مهار داعش بدون کمک ارتش سوریه‌شدنی نیست/ غرب از شعار کناره‌گیری اسد دست بردارد

مهار داعش بدون کمک ارتش سوریه‌شدنی نیست/ غرب از شعار کناره‌گیری اسد دست بردارد

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی نوشت که ضرورت مهار موفقیت آمیز داعش، تشکیل جبهه مشترک میان سوریه و مخالفان سوری و کمک گرفتن از ارتش اسد و پیوستن آمریکا به روند همگرایی جدید منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت که برای شکست داعش باید روی سوریه متمرکز شد.

بر اساس این گزارش، موفقیت های جنگی داعش در عراق و تجدید اقدام نظامی آمریکا در این کشور، توجه را به سمت سوریه جلب کرده است؛ داعش در اصل در سوریه و با جنگ علیه دولت دمشق بود که به جاذبه خود افزایش داد؛ داعش امروز در سوریه مقر گرفته و از اراضی سوریه برای اجتماع دوباره و تامین تجهیزاتی مجدد خود استفاده می کند.

در حال حاضر در پایتخت کشورهای غربی بحث ها درباره چگونگی مقابله با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از سر گرفته و گزینه همراهی با اسد و یا ایجاد یک گروه مخالف قوی از سنی ها در سوریه جهت شکست داعش مطرح شده است اما اعتماد بیش از حد به هر یک از این دو گزینه احتمالا به شکست ختم می شود.

*مهار داعش در سوریه بدون کمک گرفتن از ارتش اسد امکان پذیر نیست

پیشرفت های داعش در سوریه را نمی توان بدون داشتن ارتش سوریه به عنوان نیرویی که بیشترین قابلیت برای به چالش کشیدن این گروه تروریستی را دارد، مهار کرد و از طرف دیگر رویکردی که فاقد حمایت کافی از طرف سنی های ناراضی از نظام دمشق در سوریه باشد نیز نمی تواند در دراز مدت، مانع داعش شود و سیاست غرب علیه داعش باید فراتر از این دوگانگی کاذب حرکت کند.

در عراق این درک صریح وجود دارد که پیشرفت ارتش این کشور علیه داعش نیازمند اتحاد بین ارتش و دولت و همچنین با متحدان بغداد در دولت منطقه ای کردستان است و هیچ اشتیاقی برای تکرار اشتباهات سال 2003 میلادی و یک اشغال مجدد و کامل نظامی در عراق نیز وجود ندارد؛ در حال حاضر، آنچه حیاتی است، در نظر گرفتن سنی های عراق در امور سیاسی و قدرت بخشیدن به آنهاست.

*ضرورت ایجاد «جبهه ضد داعش» توسط دولت و مخالفان سوریه برای مهار داعش

اما سوریه دارای معادله متفاوتی از تعادل قدرت است و مهار موفقیت آمیز داعش در این کشور نیازمند حمایت از ارتش اسد و کردهای این کشور است و سنی های سوریه نیز باید درست مانند عراق، باید داعش را از جوامع خود بیرون کنند.

*غرب باید از شعار «ضرورت کناره گیری اسد» دست بردارد

بر اساس این گزارش، این امر به معنای ایجاد یک جبهه ضد داعش به کمک نظام سوریه و عناصر مخالف در این کشور و تشوق نظام سوریه و مخالفان سوری به گرفتن اسلحه هایشان در مقابل تروریست های داعش است تا در مقابل یکدیگر و این همان چیزی است که نه نظام سوریه و نه مخالفان غیر عضو داعش تاکنون آن را نپذیرفته اند و پیش نیاز تشکیل این جبهه ضد داعش توسط دولت و مخالفان سوریه، این است که شعار غربی ها مبنی بر ضرورت کناره گیری اسد از قدرت کنار گذاشته شود.

نیویورک تایمز نوشت که قدرت در سوریه باید تقسیم شود و طراحی گرفتن قدرت از اسد که تکرار حذف «نوری المالکی» از سمت نخست وزیری عراق است، واقع بینانه نیست اما همگرایی های جدید و قابل توجه منافع منطقه ای در شرایط فعلی، توافق برای به اشتراک گذاری قدرت در سوریه را محتمل تر ساخته است.

بر این اساس، ایران و عربستان سعودی به عنوان مهره های کلیدی در خاورمیانه در حال ایجاد جبهه ای مشترک علیه داعش هستند؛ این دو کشور پشتیبانان اصلی طرفین جنگ در سوریه هستند (ایران حامی نظام سوریه و عربستان سعودی حامی مخالفان سوری) و با این وجود، شکل گیری یک همگرایی منطقه ای جدید بین آنها، به معنای فرصتی است جهت پیشرفت در به کارگیری یک استراتژی منسجم علیه داعش.

جنبش های سیاسی تحت حمایت عربستان سعودی و ایران در لبنان نیز که پیشتر این کشور را در آستانه تجدید یک جنگ داخلی قرار داده اند، در حال حاضر در حال همکاری با یکدیگر برای مهار دستاوردهای زمینی داعش هستند؛ این دو طرف در قالب یک دولت مشترک در حال همکاری امنیتی هستند آن هم در شرایطی که عربستان سعودی میلیاردها دلار جهت حمایت از ارتش لبنان علیه داعش هزینه می کند.

علاوه بر این، ایران و عربستان سعودی در حال حمایت از تلاش های «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق به منظور تشکیل یک دولت جدید و فراگیر برای مقابله با داعش هستند؛ معاون وزیر امور خارجه ایران نیز هفته جاری به منظور شرکت در اولین مذاکرات سطح بالای دو جانبه میان ایران و عربستان سعودی، عازم ریاض شد.

نیویورک تایمز نوشت که غرب صراحتا تهدید داعش را می بیند و بنابراین، باید فراتر از سیاست ناکام و شکست خورده خود وارد عمل شود و با ملحق شدن به این همگرایی منطقه ای، رویکردی جدید در سوریه به کار گیرد و رهبران غربی نیز باید به عربستان سعودی تاکید کنند که مقابله با داعش باید ترجیح این کشور باشد و نه تغییر نظام در سوریه؛ ایران نیز باید اسد را متقاعد کند تا تقسیم واقعی قدرت در سوریه را بپذیرد و شکست داعش را اولویت نظامی خود قرار دهد.

در پایان این گزارش آمده است: رهبران غربی داعش را تهدیدی برای امنیت ملی خود توصیف کرده اند که این تعریف باید در حال حاضر، به یک سیاست ظریف تر در سوریه تبدیل شود و شامل همکاری با ایران و تشویق ارتباط نوپا میان عربستان سعودی و ایرانی ها باشد.

انتهای پیام/پ

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان