بازشماری آرا فنی است/ برای اعلام نتیجه انتخابات زمان تعیین نکنید

بازشماری آرا فنی است/ برای اعلام نتیجه انتخابات زمان تعیین نکنید

خبرگزاری تسنیم: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که روند بررسی و ابطال آرا و رسیدگی به امور انتخاباتی افغانستان یک جریان فنی و تخصصی است بنابراین تعیین زمان برای اعلام نتیجه نهایی انتخابات نادرست است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «نور محمد نور» سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که روند بررسی و ابطال آرا و رسیدگی به امور انتخاباتی افغانستان یک جریان فنی و تخصصی است بنابراین تعیین زمان برای اعلام نتیجه نهایی انتخابات نادرست است.

وی افزود: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر با پایان دادن به روند بررسی و ابطال آرا نتیجه نهای انتخابات را اعلام کند.

صبح امروز (11 شهریور) روند بررسی و بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد، اما تا این لحظه فعالیت‌های کمیسیون و ناظران بصورت عادی و بدور از تنش ادامه دارد.

ناظران ملی افغانستان و ناظران بین‌المللی نیز بدون مشکل کار خود را برای نظارت عملکرد نحوه بازشماری و ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کار خود را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر، برخی از تیم‌های کاری بدلیل کمبود تعداد ناظران بین‌المللی کار خود را شروع نکرده‌اند.

پیش از این، «جاوید حبیبی» سرپرست دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که گروه‌های کاری در محل بازشماری و ابطال آرا بدون حضور ناظران انتخابات کار خود را آغاز نخواهند کرد و در صورت عدم توجه به این قانون با افراد خاطی برخورد خواهد شد و و صندوق‌ها نیز بار دیگر بررسی می‌شوند.

وی گفته بود که کمیسیون انتخابات افغانستان با افزایش تعداد محلات و ساعات کاری گروه‌های کاری روند رسیدگی را سرعت خواهد بخشید اما با این وجود تا پایان این روند زمان زیادی نمانده است.

سازمان ملل متحد نیز به خواست کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مبنی بر افزایش تعداد ناظران ملی و بین‌المللی جواب مثبت داده و قرار است تا کارمندان و ناظران بیشتری را در مرکز رسیدگی به آرای انتخاباتی بکار گیرند.

با این حال، نهادهای افغان و بین‌المللی همچنین مردم افغانستان از طولانی شدن روند رسیدگی و ابطال آرای انتخابات افغانستان نگرانند و تاخیر هرچه بیشتر در اعلام نتیجه نهایی را به ضرر مردم این کشور می‌دانند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز بر خویشتنداری مردم و دولت افغانستان تاکید کرده و با فنی دانستن امور انتخاباتی تعیین زمان برای اعلام نتیجه نهایی را نادرست دانسته است.

این در حالی است که روز گذشته ناظران انتخاباتی تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» ضرب‌الاجلی را تا ظهر امروز سه شنبه (11 شهریور) تعیین کردند که بر اساس آن باید کمیسیون انتخابات شفافیت روند بازشماری و ابطال آرا را تضمین کند.

«فاضل سنچارکی» سخنگوی تیم عبدالله گفت: از جامعه جهانی، مسئولان و دست‌اندرکار انتخابات می‌خواهیم تا اطمینان بدهند که روند فنی و سیاسی انتخابات صادقانه پیش برود.

وی تاکید کرد: اگر به خواسته‌های مردم و تیم انتخاباتی عبدالله توجه نشود، ضمن افشاگری، مواضع خود را در سطح رهبری مطرح خواهند کرد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان