خبرگزاری فرانسه: موقعیت سیاسی جنبش حماس درعرصه بین المللی بهبود یافت

خبرگزاری فرانسه: موقعیت سیاسی جنبش حماس درعرصه بین المللی بهبود یافت

خبرگزاری تسنیم: خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ˈحماس ˈ در ۵۰ روز جنگ رژیم صهیونیستی به منطقه نوار غزه خسارات مالی و نظامی زیادی متحمل شد؛ اما موقعیت سیاسی این جنبش در عرصه بین المللی ارتقا یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری فرانسه  از غزه گزارش داد بعد از آتش بس هفته گذشته میان اسرائیل و نوار غزه، رهبران حماس چشم انداز رفع محاصره نوار غزه را مطرح کردند که شادی ساکنان این منطقه را در بر داشت.

تحلیلگران می گویند این موضوع که حماس توانسته در برابر حملات اسرائیل مقاومت کند، باعث تقویت مواضع و موقعیتش شد.

ˈهانی حبیبˈ کارشناس مسائل سیاسی می گوید: هیچ تصمیم سیاسی، ملی یا امنیتی بدون حماس از این پس گرفته نخواهد شد.

ˈکریم بیتارˈ رییس مرکز تحقیقات خاورمیانه در موسسه روابط بین الملل و استراتژیک ،نیز معتقد است: همین موضوع که حماس شکست نخورد، پیروزی نمادین است به ویژه با در نظرگرفتن عدم توازن قوا بین دو طرف.

بر پایه این گزارش، در 50 روز حملات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ، دو هزار و 143 نفر از ساکنان این منطقه به شهادت رسیده و 11 هزار نفر نیز زخمی شدند. همچنین 500 هزار نفر خانه های خود را ترک کردند.

ˈمخیمر ابو سعداˈ استاد دانشگاه ˈالازهرˈ می گوید: حماس در این جنگ در مجموع پنج هزار راکت به سوی اراضی اشغالی شلیک کرد؛ و این امر قدرت حماس را نشان داد.

ˈولید مدللˈ کارشناس مسائل سیاسی در غزه نیز گفت: مقاومت حماس و تسلیم نشدن در برابر تل آویو به جامعه جهانی نشان داد این عقیده که تنها راهکار سیاسی برای حل بحران فلسطین وجود دارد زیرا حماس در واقع قدرت خود را در برابر اسرائیل نشان داد.

افزون بر این، بر اساس این گزارش کشته شدن 66 سرباز صهیونیستی در درگیری با نوار غزه بیشترین تلفات اسرائیل از زمان جنگ 2006 با حزب الله در جنوب لبنان است. همچنین مذاکرات در قاهره که به آتش بس منجر شد، یکی دیگر از عوامل ارتقای موقعیت سیاسی حماس بود. زمانی که ارتش مصر ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری پیشین مصر را در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) برکنار کرد، حماس یکی از متحدان خود را از دست داد و اعتبار منطقه ای اش کمی مخدوش شد. دولت نظامی که در مصر روی کار آمد تونل های نوار غزه به مصر را بست که به انزوای بیشتر حماس انجامید. اما به گفته مدلل حماس توانست موقعیت منطقه ای خود را با پافشاری بر خواسته فلسطینی ها در مذاکرات قاهره بهبود بخشد.

حماس از زمان امضای توافق نامه آشتی با جنبش فتح در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) بار دیگر به خط مقدم عرصه سیاسی در فلسطین بازگشت و ارتباط با ایران را بهبود بخشید.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان