محققان آژانس: آمریکا مشکل اصلی امنیت هسته‌ای جهان است نه ایران

محققان آژانس: آمریکا مشکل اصلی امنیت هسته‌ای جهان است نه ایران

خبرگزاری تسنیم: بر اساس برخی گزارش‌های تأییدشده طی ۲۰ سال اخیر صدها دستگاه هسته‌ای با کاربرد نظامی توسط مقامات ارشد دولت آمریکا سرقت و برای مصارف انتخاباتی فروخته شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه وترنز تودی، بر اساس برخی گزارش‌های تأیید شده، طی 20 سال اخیر صدها "پیت هسته‌ای" - دستگاه هسته‌ای با کاربرد نظامی - توسط مقامات ارشد دولت آمریکا سرقت شده و برای مصارف انتخاباتی فروخته شده است.

محققان  آژانس بین المللی انرژی اتمی، که یکی از وظایفشان  تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است، ابتدا با موضوع  تکان دهنده در مورد انحراف غیرقانونی مواد هسته‌ای با درجه تسلیحاتی توسط ایالات متحده مواجه شدند.

آژانس، یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل که مسائل مرتبط با اشاعه هسته‌ای را در اقصی نقاط جهان بررسی می‌کند، علی‌رغم گزارش‌های متناقض رسانه‌ها، کشف کرده که تهدید‌های بسیار بزرگتری از تهدید ادعایی ایران، پیش روی جهان قرار دارد.

یکی از کارشناسان آژانس که هویتش فاش نشده است اعلام کرده هسته‌ بسیاری از بمب‌های اتمی در پی از رده خارج شدن این بمب‌ها به سرقت رفته است. "بمب‌های W-54 از سال 1986 به ذخایر سرد ارتش منتقل شدند و در سال 1993 به دستور بوش پدر از رده خارج شدند. این بمب‌ها در دوران کلینتون و بین سال‌های 1994 تا 2000 از اسناد حذف شدند و بنا بر ادعاها در تأسیسات ساوانا ریور به سوخت MOX (اکسید چندگانه که در فوکوشیما مورد استفاده قرار گرفت) تبدیل شدند. تأسیسات بازیابی ساوانا دچار مشکلات امنیتی و ایمنی فراوان و بسیار جدی هستند."

"فرد یا افرادی در سطوح بسیار بالا فقط با تغییر چند کاغذ هسته‌هایی را که نابود نشده بودند از درب پشتی بیرون بردند. دزدی‌ها در دوران کلینتون آغاز شده و در دوره بوش پسر ادامه یافت. دو دوران بوش پدر و پسر دیک چنی و در زمان کلینتون یک خاخام صهیونیست به نام ریچاردسون بر این امر نظارت داشتند."

کارشناس آژانس معتقد است که باراک اوباما پس از اینکه راهم امانوئل دچار خطاهای اطلاعاتی و امنیتی شد وارد عمل گشت. 

به گفته این منبع امانوئل که به عنوان عامل اسرائیل فعالیت می‌کرد از موضع خود در کاخ سفید برای پوشاندن ناهمخوانی‌ها در انبار هسته‌ای آمریکا و نیز جلوگیری از هر گونه بازرسی یا تحقیق استفاده می‌کرد. 

به گفتته منابع در وزارت انرژی آمریکا و نیز آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هیچ اطلاع و آمار دقیقی درباره اینکه مواد هسته‌ای سطح تسلیحاتی آمریکا به کجا منتقل شده‌اند وجود ندارد.

این مواد هسته‌ای سطح تسلیحاتی بهترین مواد برای ساخت بمب‌های هسته‌ای کوچک بودند، مشابه همان بمب‌هایی که برج‌های دوقلوی تجارت جهانی را در 1 سپتامبر 2001 فرو ریخت. اما آمریکایی‌ها زمانی از خواب غفلت برخواستند که دو سوم زرادخانه هسته‌ای‌شان گم شده بود و هیچ اثری از 350 "پیت" W 54 نبود.

یکی از اعضای تیمی که مسؤول بررسی این مواد هسته‌ای گمشده، شامل آنهایی که در 11 سپتامبر مورد استفاده قرار گرفتند، بود در مصاحبه با نویسنده مقاله حاضر گفت: "در حدود 1 الی 2 هزار پیت بر اساس مدل اولیه W-54 ساخته شدند. آنها این مدل را بیش از هر سیستم انفجار هسته‌ای دیگری تولید کردند."

وی ادامه داد: "سادگی سیستم انفجار این مدل را بسیار ارزان ساخته و کپی‌برداری از آن را نیز بسیار آسان کرده بود. فقط به پیت نیاز دارید. این ساده‌ترین کلاهک هسته‌ای است که می‌توان ساخت و به هیچ طراحی و یا تجهیزات الکترونیکی پیشرفته و پیچیده‌ای نیاز ندارد."

انتهای پیام/ع*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان