شبکه فاضلاب میاندوآب به ۱۶۰ کیلومتر رسید

شبکه فاضلاب میاندوآب به 160 کیلومتر رسید

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: تاکنون ۱۶۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۸ واحد ایستگاه پمپاژ در ساحل چپ زرینه‌رود در میاندوآب احداث شده و فاز نخست تصفیه خانه همین شهر نیز به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، در چند ساله اخیر با کاهش نزولات جوی و بالا رفتن دمای هوا در بسیاری از نقاط کشور شاهد مشکلاتی در قطعی و یا حتی در جیره بندی آب شرب در شهرهای ایران بوده ایم و از سوی دیگر نداشتن سیستم فاضلاب شهری در برخی شهرهای مهم مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد می کند.

با رسول اکبری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی مصاحبه ای در موارد فوق انجام شده که مشروح آن در پی می آید.

تسنیم: در حال حاضر کدام شهرستان های استان مشکل فاضلاب دارند؟

اکبری: با توجه به موافقت نامه های مبادله شده و تخصیص اعتبارات، فعلا در 12 شهر استان سامانه فاضلاب در حال اجرا است و طبیعتا در سایر شهرهای استان که ردیف اجرایی و اعتباری ندارند، طرح فاضلاب در آنجا اجرا نشده و مشکل فاضلاب وجود دارد و در این رابطه امیدواریم با ارائه مجوز لازم، اولویت مطالعات لازم انجام و متعاقبا عملیات اجرایی طرح فاضلاب در آن شهرها نیز آغاز شود.

تسنیم: مشکل فقدان فاضلاب در شهرستان تکاب چه زمانی حل می شود؟

اکبری: در این  زمینه مطالعات مرحله اول و دوم فاضلاب تکاب توسط مشاور ذیصلاح انجام پذیرفته و به تصویب رسیده است و حتی مدارک لازم به منظور اخذ مجوز ماده 215 آب و فاضلاب کشور ارسال شده است، در صورت ارائه مجوز لازم و مبادله موافقت نامه و اختصاص ردیف اعتباری، عملیات اجرایی سامانه فاضلاب آغاز و مشکلات فاضلاب تکاب حل می شود.

تسنیم: مشکل فاضلاب شهرستان میاندوآب چه زمانی حل می شود با توجه به اینکه فاضلاب شهری این شهر به زرینه رود ریخته و سبب آلوده شدن آن شده است؟

اکبری: تاکنون حدود 160 کیلومتر شبکه فاضلاب و 8 واحد ایستگاه پمپاژ در ساحل چپ زرینه رود احداث شده و فاز نخست تصفیه خانه شهر نیز در حال بهره برداری است و در صورت تخصیص اعتبارات درخواستی برای اجرای احجام باقی مانده موافت نامه و ارائه مجوز ماده 215 برای مناطق توسعه یافته و احجام جدید، تمامی مشکلات فاضلاب میاندوآب مرتفع می شود.

تسنیم: در حال حاضر کدام شهرستان های استان مشکل آب شرب دارند؟

اکبری: تامین آب کوتاه مدت کلیه شهرها به صورت سالانه و میان مدت در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد بنابراین نظر به اینکه مطالعات و اجرای طرح های تامین آب شهرها از وظایف شرکت سهامی آب منطقه ای است، به منظور تامین آب پایدار می باید در برنامه عملیاتی شرکت سهامی آب منطقه ای مدنظر قرار گیرند.

در حال حاضر از جمله شهرهای مشکل دار در بحث تامین آب شرب می توان به شهرهای پیرانشهر، نقده، اشنویه، نالوس، مهاباد، بوکان، خوی، سلماس، شوط، چالدران، پلدشت، قطور و قره ضیاالدین اشاره کرد.

تسنیم: مشکل آب شرب ماکو چه زمانی حل می شود؟ با توجه به اینکه آب شرب آنها از طریق تانکرهای آب تامین می شود؟

اکبری: آب شرب ماکو در کوتاه مدت براساس پروژه های اجرا شده تامین شده و توزیع آب شهری مشکل خاصی ندارد و صرفا در واردی مشکل موقت ایجاد شده که آب رودخانه به دلیل رسوب گذاری دریچه های برداشت سد، دارای کدورت بالایی می شود که در این مورد برداشت و انتقال به تصفیه خانه موقتا متوقف و تامین آب از طریق چاه های گجوت و کشمش تپه و یا حجم ذخیره مخازن انجام می گیرد

تسنیم: اعتبار عمرانی امسال شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی چه میزان است؟

اکبری: اصلاح شبکه 26 هزار و 920 میلیون ریال، تامین آب 43 هزار و 200 میلیون ریال، تاسیسات فاضلاب234 هزار و 800 میلیون ریال و سرجمع آنها 381 هزار و 647 میلیون ریال است.

تسنیم: آیا شهری وجود دارد که اعتبارات امسال تاسیسات فاضلاب تاکنون ابلاغ نشده باشد؟

اکبری: بله برای مثال اعتبارات امسال تاسیسات فاضلاب شهرستان سردشت تاکنون ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon