار با رشادت‌های خود در مبارزه با استعمار پیر انگلیس نام خود را جاودانه ساخت به‌گونه‌ای که سال 89  با مصوبه شورای عالی انقلاب روز 12 شهریور سالروز شهادت شهید رئیسعلی دلواری به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نام‌گذاری شد.

رئیسعلی دلواری در مبارزه با استعمار، ژرفای ایمان خود را نشان داد و به قیام ضداجنبی جنوب رنگ خاصی بخشید.

رئیسعلی دلواری نبرد علیه قوای مهاجم را وظیفه ملی و مذهبی خود می‌دانست و فعالیت‌های ضدانگلیسی شهید رئیسعلی دلواری از این اعتقاد مایه می‌گرفت و تقویت شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه هنوز انگلیسی‌ها از نام رئیسعلی دلواری به‌عنوان نماد مقاومت و استعمارستیز هراس دارند خاطرنشان کرد: آنان به‌زعم خود در نهایت قدرت بودند اما در عرصه مقاومت، شهید رئیسعلی دلواری شکستی بی‌نظیر به آنان چشاند که همواره از نام رئیسعلی دلواری هراس دارند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با تشریح فلسفه حادثه قیام نهضت جنوب  گفت: رئیسعلی دلواری با گرفتن فتوا از مراجع تقلید و علمای دین و آموزه‌های قرآن کریم قیامی به‌پا کرد که در تاریخ جهان ثبت و ضبط شد.

وی با بیان اینکه جهان استعمار هیچ‌گاه قیام استعمار ستیزی دلوار و دلواری‌ها را فراموش نمی‌کند بیان کرد: دلوار و رئیسعلی دلواری به‌عنوان نماد پایداری و اقتدار بر پهنه گیتی می‌درخشد چراکه با پشتیبانی ولایت فقیه استعمار را به زانو درآورد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه رئیسعلی دلواری به همگان آموخت که گام اول در راه مبارزه، ولایت‌مداری و تابعیت از دین است گفت: رئیسعلی دلواری قاطعانه تصمیم گرفت با اذن روحانیون خود را فدای استقلال و تمامیت ارضی وطن کند و در این راه تا آخرین قطره خون خود ایستادگی کرد.

استاندار بوشهر با بزرگداشت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس بر لزوم معرفی رئیسعلی دلواری در سطح بین‌المللی تأکید کرد و گفت: رئیسعلی دلواری نماد مقاومت، ایثار و استعمارستیزی مردم ایران است و بزرگداشت یاد و نام این شهید والامقام امری بسیار مهم است.

مصطفی سالاری با بیان اینکه رئیسعلی دلواری و همرزمانش با فتوای علمای دین مردانه در برابر دشمن ایستادند  گفت: در شرایطی که استعمار انگلیس به خاک ایران تجاوز کرده بود رئیسعلی دلواری و هم‌رزمانش با الهام از مکتب اسلام و با استفاده از رهنمودهای سازنده علما و روحانیت معظم، مردانه در برابر دشمن ایستادند و اجازه خودنمایی به دشمن ندادند.

وی تأکید کرد: رئیسعلی دلواری با شجاعت و رشادت مثال‌زدنی در برابر قوای متجاوزان ایستاد و امروز الگویی بی‌نظیر در استعمارستیزی و دفاع از خاک وطن است.

امام جمعه دلوار نیز با اشاره به رشادت‌ها و دلاورمردی‌های رئیسعلی دلواری و همرزمانش افزود: به زانو درآوردن بزرگ‌ترین استعمار جهان دل شیر می‎خواست که رئیسعلی دلواری با رشادت و شیرمردی این کار مهم را انجام داد.

حجت‌الاسلام علی زاهددوست با بیان اینکه باید همه ویژگی‌ها و دلاورمردی‌های رئیسعلی را به‌صورت کامل  تبیین شود تصریح کرد: شهید رئیسعلی دلواری آزادی‌خواه و رهبر قیام جنوب با حکم جهاد علمای دینی بوشهر علیه نیروهای انگلیسی قیام کرد و پس از چندین بار غلبه بر نیروهای غاصب، در 12 شهریور سال 1294 به شهادت رسید و به نماد ایستادگی و مبارزه با استعمار تبدیل شد.

در سوگندنامه رئیسعلی آمده است: ای کلام الله، گفتار مرا شاهد باش، من به تو سوگند یاد می‌کنم که اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند، در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.

اینجا خانه شهید دلواری است، خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد و بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت.

اینجا جایی بود که هم‌رزمان رئیسعلی جمع می‌شدند و نقشه  حمله به دشمن را طراحی می‌کردند.

این منزل که اکنون به موزه تبدیل شده دارای 23 اتاق به‌مساحت سه هزار و 750 متر مربع و قدمت بیش از 110 سال است که در آنها 17 فضا برای حفاظت از اسناد و اشیای تاریخی ایجاد شده است.

در این موزه 94 جنگ‌افزار و سند تاریخی مربوط به حماسه‌های مردم استان بوشهر در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و خلیج فارس به نمایش در‌آمده است.

انتهای پیام/ب*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon