کشور سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دارد


کشور سالانه 120 هزار میلیارد تومان هزینه جاری دارد

خبرگزاری تسنیم: نائب رئیس مجلس در شیرازی گفت: از بودجه عمومی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی در سطح کشور، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری کشور است و فقط حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی در کشور اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی در مراسم بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) اظهار کرد: به امید آنکه در این دهه مبارک که با نام مبارک کرامت نام‌گذاری شده از عنایات خاص و توجه ویژه شمس‌الشموس، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و خواهر گرانقدر ایشان حضرت فاطمه معصومه(س) و برادران گرانقدر و عالی‌مقام آن حضرت که در این شهر خفته‌اند بهره‌مند شده و توشه برداریم.

وی با بیان اینکه روز بزرگداشت حضرت احمدبن‌موسی(ع) روز تجدید عهد و پیمان مردم شریف استان فارس با خورشید درخشان استان فارس و کشور، حضرت احمدبن‌موسی(ع) و برادران بزرگوار ایشان است، افزود: شما مردم شریف مفتخرید که از شهرهای دور و نزدیک با پای پیاده و سواره در قالب کاروان‌های منظم و متشکل به منظور عرض ارادت به محضر شاهچراغ(ع) مشرف شوید.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تشکر از آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) برای برنامه‌ریزی منظم در راستای حضور شایسته مردم در این آستان مقدس، خاطرنشان کرد: همه مسئولان استان فارس برای استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران حرم مطهر احمدبن‌موسی(ع) تلاش کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با اشاره به اینکه مجلس بزرگداشت در جوار مضجع شریف سه فرزند برومند، عالم و مجاهد حضرت امام موسی کاظم(ع) برگزار شده، تصریح کرد: جایگاه امامت و رهبری در دنیای اسلام در آموزه‌های دین از جایگاهی فاخر و ممتاز برخوردار است.

وی با بیان اینکه امام زمینه سعادت دنیا و آخرت بشر را فراهم می‌کند، اظهار کرد: ارتباط با مقام امامت و ولایت در همه ادوار حیات و مرگ راه تقرب و راه رسیدن به سعادت بوده و از پیامبر گرامی اسلام(ص) در اهمیت این موضوع روایات بسیاری توسط علمای اهل مکتب و اهل سنت بیان شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسول مکرم اسلام (ص) بر شناخت امام در همه ادوار تأکید دارند، افزود: مردم در هر عصر و زمان امام و پیشوایی دارند که پیامبر اسلام(ص) معرفت و شناخت امام را معرفت دین می‌دانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه شناخت در صورتی معنا پیدا می‌کند که فرد در مکتب امام زانو زده و ایمان با عمل همراه شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه بودند افرادی که امام را شناختند اما در مقابل امام ایستادند.

جایگاه امام در جامعه، جایگاه مدیریتی بوده است

وی جایگاه امام در حوزه دین و مدیریت جامعه را مانند جایگاه عمود آسیاب به سنگ آسیاب تشبیه کرد و گفت: جایگاه امام در جامعه جایگاه مدیریتی بوده و اگر انسان امام زمان خود را شناخت از نظر اسلام در واقع دین، پیامبر اعظم و قرآن را شناخته است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام رضا(ع) وقتی حدیث سلسله‌الذهب را در بدو ورود به نیشابور خواندند برای مردم شروطی را اعلام کردند، تصریح کرد: در این حدیث که امام رضا(ع) فرمودند«کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی و انا من شروطها»، امام خود را از شروط بهره‌مندی مردم از دژ و پناهگاه مستحکم اسلام عنوان کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با اشاره به اینکه این حدیث امام رضا(ع) ترجمه سخن پیامبر است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته و فاخر حضرت احمدبن‌موسی(ع) آن است که ایشان با اینکه خود دارای جایگاه و مقام فاخر نزد پیروان مکتب اهل بیت(ع) بود اما امام زمان خود را به خوبی شناخت.

وی به بیان خصوصیات بارز اخلاقی حضرت شاهچراغ(ع) پرداخت و گفت: حضرت احمدبن‌موسی(ع) در دوران خود از جایگاه رفیع عبادت، بندگی، تقوی، شجاعت، شهامت، انفاق و مقام علمی فاخر برخوردار بوده و ایشان در زمان حیات خود بیش از یک هزار بنده را خریده و آزاد کردند.

حضرت شاهچراغ (ع) امین ولایت بودند

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) تعداد بسیاری از پیروان امام که از مقام رفیع حضرت احمدبن‌موسی(ع) آگاهی داشتند، به درب خانه ایشان آمدند تا با آن حضرت به عنوان امام هشتم بیعت کنند، افزود: حضرت شاهچراغ(ع) مردم را جمع کرده و در بین اجتماع مردم بر فراز منبر رفته و خطبه بسیار غراء و عالمانه‌ای ایراد فرموده و فرمودند امام هشتم شما من نیستم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ابوترابی با اشاره به اینکه حضرت احمدبن‌موسی(ع) امام رضا را به عنوان امام هشتم به مردم معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ایشان درمورد فضائل حضرت علی‌بن‌‌موسی‌الرضا(ع) سخنرانی طولانی ایراد فرموده و به همراه همه شیعیان به محضر امام رضا(ع) شرفیاب شده و با آن حضرت بیعت کرده و امام رضا(ع) را به عنوان امامی که از سوی خدا و رسول منصوب شده است شناخته و پذیرفتند.

وی شناخت امام زمان و پذیرفتن ایشان را در عقیده و عمل یکی از دلایل مقام رفیع حضرت شاهچراغ(ع) عنوان و تصریح کرد: امروزه شما مردم و شیعیان اهل مکتب پس از بیش از یک هزار و 200 سال در جوار مرقد آن حضرت اجتماع کرده و برای عرض ارادت به محضر این بزرگواران شرفیاب شده‌اید.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حدیث«انا مدینه‌العلم و علی بابها» اظهار کرد: امام در تبیین معارف دین معارف قرآن را بیان می‌کند و بهترین راه دستیابی به علم حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان هستند.

حجت الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه اگر مردم امام زمان خویش را در جایگاه درست آن بشناسند معارف ناب اسلام را شناخته‌اند، افزود: اگر چنین شناختی برای مردم حاصل شود و مردم مرجعیت خود را بشناسند جامعه به بهترین فضائل از جمله عدالت آراسته شده و مردم با حق انس می‌گیرند.

وی امام را تجمع واقعی بین دین و قرآن دانست و گفت: امام قرآن ناطق است و کلام و سخن امام راه حق را فرا روی پیروان مکتب اهل بیت(ع) قرار داده و به همین دلیل مقام امام و شناخت امام در آموزه‌های دینی از جایگاه فاخر برخوردار است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ملت بزرگ ایران را از نعمت شناخت امام زمان خود برخوردار دانست و خاطرنشان کرد: معرفت اولیای دین و پیشوایان دین راه سعادت را در دنیا و آخرت فرا روی افراد قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با استناد به آیات قرآن مبنی بر اینکه وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه نه تنها در دوران حیات خویش بلکه پس از رحلت نیز مشعل هدایت است، تصریح کرد: وجود ایشان راه تقرب به خداوند است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم خدا ما را مورد رحمت قرار داده و قرآن راه را به ما نشان دهد باید از ظلم به خویش بپرهیزیم، اظهار کرد: معصیت ظلم بر نفس است که اگر مردم بدان گرفتار شدند باید به محضر پیامبر شرفیاب شده و در محضر ایشان توبه و طلب استغفار کنند و پیامبر برای ایشان طلب رحمت کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی برای آمرزش گناهان چند شرط را عنوان کرد و گفت: انسان باید توجه کند که به معصیت و ظلم بر نفس دچار نشود و اگر شد بر ترک آن اراده کند که لازم است به محضر پیامبر(ص) شرفیاب شود زیرا تشرف به محضر پیامبر از نگاه قرآن شرک نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه سخن و کلام پیامبر اکرم(ص) کلام خدا و الهی است، افزود: اگر پیامبر برای انسان توبه‌کار دست به دعا بردارد و از خداوند طبی رحمت و مغفرت کند رحمت خداوند فرود می‌آید.

وی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه از بالاترین حیات برخوردارند، خاطرنشان کرد: خداوند حقیقت و مبدأ حیات است و این بزرگواران که به مبدأ حیات متصلند نیز در اوج حیات هستند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضرت احمدبن موسی(ع) در حیات خود بالاترین شخصیت والای علمی، مورد اعتماد امام موسی‌کاظم(ع) و عابدی به تمام معنا بوده، تصریح کرد: امام‌زاده سیدمحمدبن‌موسی(ع) در کلام و محاوره مردم زمان خویش به عابد شهر معروف بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با اشاره به اینکه شهدای استان فارس به این امام‌زاده‌های عالیقدر اقتدا کردند، اظهار کرد: بر اساس روایات تعداد حدود 15 هزار نفر از شیعیان به دعوت امام زمان خویش برای خون‌خواهی از مأمون به سمت طوس حرکت کردند و در این استان با لشکر قدرتمند حاکم وقت روبه‌رو شدند.

وی با بیان اینکه حضرت احمدبن‌موسی(ع) در آن زمان به بیان صحبت برای اصحاب و یاران پرداختند، افزود: ایشان همانند جد بزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) به یاران اعلام کردند که ما در جنگ نابرابر قرار گرفته‌ایم اما هیچ‌یک از اصحاب نبرد را رها نکرده و همه ایستادگی کردند.

پیروزی مردم در لبنان، سوریه و غزه میوه شیرین انقلاب اسلامی است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ تحمیلی هشت ساله ایران، خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران دفاع مقدس را خلق کردند و پیروزی مقاومت اسلامی در غزه، لبنان و سوریه از میوه‌های شیرین دفاع مقدس است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی تصریح کرد: اگر سیلی شما بر چهره سیاه استکبار و مزدوران او در منطقه به دست سلحشوران مقاومت اصابت کرده و مقاومان سوریه موفق شده و مردم عراق به تشکیل دولت مستقل فکر می‌کنند اینها همه قدرت خود را از ایثارگران و مجاهدت‌های هشت ساله ایشان گرفته‌اند.

شکار پهپاد اسرائیلی نمایش قدرت نیروهای مسلح ایران است

وی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیار قدرتمند است، اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به قدری قوی است که پهپاد آسمان‌خراش را بر فراز ایران رصد کرده و مورد هدف قرار داده و ساقط کرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی این قدرت را برآمده از ایمان و اعتقاد خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و دلسوزان نظام دانست و گفت: همه این عزیزان در مکتبی تربیت شدند که پرچم‌داران آن اهل بیت(ع)، معصومان و سلاله پاک ایشان از جمله حضرت احمدبن‌موسی(ع)، حضرت سیدمحمدبن‌موسی(ع) و سیدعلاءالدین‌حسین(ع) هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه امروز مکتب تشیع پرچم‌دار مبارزه با استکبار در جهان است، افزود: اگر استکبار در منطقه به اهداف شوم خود دست نیافته به دلیل وجود مکتب شهادت است و باید این راه را پاس داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید در مسیر دفاع از حق و اهل بیت(ع) گام برداشت، خاطرنشان کرد: ملت ایران در منطقه و جهان از اقتدار سیاسی بسیار خوبی برخوردار است به نحوی که در مذاکرات 1+5 افراد طرف مذاکره مجبور به مذاکره از موضع ضعف شده و ایران با موضع ایستادگی و مقاومت به پای مذاکرات می‌رود.

وجود ولایت فقیه راه  افزایش اقتدار نظام را هموار کرده است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی این قدرت و اقتدار ایران اسلامی را برآمده از پیروی از ولایت فقیه دانست و تصریح کرد: وجود ولایت فقیه در کشور اسلامی ما راه را برای افزایش اقتدار نظام در عرصه‌های مختلف هموار کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه باید راه را درست انتخاب کرده و تحت تربیت خداوند قرار گرفت، اظهار کرد: ملت بزرگ ایران با ایستادگی و مقاومت دوران سخت بسیاری از جمله یک دهه جنگ تحمیلی و بیش از سه دهه سخت‌ترین تحریم‌ها را پشت سرگذاشتند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان ایران اسلامی در تلاشند تا راه حرکت را بر روی ملت ایران ببندند، افزود: باید با تکیه بر ظرفیت‌های درونی کشور ساختار و قدرت نظام را ارتقا بخشید و باید ظرفیت‌های ملی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت کرده و بهره از قدرت درونی کشور راه برون‌رفت از تنگناها را هموار می‌کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به اولیای دین و اهل‌بیت(ع) را یکی از راه‌های افزایش ظرفیت‌های دینی و انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: زنان مسلمان ما باید با دینداری و وفاداری به همسر نقش خود در مادری و همسری را به بهترین نحو ایفا کرده و با پیروی از مادر حضرت احمدبن‌موسی(ع) که شخصیتی استثنایی است در ارتقای سطح فرهنگی و اعتقادی جامعه تلاش کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با اشاره به اینکه زیارت این بزرگواران تجدید عهد و پیمان با ارزش‌های معنوی ایشان است، تصریح کرد: باید ارتباط با این حرم‌های مطهر را تقویت کرد و در پرتو آموزه‌های حیات‌بخش اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) جامعه را در مسیر آراستگی به فضائل اخلاقی و ایمانی هدایت کرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت مسئولان هر سه قوه که از تقوی، راستی، اخلاق، امانت‌داری، خدمت به مردم، تواضع، ادب و صداقت بهره می‌برند، خطیر است، اظهار کرد: همه مسئولان برای اعتلای فرهنگ در جامعه مسئولند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همه مردم را در راستای کمک به ارتقای اقتصاد در کشور مسئول دانست و گفت: مسئولان باید راه را برای رشد اقتصادی سرمایه‌گذاری، تولید کالا، ارائه خدمات و حرکت اقتصادی هموار کنند و مردم نیز با دو قدم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در این زمینه گام بردارند.

مصرف انرژی در کشور ما دو برابر مصرف کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه هیچ ملتی با اسراف دنیای خود را اصلاح نکرده است، افزود: باید با مصرف صحیح و صرفه‌جویی در مصرف از هدر رفتن منابع جلوگیری کرده و انرژی نباید هدر رود زیرا متأسفانه مصرف کشور ما حداقل دو برابر مصرف کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته است.

وی با توصیه بر بانوان برای مدیریت مصرف منزل در زمینه مصرف آب، برق، انرژی، پوشاک و غیره، خاطرنشان کرد، این منابع باید در راستای تولید به کار گرفته شود و تولیدکنندگان باید برای تولید کالای با کیفیت و با هزینه کمتر تلاش کنند و مردم نیز باید از کالای ایرانی و تولید ملی استفاده کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر به منابع داخلی تکیه شود ایران توان تأمین بازار کالاهای 15 کشور همسایه خود را نیز دارد، تصریح کرد: با رشد و شکوفایی اقتصادی راه برای در اختیار گرفتن بازار کشورهای همسایه هموار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با انتقاد از دولت‌مردان به دلیل اینکه کشور را گران اداره می‌کنند، اظهار کرد: مدیران کشور باید هزینه‌های اداره کشور را کاهش دهند و متأسفانه هزینه‌ها زیاد بوده و بهره‌وری بسیار اندک است.

کشور سالانه 120 هزار میلیارد تومان هزینه جاری دارد

وی با بیان اینکه از بودجه عمومی 140 هزار میلیاردی در سطح کشور، 120 هزار میلیارد تومان هزینه جاری کشور است، گفت: فقط حدود 10 هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی در کشور اختصاص می‌یابد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مدیران اجرایی در دولت و همه مسئولان باید هزینه‌های اداره کشور را کاهش دهند، افزود: با مدیریت صحیح مصرف، منابع در راستای خدمت به تولید آزاد شده و اگر چرخ تولید کشور راه ‌بیفتد در مدت زمان کوتاهی مجموعه بزرگی از جوانان شاغل شده و سطح درآمد بالا رفته و منجر به افزایش سطح رفاه مردم شده و رشد اقتصادی مطلوب حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه باید همه مسئولان و مردم برای خلق اقتصاد سالم و مبتنی بر تولید تلاش کنند، خاطرنشان کرد: اقتصاد صحیح، اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر کار و تلاش است نه اقتصادی که حاصل فروش فرآورده‌های نفتی باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران امروز نماد اقتدار و استقلال در منطقه است، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال، آزادی و مردم سالاری مبتنی بر آموزه‌های دینی بوده و آینده متعلق به ملتی است که کاروان علمی آن با سرعت در حال حرکت است و کشور ما در جنوب آسیا و منطقه رتبه نخست تبدیب دانش به فناوری و تجاری‌سازی آن را دارد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکیه بر علم و فناوری، استقلال و مردم‌سالاری و با تکیه بر توان داخلی و ملی کشور بیشترین رشد و شکوفایی اقتصادی رقم می‌خورد، اظهار کرد: شما مردم شریف فارس وارثان صالح برای شهیدان، امام جمعه شهید محراب، ادیبان، فرزانگان و دانشمندان هستید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon