حرکت کند خصوصی‌سازی در ۵ ماه نخست امسال

حرکت کند خصوصی‌سازی در 5 ماه نخست امسال

خبرگزاری تسنیم: در حالی که سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۳ مکلف به واگذاری سهام ۱۸۶ شرکت دولتی است؛ اما در ۵ ماه نخست امسال تنها ۳ هزار میلیارد تومان سهم دولتی توسط این سازمان واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در حالی که سازمان خصوصی سازی در ابتدای امسال نام 186 شرکت دولتی را در لیست واگذاریهای امسال که سال پایانی خصوصی سازی در کشور است اعلام کرده، در مقابل مرور عملکرد 5 ماه نخست امسال این سازمان نشان می دهد در این مدت تنها 3 هزار و 180 میلیارد تومان سهم دولتی واگذار شده است.
بر اساس این گزارش؛ از ابتدای امسال تا پایان مرداد، 25 هزار و 443 میلیارد ریال سهم دولتی در فرابورس، 6 هزار و 290 میلیارد ریال از طریق مزایده، 75 میلیارد ریال در بورس یک میلیارد ریال از طریق مذاکره به فروش رسیده است.
جزئیات واگذاریهای 5 ماه نخست امسال خصوصی سازی نیز نشان می دهد 31 هزار و 713 میلیارد ریال از این واگذاریها مربوط به شرکتهای گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 95 میلیارد ریال مربوط به شرکتهای گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.
بر اساس این گزارش؛ به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مجاز و مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند آن هم تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال 88. اما در تبصره 2 ماده 3 این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاراتی شده است.
همچنین در تبصره های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز و مکلف است به منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و 80 درصد باقیمانده را تا پایان سال 93 به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.
همچنین این میزان واگذاری در 5 ماه نخست سال 93 بابت عرضه و فروش سهام و دارایی به عموم متقاضیان بوده است و بدلیل منع قانونی در سال 93، هیچ سهمی بابت رد دیون دولت به دستگاههای طلبکار پرداخت نخواهد شد.
این گزارش می‌افزاید: در فهرست 186 شرکت قابل واگذاری در سال 93، تعداد 27 شرکت بسیار بزرگ، 76 شرکت بزرگ، 31 شرکت متوسط و 31 شرکت دیگر به همراه سهام خرد دولت در 9 شرکت بورسی و 12 شرکت(بورسی و غیربورسی) قرار دارند.
بنابر اعلام خصوصی‌سازی، شرکتهای بسیار بزرگ، شرکتهایی هستند که ارزش سهام دولت در آنها بیش از 10 هزار میلیارد ریال و شرکتهای بزرگ نیز شرکتهایی هستند که ارزش سهام دولت در آنها بیش از هزار میلیارد ریال برآورد می شود که از جمله شرکتهای بسیار بزرگ برای واگذاری در سال جاری می توان به پالایشگاههای نفت بندرعباس، لاوان و کرمانشاه و نیز شرکتهای ملی حفاری، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پتروشیمی دماوند، هلدینگ گاز ایران، مهاب قدس، صبا و نیروگاه‌های شهید رجایی، سهند، زاهدان، مفتح، خلیج فارس و آذربایجان اشاره کرد.
در میان فهرست شرکتهای بزرگ قابل واگذاری در سال جاری نیز نام شرکتهایی چون نیروگاه‌های خلیج فارس، سبز منجیل، لوشان، شاهرود و فولاد آذربایجان، به همراه طرح فولاد میانه و شرکتهای توزیع نیروی برق استانها و شهرستانها، شرکتهای غله و خدمات بازرگانی مناطق 14 گانه، قطارهای مسافربری رجاء، لوله گستر اسفراین، ماشین سازی تبریز و باشگاههای استقلال و پرسپولیس دیده می شود.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه