چراغ خطر خودروهای دوگانه سوز روشن شد

چراغ خطر خودروهای دوگانه سوز روشن شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرطرح ساخت جایگاه های CNG با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مازاد عرضه گازCNG وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه مخازن گازخودروهای دوگانه‌سوز به نیمه دوم خود رسیده‌اند، در حالت آلارم (هشدار) خطر قرار داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، منصور ریاحی در ششمین همایش و نمایشگاه بین المللی خودرو، CNG و سوخت های جایگزین اظهار داشت از ابتدای ساخت جایگاه ‌های CNG تاکنون  حدود 36 میلیون مترمکعب گاز طبیعی معادل 36 میلیارد لیتر بنزین مصرف شد که این رقم موجب صرفه جویی 27 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی گردید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار و 240 جایگاه CNG در حال خدمات دهی هستند گفت: وزارت نفت تعهد کرده بود که دو هزار و 500 باب جایگاه بسازد که برای باقیمانده این تعداد چهار اولویت قرار داده است؛ براین اساس باقی جایگاه‌ها براساس سبد سوخت شهرستان‌ها، ظرفیت کمپرسورها، شهرهایی که تازه گازرسانی شده‌اند و کلانشهرها به ویژه تهران در اولویت قرار گرفتند.

مدیرطرح ساخت جایگاه های CNG ادامه داد: درسال گذشته 49 جایگاه در کلانشهرها ساخته شد که از این تعداد 5 جایگاه مربوط به تهران بود؛ تا پایان امسال نیز 26 جایگاه دیگر در کلانشهرها ساخته خواهد شد. همچنین در پنج ماه نخست امسال 11 جایگاه شرکتی نیز مجهز به تجهیزات عرضه سوخت CNG شدند که طبق برنامه این رقم تا پایان سال به 10 تجهیز افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید براینکه تجهیز جایگاه‌ها وظیفه شرکت ملی پخش و یا وزارت نفت نیست، گفت: متأسفانه علی رغم تأکیدات وزیر نفت مبنی بر حل مشکلات ساخت جایگاه‌ها مانند واگذاری زمین این مشکلات تاکنون حل نشده است.

ریاحی اعلام کرد: از سه و نیم میلیون دستگاه دوگانه سوز 920 هزار خودرو به صورت کارگاهی، دو میلیون 300 هزار در کارخانه‌ها و 300 هزار به صورت غیرمجاز دوگانه سوز شده‌اند.

وی از آغاز بازرسی جایگاه‌های CNG در سال جاری خبر داد و گفت: با همکاری سازمان ملی استاندرد از بین 14 شرکت 9 شرکت به عنوان بازرس جایگاه‌های CNG انتخاب شدند که طبق برنامه باید تا پایان امسال 1540 جایگاه بازرسی شوند.

مدیرطرح ساخت جایگاه های CNG که از معاینه فنی و بازرسی خودروهای دوگانه سوز به عنوان حلقه مفقوده یاد می‌کرد، گفت: با توجه به اینکه مخازن خودروهای دوگانه سوز کشور به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند آلارم خطر در این زمینه روشن شده است. از وظایف تکلیف شده وزارت کشور بازرسی خودروهای دوگانه سوز است که در همین زمینه با پیگیری‌های زیادی که انجام شد دستورالعمل این کار درحال آماده شدن است.

 وی با بیان اینکه صنعت CNG در ایران به بلوغ رسیده است و امکان حضور در بازارهای جهانی را دارد گفت: هم اکنون ایران از نظر مصرف تعداد جایگاه عرضه گاز طبیعی و خودورهای دوگانه سوز در رتبه اول قرار گرفته است. همچنین در بخش بومی سازی این صنعت توانسته‌ایم به 50 درصد خودکفایی برسیم که طبق برنامه تا 5 سال آینده به کل تکنولوژی این صنعت دست خواهیم یافت.

ریاحی با اظهار اینکه بلوغ در صنعت پتروشیمی هم می‌تواند یک فرصت طلایی و هم یک تهدید باشد توضیح داد: اگر می‌خواهید صنعت CNG زنده بماند باید اقتصاد آن را پویا کنید. برای این کار هم نیاز است که به بازارهای بین المللی ورود کنیم اگرچه تاکنون نیز توانسته‌ایم تا حدودی به این امر دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال طبق قراردادی که با وزارت نفت داریم قرار است چند جایگاه CNG در این کشور توسط متخصصان ایرانی ساخته شود. همچنین شرکت گاز پروم روسیه خواهان تجهیزات CNG ایران است که این کار در حال عملیاتی شدن است.

دبیر بخش CNG این همایش افزود: صادرات تجهیزات خودرویی انجام خدمات فنی و اعزام متخصصان ایرانی و انتقال دانش فنی می‌تواند از دیگر مواردی باشد که موجب حضور ایران در خارج از کشور می‌شود.

وی اعلام کرد: همچنین می‌توان گاز طبیعی همان سی ان جی را از طریق زمینی و یا دریایی به خارج از کشور صادر کرد.

ریاحی تأکید کرد: اگر مدل حرفه‌ای برای صنعت CNG تدوین نشود این صنعت نیز به سرنوشت ال پی جی دچار خواهد شد برای جذاب کردن این صنعت با یک مهندسی مجدد در حلقه‌های صنعت CNG انجام شود که از جمله این موارد توجه به استانداردسازی و کیفی و کمی گاز، اقتصاد پویا، تکنولوژی، حمایت مدیریت کشور، سیاست قیمت‌گذاری استاندارد و بازرسی است.

وی با اظهار اینکه با وجود افزایش 250 جایگاه در یک سال گذشته  مصرف این سوخت افزایش نیافته است، گفت: متأسفانه هم اکنون سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور مصوب نشده و تنها به بیان وزیر نفت اکتفا می‌شود.

مدیرطرح ساخت جایگاه های CNG با تأکید براینکه برای رسیدن از سهم 25 درصدی به 35 درصدی CNG در سبد سوخت کشور باید سیاست قیمتگذاری پایداری داشته باشیم یادآور شد: قرار نیست قیمت گاز در تهران و سایر شهرها یکسان باشد.

وی از عدم توسعه موزون در تمامی بخش‌های زنجیره‌ای تأمین CNG ایجاد نظام رگلاتوری، نگاه بخشی و جزیره‌ای به این صنعت، مشخص نبودن سهم CNG در سبد سوخت به صورت مصوب و چابک نبودن در عین وجود پتانسیل به عنوان چالش‌ها و انتظارات از صنعت CNG نام برد و گفت: هم اکنون 10 میلیون مترمکعب ظرفیت مازاد برای عرضه گاز طبیعی در کشور وجود دارد.

ریاحی با اشاره به قرارداد ساخت 1000 باب جایگاه CNG توسط وزارت دفاع طی 5 سال گفت: امیدواریم این قرارداد به زودی اجرا شود.

وی در پایان خواستار تدوین استاندارد قیمت گذاری پایدار به منظور افزایش بهبود فضای کسب و کار، تشکیل شورای راهبری این صنعت ایجاد مرکز توسعه صنعت CNG و تأمین منابع مالی از طریق تخصیص درصدی از فروش گاز طبیعی به این صنعت شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه